Pustevansker

Sorgenfri

Glad i forumet

Noen andre som har pustevansker når de sitter eller ligger?
Akkurat som om jeg i noen stillinger ikke får nok luft - ekkelt..

JA! Og det gjør vondt når jeg sitter for jeg føler at ribbeina skviser livmora [&:] Hvis jeg sitter med ryggen skikkelig rak, da går det sånn passe, men det er jo ikke lenge av gangen jeg orker å sitte så pent. Og når jeg ligger på ryggen blir jeg fort uvel, og man skal visst ikke gjøre det pga det kan forårsake oksygenmangel for babyen..noe med en blodåre eller no slikt man har i ryggen...

jepp. presset på lunge å sånt er fordi babyen ligger vel på sitt høyeste ca no. å det kan være helt forferdeli=(

Ja, eg ser i taket enkelte ganger for å få frie luftveier når eg sitter.

ja du er ikke den eneste. jeg sliter ofte med at jeg ikke føle jeg får nokk luft, men når jeg legger meg på siden på sofaen går det høvelig ok. å når jeg sitter føles det som at ungen skvise ribbena mine. (om jeg ikke tar helt feil ligger ungen med hodet ned ofte å spenner fotene sine inn under ribbena min. å det gjør også himmla vondt)

Føles som jeg blir anpusten om jeg ligger på ryggen, merker det presser på lungene da, men ellers så går det bra.

JAAA... skikkelig ekkelt. Tar opp mye plass inni der nå[&:]

ORIGINAL: HanneM85

JA! Og det gjør vondt når jeg sitter for jeg føler at ribbeina skviser livmora [&:] Hvis jeg sitter med ryggen skikkelig rak, da går det sånn passe, men det er jo ikke lenge av gangen jeg orker å sitte så pent. Og når jeg ligger på ryggen blir jeg fort uvel, og man skal visst ikke gjøre det pga det kan forårsake oksygenmangel for babyen..noe med en blodåre eller no slikt man har i ryggen...

Ja jeg puster best når jeg står. Det hender om natta at jeg ligger på ryggen og jeg klarer ikke å kontrollere dette helt da. Håper ikke babyen får for lite oksygen [&:]

Kjenner antydninger til at jeg må trekke pusten dypere for å få nok luft
- men det er ikke så ille ennå

Som den google-elskeren jeg er måtte jeg jo bare google litt om dette med å ligge på ryggen under graviditeten...

VENA-CAVA-SYNDROM: Dette oppstår når mor ligger helt flatt på ryggen, særlig mot slutten av svangerskapet. Livmoren er da så stor at den kan trykke på hoved venen (vena cava) som fører blodet tilbake fra bena og opp til hjertet. Dette kan føre til at mor besvimer og at surstoff tilførselen til babyen blir dårligere. Heldigvis er vi slik laga at de fleste føler seg uvel før de besvimer så man får tid til å snu seg. Det aller enkleste er å legge en pute under den ene siden slik at du blir liggende litt på vippen. Alternativet er selvfølgelig sideleie med en pute under magen så det blir riktig behagelig!

Sov på venstre side - Hvis ikke du allerede gjør det, så venn deg til å sove på venstre side i løpet av første trimester. Denne stillingen letter blod- og næringstilførslene til livmor og foster, sies det, og hjelper nyrene å utskille avfallsstoffer

Det er ikke anbefalt å ligge på ryggen, hverken når du trener, hviler eller sover fra rundt 20. svangerskapsuke. Dette er pga Vena-cava-syndromet. Dette innebærer at når en gravid ligger på ryggen, kan livmoren klemme på venen som fører blod tilbake til hjertet fra bena. Dette kan medføre at du får lavt blodtrykk, og blir uvel og svimmel. Symptomene forsvinner raskt når du legger deg i en annen stilling.

Som den google-elskeren jeg er måtte jeg jo bare google litt om dette med å ligge på ryggen under graviditeten...

VENA-CAVA-SYNDROM: Dette oppstår når mor ligger helt flatt på ryggen, særlig mot slutten av svangerskapet. Livmoren er da så stor at den kan trykke på hoved venen (vena cava) som fører blodet tilbake fra bena og opp til hjertet. Dette kan føre til at mor besvimer og at surstoff tilførselen til babyen blir dårligere. Heldigvis er vi slik laga at de fleste føler seg uvel før de besvimer så man får tid til å snu seg. Det aller enkleste er å legge en pute under den ene siden slik at du blir liggende litt på vippen. Alternativet er selvfølgelig sideleie med en pute under magen så det blir riktig behagelig!

Sov på venstre side - Hvis ikke du allerede gjør det, så venn deg til å sove på venstre side i løpet av første trimester. Denne stillingen letter blod- og næringstilførslene til livmor og foster, sies det, og hjelper nyrene å utskille avfallsstoffer

Det er ikke anbefalt å ligge på ryggen, hverken når du trener, hviler eller sover fra rundt 20. svangerskapsuke. Dette er pga Vena-cava-syndromet. Dette innebærer at når en gravid ligger på ryggen, kan livmoren klemme på venen som fører blod tilbake til hjertet fra bena. Dette kan medføre at du får lavt blodtrykk, og blir uvel og svimmel. Symptomene forsvinner raskt når du legger deg i en annen stilling.

Sover nesten bare på venstre siden jeg....virker som småtten i magen også liker seg bedre når jeg ligger på venstresiden fremfor høyre, er mye emr liv da, nesten så h*n prøver å hoppe i senga [:D]

ORIGINAL: eplemos

Ja, eg ser i taket enkelte ganger for å få frie luftveier når eg sitter.

samme her...

oh yes!!! Pustevansker og vondt i ribbena rett som det er om dagen[&:] Gleder meg til han fester seg og gir meg litt mer space[:)]

Ja,kjenner til det der ja!
Kjempe ekkel følelse![&:]

håpe at det ikke e snakk om at man ikke skal ligge en liten stund engang... for er bare ryggen jeg ligger på når jeg først har sex :P hehe

Satt AKKURAT nå og googlet dette, for jeg har vært plaget med dette de siste dagene (er i uke 31 nå). Jeg er liksom bare 1,60 høy og trodde det kanskje var derfor det allerede hadde begynt å presse mot lungene, men nå viser det seg jo at det er flere enn meg som har det sånn [;)]

Føler at det liksom går opp i hodet på meg og jeg da... blir liksom helt tett i hodet, litt sånn «for-lite-oksygen-følelse».
NOEN SOM KJENNER SEG IGJEN I DETTE OG?!? [&:]

Back
Topp