Pupp som sutt

ssilje

Betatt av forumet
Jenta mi er bare noen dager gammel (fødte 27). Når jeg ammer henne tar det lang tid før hun gaper høyt nok til å spise, men når hun først gjør det suger hun bra. Når hun er mett bruker hun puppen som sutt så når jeg tar henne vekk fra brystet skriker hun med en gang.. hun gulper også veldig mye, har prøvd med pauser når hun spiser, men det funker ikke.. noen tips eller råd?
Alt tas i mot med takk!

Det er nok litt for tidlig å si at hun bruker deg som sutt. I begynnelsen sier jo alle innstinktee at de skal amme masse, øke produksjonen, og være nær mor slik de er vant til. Men om du tør, er det jo bare å prøve å gi smokk. Villr bare passet på at hun likevel fikk die mye, er jo slik barna regulerer matserveringen. :)

Det er smokken som blir brukt som pupp, ikke omvendt ;)

Sett deg godt til rette i sofaen, lag deg en ammekurv med det du måtte trenge av mat, drikke, mobil, fjernkontroller etc :) Så er det bare. Sitte med puppene ute ;) Her er hun fem uker nå og det var vel verdt å gi henne masse tid og trygghet. Hun krever mye ennå, men sover nå litt alene :)

Det er smokken som blir brukt som pupp, ikke omvendt ;)

Sett deg godt til rette i sofaen, lag deg en ammekurv med det du måtte trenge av mat, drikke, mobil, fjernkontroller etc :) Så er det bare. Sitte med puppene ute ;) Her er hun fem uker nå og det var vel verdt å gi henne masse tid og trygghet. Hun krever mye ennå, men sover nå litt alene :)

Hvordan får man de til å sove alene? Hub skriker så fort puppen er en millimeter borte jo :P
Også er puppene mine sinnsykt såre! Vet det skal hjelpe å presse ut litt melk som skal ligge å "helbrede" sårene mens melken lufttørker, men kan det være lurt å bruke skjold?

Vi har begynt å introdusere smokk nå, og mini er 6 uker. Men vi ser at smokken kommer til å bli brukt når vi må ta hånd om storesøsken først

Hvordan får man de til å sove alene? Hub skriker så fort puppen er en millimeter borte jo :p
Også er puppene mine sinnsykt såre! Vet det skal hjelpe å presse ut litt melk som skal ligge å "helbrede" sårene mens melken lufttørker, men kan det være lurt å bruke skjold?

Jeg har vært/er også sår! Har avlastet med pumpe, og gitt flaske med medela calma tutt, da må hun lage vakuum selv som ved brystet. Nå bruker jeg skjold på ene brystet, og det hjelper veldig! Men skal sies at jenta mi suger på hva som helst, ga henne smokk da hun var 5-6 dager gammel, og hun har ingen antydning til å være sugeforvirret. Er snart 4 uker gammel nå. Lykke til!

Her er lille 4 uker i dag og vi har ikke introdusert smokken enda.
Argumentet mitt har hele tiden vært at ammingen skal etableres godt først, passe på at hun har riktig sugetak og at melkeproduksjonen begynner å stabilisere seg.

Men bortsett fra disse tingene, hva slags andre grunner finnes det til å IKKE bruke smokk?
Blir liksom ikke helt enig med meg selv om vi skal introdusere den eller ikke:confused:

Hvordan får man de til å sove alene? Hub skriker så fort puppen er en millimeter borte jo :p
Smør godt med krem (beregnet på såre brystvorter). Skjold er siste utvei da det er annen sugeteknikk også på disse.

Argumentet mitt har hele tiden vært at ammingen skal etableres godt først, passe på at hun har riktig sugetak og at melkeproduksjonen begynner å stabilisere seg.

Men bortsett fra disse tingene, hva slags andre grunner finnes det til å IKKE bruke smokk?
Blir liksom ikke helt enig med meg selv om vi skal introdusere den eller ikke:confused:

Er enda litt usikker selv, snakket med jordmor som sa hun var tilhenger av smokk siden det (ifølge forskning) minsker risikoen for krybbedød og at barnet da kan "kose" med smokk isteden for å lage enda mer såre bryster.. hun sa også at hun har hørt om veldig få barn som blir forvirret av sugeteknikken, men de finnes jo.

Smør godt med krem (beregnet på såre brystvorter). Skjold er siste utvei da det er annen sugeteknikk også på disse.

Men må man ikke smøre rimelig ofte da? Siden barna skal ha mat hver 3. Time? Sutter ikke de vekk kremen slik at den ikke får "effekt"?

Men må man ikke smøre rimelig ofte da? Siden barna skal ha mat hver 3. Time? Sutter ikke de vekk kremen slik at den ikke får "effekt"?

Man smører jo etter amming, så den får jo virke noe mellom. Dessuten er det ikke egentlig en krem om man bruker purelan, det er bare fett.

Jeg har ikke smurt noe denne gangen, har ikke vært sprukken slik som med første. :)

Smokkeavvenning er den eneste grunnen til å ikke begynne med smokk, men igjen smokk kan kastes. Det kan ikke tommel. Våre har sluttet med smokken veldig lett da :) Tenker smokken også gir en trygghet i at den er kjent om. Man er på ukjente steder, i bhg den første tiden f.eks.

Vi introduserte smokk tidlig. Har ikke hatt noe problem med sugeforvirring. Han spiser nok og går fint opp i vekt. Han har et stort sugebehov så helsesøster anbefalte smokk fremfor at han "overspiser" og gulper store mengder fordi han har sugebehov. Mini kunne spist hele tiden om han hadde fått tilgang men helsesøster sier magen trenger hvile mellom måltidene.

Tror man må prøve seg frem, du kjenner ungen din best. :happy:

Vi introduserte også smokk tidlig, etter bare 5 dager... dette for å la puppene mine få hvile - det begynte å bli et smertehelvete å amme når han konstant skulle henge i puppen! Fikk "godkjenning" fra jordmor om å bruke smokken hvis han fremdeles ville suge etter et måltid. Dette fordi hadde gått opp 190g på 2 dager så det var ikke matmangel på ham :) ellers smører jeg brystmelk over nippelen og lar det lufttørke, deretter smører jeg på purelan og setter på noe slags ammekopper som jeg kan ha inni amme-bhen så ikke niplene berører tøyet. Samme prosedyre hver gang har reddet de stakkars niplene mine.

Om man er svært sår tyder dette på feil sugetak og da vil jeg anbefale å gå inn på ammehjelpen.no sidene og lese litt om hvordan man legger til rett og endel annen info. Viktig at barnet suger mye de første ukene for å gi nok melk. Ang smokk har mine fått det tidlig uten at det har gjort noe. Eldste droppet den og tok tommelen i stedenfor, blæææ... mellomste tok smokk heldigvis. Hun her tik smokk den uken vi var innlagt men vil desverre ikke ha den lenger. Ang å sove alene er det nok de færreste babyene som gjør dette. De er vant til nærhet og varme og vil alltid søke kroppskontakt for å føle seg trygg. Vi har brukt varmeflaske i senga for å holde den varm når man ammer og dermed lette gjøre den mer innbydende, tar den vekk når hun ligger oppi der. Men min er nå 4 uker og de 2 siste nettene har hun sovet 3 timer i egen seng i strekk. Noe som føles som en stor seier. Resten samsover vi

Hvordan får man de til å sove alene? Hub skriker så fort puppen er en millimeter borte jo :P

Det gjorde hun her og i starten så satt med puppen i munnen mesteparten av tiden. :D Fant etterhvert ut at hvis hun hadde sover 15-20 min så sov hun dypere og jeg kunne liste meg bort :P
Nå er det lettere å legge henne ned, hun våkner innimellom og som oftest klarer jeg da roe henne med smokk og kos til hun sovner igjen. Hvis ikke begynner vi på nytt med amming :P

Ang såre brystvorter er riktig dietak alfa omega. Som noen skriver ville jeg kontaktet ammehjelpen. Når du først er sår kan det være flere ting som hjelper. Om det ikke er sår, men bare sårt så kan du la dem lufttørke med brystmelk. Er det sår må du IKKE la dem lufttørke da skorpen sprekker opp igjen hver gang. Da må du holde dem fuktig med purelan etc. Har og hørt mye bra om disse padsene med gelé man kan ha på.

Ang smokk gav vi her dag 5 og det har gått helt bra. Litt forsiktig bruk i starten så jeg var sikker på at jeg ikke overså behovet for mat, men nå brukes det til å roe om kvelden, i bilen eller vognen. :)

Lykke til <3

Back
Topp