puste-sensor

Windy

Forumet er livet
Hei!

Lurer på on noen har erfaring med sånne matter som er puste-sensor?   Til å ha under babyen når den sover.

Er gravid og kjenner at en eller annen form for puste-overvåkning trenger jeg å ha på babyen som kommer.

Opplevde mye problemer med pusten til AS.  Hun er 3 mnd prematur, og var nok veldig umoden i puste-senteret, lenge..  Etter at vi kom hjem begynte hun med plutselige puste-stopper.. Vi oppdaget de heldigvis de første gangene det skjedde, og så begynte vi med at en satt hos henne hele tiden. Hun var aldri alene, for plutselig, helt stille og rolig, pustet hun ikke...  Det hjalp da å dulte borti henne eller løfte henne opp, eller å blåse litt på ansiktet hennes, eller inn i munnen.
Hun hadde også store problemer med kraftige gulper, som førte til at hun ble blå og ikke fikk pust, flere ganger..   dette fant vi ut at kom av kumelk-protein-intoleranse og kraftig refluks.
Hun var lagt inn igjen for å finne ut av dette.. og etter det oppholdet fik vi låne med oss en apne-monitor hjem.
(monitor som registrer pusten til barnet ved en sensor som sitter på magen til barnet. Går det mer enn 20 sek uten at barnet puster, piper alarmen.)
For oss var det en lettelse å få apne-monitoren. Redselen var der fortsatt, ville vi alltid klare å få henne så lett igang igjen??..  men nå kunne vi gå på do, gå på kjøkkenet osv.. alarmen pep høyt så vi hørte den godt.

Med denne historien i bakhodet føler jeg at jeg er ikke klar for å klare meg uten noen form for overvåking.

Så håper noen av dere har erfaring med sånne matter..
Kan de flyttes på?  Vi kommer jo til å bruke både vugge og seng.
kan den tas med ut i vogn?
Hva med i bilsete?

En apne-monitor kan jo tas med overalt, men da har man denne blå ledningen mellom sensor og aparatet, og selve apparatet å ha med. Er jo ikke stor, så ike noe problem det egentlig.

Har baby senseII og er veldig fornøyd. verdt hver ei krone!!!

Baby sense II e sååå mye bedre enn apnø alarman man får låne hjæm fra sykehuset

Men fortell mer om babySense da!!!   ;)

Har noen spm ovenfor, og lurer også på hvordan den virker.  ¨Så at den skal legges under madrassen..  men madrassen jo ganske tykk da! Vi har en sånn ordentlig springfjær-madrass til sprinkelsenga. Hvordan kan sensoren føle noe når platene skal legges så langt under babyen??

Håper dere har tid til å svare!  :)

http://barneshoppen.no/index.php?main_page=product_info&products_id=569

http://www.babysense.net/Using-Babysense-II.asp

http://www.datsberg.no/babysense.htm

Har aldri hørt om baby sensce men googel er din venn [;)]
http://www.datsberg.no/babysense.htm

Som ergoterapeut så må jeg si at det virker innmari betryggende om man er litt engsgtelig fra før av.

ORIGINAL: MorraTeFreja

Forstår at man er redd for at noe skal skje barnet, men det er nå vitenskaplig bevist at hjemmemonitorer ikke hindrer eller forebygger krybbedød.

Dere kan lese mer her: http://lub.no/id/81F50BBC63F63EAAC1257689005046D8

men allikevel så vil den for MEG være noe som gjør at jeg kan slappe litt av.  Om du leser historien min over, så ser du at vi har hatt godt behov for puste-sensor før.   Denne babyen i magen kan være helt frisk, men allikevel så sitter angsten fra tidligere erfaringer, AS sine pusteproblemer og dte at vi har mistet et barn før.

Har du hatt negativ erfaring med pustemonitor?....

Vi har en Angel Care. Er kjempe fornøyd med den. Hadde vi ikke hadd en sånn hadde ikke vi sovet noe godt på natta!
Vi har den bare i senga nå, men når han var mindre hadde vi den i vugga og vogna!

Men den vi har måtte vi ha ei plate under den også hadde vi madrassen over der igjenn! Den vi har kan ikke brukes i bilstolen!

Denne har vi: http://www.eco-mama.org/recycle/images/AC301.jpg

Baby sense er 2 plater,den ene bruketr du i kurv/vugge/vogn og 2 plater om du har større seng eks sprinkelseng.Da kobles de to platene sammen med en ledning.
Kan godt ha ei plate liggende i vogn og ei i vugga og bare flytte på selve boksen.Den henges på seng/kurv. Drives med batteri.
Har aldri hatt en eneste falsk alarm med den.

Baby sense'en består av trykkbelasta plater, når du legger barnet ned på madrassen klemmes alarmbrettet litt sammen og registrerer pusten(platene er svært følsomme)
Men den kan ikke brukes under samsoving da den vil reagere på pusten fra mor/far.
og den er ikke egnet til bruk i vogn da vibrasjonen fra trilling påvirker den..og evt vind hvis vogna står ute med ett sovende barn i.

Ved apnø anbefaler jeg og ha en annen alarm til slike situasjoner.
Vi fikk etter hvert ett pulsoxymeter som vi rett og slett erstatta den ene apnøalarmen med(ikke baby sense'n)

Hadde forresten en type apnealarm som var et belte rundt barnets mage med nr 1. Den fungerte greit men var en del falsk alarmer på den pga hennes uro... husker ikke navnet på den.. fikk låne av sykehuset da hun var ekstrem-prematur.
Hadde ikke til nr 2 men sov aldri ordentlig så dermed kjøpte jeg babysense til nr 3 og bruker den nå til nr 4.
Syns det er betryggende..uansett om folk sier det er falsk trygghet så har jeg min tro om at det virker,man får alarm etter ca 20 sekund og man har da en sjanse til å starte gjenopplivning.

Takk for mye info!!!

Jeg må finne ut mest mulig om dette, for å bestemme meg for hva som vil passe best for vårt/mitt behov.

Flere med erfaringer? Hører gjerne fra flere og. :)

Vi har babysense II... Og helt ærlig, jeg hadde ikke byttet den mot noe i hele verden! I starten fikk jeg ikke sove, jeg slet med dødsangst og diverse etterdønninger etter fødselen. Jeg sov ikke i det hele tatt! Jeg måtte sjekke pusten hennes hele tiden og fikk faktisk dårlig samvittighet for hvert sekund jeg sov.
Min far satt ned foten og bestilte babysense.. Endelig følte jeg at jeg kunne sove igjen! Jeg kunne bare vippe opp hodet og se på det blinkende grønne lyset og vite at alt var i sin skjønneste orden.

Mulig det ikke hjelper på krybbedød, men at det hjelper på psyken og avslapning, oh yes!

ORIGINAL: Labambie

Vi har babysense II... Og helt ærlig, jeg hadde ikke byttet den mot noe i hele verden! I starten fikk jeg ikke sove, jeg slet med dødsangst og diverse etterdønninger etter fødselen. Jeg sov ikke i det hele tatt! Jeg måtte sjekke pusten hennes hele tiden og fikk faktisk dårlig samvittighet for hvert sekund jeg sov.
Min far satt ned foten og bestilte babysense.. Endelig følte jeg at jeg kunne sove igjen! Jeg kunne bare vippe opp hodet og se på det blinkende grønne lyset og vite at alt var i sin skjønneste orden.

Mulig det ikke hjelper på krybbedød, men at det hjelper på psyken og avslapning, oh yes!

Det kan ved sjeldne tilfeller hjelpe på krybbedød de ytterst få gangene feilen i hjernen kun får utslag i uventet pustestopp og ingen skader i selve hjernen oppstår (vanligvis resulterer krybbedød i plutselig hjernedød, som igjen fører til respirasjonsstopp, hjertestopp osv). Krybbedød skjer med alle aldre - også hos voksne, og er kan vel egentlig kalles "plutselig uventet hjernedød" i 99% av tilfellene, dette skjer i våken tilstand også. Krybbedød er uhyre sjeldent i forhold til spedbarnsdød og er et misvisende/forvirrende begrep (etter min mening).

Spedbarnsdød (kvelning / pustestopp, overoppheting m.m) derimot vil det kunne forhindre veldig ofte så lenge man hører alarmen og handler raskt, det er en grunn til at lignende utstyr brukes i millioner av sykehus-senger på alle slags pasienter verden over.

Ja.. kjenner igjen det fler skriver om det grønne blinkende lyset og hvor avslappende/betryggende det er!!

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: Labambie

Det kan ved sjeldne tilfeller hjelpe på krybbedød de ytterst få gangene feilen i hjernen kun får utslag i uventet pustestopp og ingen skader i selve hjernen oppstår (vanligvis resulterer krybbedød i plutselig hjernedød, som igjen fører til respirasjonsstopp, hjertestopp osv). Krybbedød skjer med alle aldre - også hos voksne, og er kan vel egentlig kalles "plutselig uventet hjernedød" i 99% av tilfellene, dette skjer i våken tilstand også. Krybbedød er uhyre sjeldent i forhold til spedbarnsdød og er et misvisende/forvirrende begrep (etter min mening).

Spedbarnsdød (kvelning / pustestopp, overoppheting m.m) derimot vil det kunne forhindre veldig ofte så lenge man hører alarmen og handler raskt, det er en grunn til at lignende utstyr brukes i millioner av sykehus-senger på alle slags pasienter verden over.

Riktig det du sier over her(i hele innlegget)
vi brukte baby sense'n pga apnø, og den var så mye bedre enn den vi fikk med hjem fra kuvøsen. den vi fikk med fra sykehuset gav mange falske alarmer, virka som den var for sensitiv. reagerte på at barnet bytta pustemønster, feks i søvne når hun drømte...klynk ved magesmerter..u name it.

men selv om de fleste som dør i krybbedød, dør uavhengig av alarm eller ikke, så burde ikke det hindre mødre som er redde for barna i å anskaffe alarm. Og det er ji ikke i ALLE tilfeller at gjenopplivning ikke fører til noe.

Personlig vil jeg tro at uansett utfall så vil man sitte igjen med en følelse av i det minste å ha gjort noe..å ha prøvd.

Og jeg tror at om det barnet av våre som brukte den som apnø alarm hadde vært født først, så hadde det kommet 4 etter som hadde brukt alarmen uten egentli å trenge den..

Back
Topp