Pumping

..christine..

Forumet er livet
VIP
Snøfnuggene 2018
Noen som kan forklare meg litt pumpe «regler». For å ha et lite lager på frys med mm, tenker jeg å starte pumping om noen uker. Men når på dagen kan jeg pumpe? Kan jeg pumpe brystet tomt? Eller bør jeg bare ta litt?
Skal det rett på frys? Eller kjøles ned i kjøleskapet først?
Hvor lenge kan den stå på frys?

Inne på ammehjelpen.no står det mye bra [emoji4] F.eks om oppbevaring av melk:
https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk

Hvis du pumper ofte og mye vil du kanskje oppleve at produksjonen øker og du kan få melkespreng. Med førstemann pleide jeg å ha mest melk på formiddagen og midt på dagen. På kvelden var melken tykkere og det ble fort tomt. Jeg likte å amme han mett først, for å være sikker på at jeg hadde nok melk til han. Evt kun ta fra ene brystet og gi han det andre ved neste amming [emoji4]

Inne på ammehjelpen.no står det mye bra [emoji4] F.eks om oppbevaring av melk:
https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk

Hvis du pumper ofte og mye vil du kanskje oppleve at produksjonen øker og du kan få melkespreng. Med førstemann pleide jeg å ha mest melk på formiddagen og midt på dagen. På kvelden var melken tykkere og det ble fort tomt. Jeg likte å amme han mett først, for å være sikker på at jeg hadde nok melk til han. Evt kun ta fra ene brystet og gi han det andre ved neste amming [emoji4]

Også anbefales det å pumpe på morgen/formiddag da man har mest melk :-)

Pump i allefall etter måltid når du har fått inn gode rutiner på den lille ifht mating[emoji4]

Og en gang om natta er det viktig å pumpe

Jeg har pumpet hver 3.time på dagen, og hver 4.time om natten, i 2 døgn nå..

Må gjøre det så ofte for å produsere nok melk, hun suger ikke skikkelig pga høye gulsott verdier.. Men de er heldigvis på vei ned, så jeg håper å ta krigen om pupp i nær fremtid [emoji28] Hun er ikke særlig gira på å suge nå som hun har fått maten "gratis" noen dager.. Jeg ønsker i utgangspunktet å amme, men barsel og helsestasjon er enige om at mengde mat er viktigere enn hvordan nå [emoji106] Mat er som medisin for gulsott :)

Jeg har blitt anbefalt å amme først, og så pumpe etterpå. For full-pumping bør man pumpe 8-10 ganger per døgn, og hvertfall en av gangene bør være om natten.. Har også fått Syntocinon nesespray for å hjelpe melkeproduksjonen å flyte lettere under pumping og amming :)

Back
Topp