Pustealarm til baby?

Tigermor

Gift med forumet
August 2018
ønsker kun saklige svar, ikke synsinger om hysteri.

Jeg har en veldig, veldig stor frykt for krybbedød. Ubegrunnet sådan, siden jeg (takk Gud) aldri har opplevd det.
Men da jeg fikk datteren min tok det 4,5 år (ja, du leste riktig, nokså irrasjonelt) før jeg greide å senke skuldrene og ikke se til henne ti ganger på én kveld. Fortsatt er jeg innom henne flere ganger hver kveld og om natten når jeg nå som høygravid med tvillinger er oppe på toalettet samtlige ganger gjennom nattetimene.
Dette skyldes nok mer at jeg ble noe mer overbeskyttende etter et tungt samlivsbrudd, men det er en annen sak.

Nå er jeg gravid i uke 35+4 med tvillinge, og tanken på dette med krybbedødfrykr kommer snikende. Jeg er redd for å bli like anspent og redd for dette denne gangen som det jeg var med dattera mi, og det var direkte utmattende å ha et så stort behov for å se at alt var bra med henne når hun sov, både på dagtid og om natten.

Har lest litt om pustealarmer nå, og lurer på å gå til anskaffelse av dette. Lurer derfor på om noen av dere har benyttet dere av slike? I tilfelle, hvilke(n) vil dere anbefale?

Mange mener det gir falsk trygghet, men jeg vil heller bråvåkne av en falsk alarm enn å våkne til et barn som ikke puster mer.

Håper noen har gode anbefalinger :)

Har desverre ingen tips, men følger gjerne tråden. Har ei jente på 2 som, delvis pga min angst for krybbedød, enda sover hos meg. Våkner av meg selv på natta for å sjekke hu, og flere ganger bråvåknet og vært sikker på at nå puster hu ikke. Skjønner deg godt, er sykt slitsomt å konstant være redd for d.

Har ikke prøvd de pustealarmene, men nå med nr tre kjøpte vi metningsmåler. Fordi vi har opplevd å miste en baby. Bruker den lite, men syns det er betryggende å ha den liggende og den var til stor hjelp de første ukene og spesielt når han var litt snørrete.

Er fortsatt inne og sjekker mange ganger etter leggetid på både treåringen og han på 3 mnd.

Vi hadde pustealarm på vår når vi var innlagt på sykehus da han var 5 dager gammel. Det var det Værste døgnet i mitt liv. Små babyer har gjerne pustepauser uten at det nødvendigvis fører til fullstendig pustestopp. Og jeg fikk panikk hver gang alarmen gikk, selv om han hadde det fint. Så for meg var det verre å høre alarmen hver gang han hadde en pause i pustinga, selv om jeg også var livredd krybbedød.

Jeg har brukt pustealarm til alle mine 5, har aldri opplevd falsk alarm annet enn når jeg har glemt å slå den av når jeg har hentet barnet ut av senga, da går det 30 sek så begynner alarmen om ule siden den tror at babyen har sluttet å puste. Jeg elsker alarmen så får andre mene hva dem vil om det! Baby sense er det vi har.

Det må du nesten bestemme selv, men kanskje du skulle snakket med fagfolk om angsten din? Å ha det sånn i flere år må Være fryktelig slitsomt! Var slik selv med eldste i en del måneder, men der gikk det gradvis over av seg selv. Fikk ikke like stor frykt med nr 2 g 3 heldigvis, for det var meget frustrerende å ha det slik.

Jeg har brukt pustealarm til alle mine 5, har aldri opplevd falsk alarm annet enn når jeg har glemt å slå den av når jeg har hentet barnet ut av senga, da går det 30 sek så begynner alarmen om ule siden den tror at babyen har sluttet å puste. Jeg elsker alarmen så får andre mene hva dem vil om det! Baby sense er det vi har.
Er det sånn plate? Eller sånn for å feste på bleia?

Det må du nesten bestemme selv, men kanskje du skulle snakket med fagfolk om angsten din? Å ha det sånn i flere år må Være fryktelig slitsomt! Var slik selv med eldste i en del måneder, men der gikk det gradvis over av seg selv. Fikk ikke like stor frykt med nr 2 g 3 heldigvis, for det var meget frustrerende å ha det slik.
Ja, det var ufattelig slitsomt. Kommer til å ha lavere terskel for å søke hjelp denne gangen.
Jeg tror det hele bunnet i at jeg var ufattelig sliten.

Ja, det var ufattelig slitsomt. Kommer til å ha lavere terskel for å søke hjelp denne gangen.
Jeg tror det hele bunnet i at jeg var ufattelig sliten.
Huff ja må ikke vente så lenge. Alt blir ofte mye værre vist man er trøtte og sliten også.

ønsker kun saklige svar, ikke synsinger om hysteri.

Jeg har en veldig, veldig stor frykt for krybbedød. Ubegrunnet sådan, siden jeg (takk Gud) aldri har opplevd det.
Men da jeg fikk datteren min tok det 4,5 år (ja, du leste riktig, nokså irrasjonelt) før jeg greide å senke skuldrene og ikke se til henne ti ganger på én kveld. Fortsatt er jeg innom henne flere ganger hver kveld og om natten når jeg nå som høygravid med tvillinger er oppe på toalettet samtlige ganger gjennom nattetimene.
Dette skyldes nok mer at jeg ble noe mer overbeskyttende etter et tungt samlivsbrudd, men det er en annen sak.

Nå er jeg gravid i uke 35+4 med tvillinge, og tanken på dette med krybbedødfrykr kommer snikende. Jeg er redd for å bli like anspent og redd for dette denne gangen som det jeg var med dattera mi, og det var direkte utmattende å ha et så stort behov for å se at alt var bra med henne når hun sov, både på dagtid og om natten.

Har lest litt om pustealarmer nå, og lurer på å gå til anskaffelse av dette. Lurer derfor på om noen av dere har benyttet dere av slike? I tilfelle, hvilke(n) vil dere anbefale?

Mange mener det gir falsk trygghet, men jeg vil heller bråvåkne av en falsk alarm enn å våkne til et barn som ikke puster mer.

Håper noen har gode anbefalinger :)
Hei, jeg brukte baby monitor til min datter og sikkert vil jeg gjøre det igjen nå med nr2. Jeg har baby sanse 5, 2 plater som du legger under madrassen. Jeg var skikkeøig redd, særlig i begynnelsen og baby monitor hjalp meg. Falsk alarm alltid når vi glemte å slå den av da vi tok baby fra sengen. Og tror den vekket oss 1 gang unødvendig, fordi platen snudde seg litt...jeg sluttet å bruke den da lille begynte å sove med en liten pute da hun var 1 år gammel. Vi er fornøyde selv om vennene våre ikke forstod det..og var veldig overrasket at vi hadde monitor.

Hei, jeg brukte baby monitor til min datter og sikkert vil jeg gjøre det igjen nå med nr2. Jeg har baby sanse 5, 2 plater som du legger under madrassen. Jeg var skikkeøig redd, særlig i begynnelsen og baby monitor hjalp meg. Falsk alarm alltid når vi glemte å slå den av da vi tok baby fra sengen. Og tror den vekket oss 1 gang unødvendig, fordi platen snudde seg litt...jeg sluttet å bruke den da lille begynte å sove med en liten pute da hun var 1 år gammel. Vi er fornøyde selv om vennene våre ikke forstod det..og var veldig overrasket at vi hadde monitor.
Platen legges under madrassen? Hvordan virker den da? Madrassen er jo ganske tykk?

Platen legges under madrassen? Hvordan virker den da? Madrassen er jo ganske tykk?
Ja, 2 plater ligger under. Den funker veldig bra, det dreier seg om overvåking av pust, hvis barnet puster mindre enn 10 ganger per min da slår alarmen seg på. Du kan prøve å se den på YouTube eller nettet, og lese noe mer der. Jeg ville ikke ha noe som festes til fot eller bleie...:)

Slike plater registrerer bevegelser.

Tror ikke de egner seg om du har tenkt å ha tvillingene i samme seng, tigermor. At du isåfall da må ha den typen som festes på bleie eller noe slik at du får registrert på begge

Jeg har brukt pustealarm på minste :)
Han hadde to stykker.
En som lå i senga (som en madrass) som kunne kobles mot mobilen. Der kunne jeg se hvor mange pust han tok i minuttet. Den het safe to sleep.
Så hadde jeg en til som var festet på bleia som jeg tok med over alt. Den het Snuza go.
Likte dem begge to.
Noen falske alarmer når minsten rullet seg av platen eller hvis jeg ikke hadde festet bleiealarmen skikkelig og den ikke traff huden ordentlig.

Anbefaler dem begge, men de er jo litt forskjellige.
Man må nesten se på hva behov man har :)

Back
Topp