Pumping over lengre tid

Mamma842

Forelsket i forumet
Er det noen som har erfaring med å pumpe over lengre tid uten å amme? Jeg har gjort det 5 uker nå, mens barnet har vært på sykehus. Men nå er det snart hjemreise, og jeg lurer på om det er gjennomførbart å fortsette.. Vil jo helst gi kun morsmelk, men ikke for enhver pris. Any thoughts?

Jeg fullpumpet (8 ganger i døgnet) i 6 mnd. Han ville ikke ta puppen, så joda det går. Men er svært slitsomt.

Men vil ikke barnet amme, eller vil ikke du amme. Svært mange barn som ligger lenge på sykehus og ikke kan/får til å amme. Som likevel reiser hjem fullammende.

Jeg fullpumpet i 6 måneder. :)

Det krever innsats og at man vil, så går det!

Men man burde ha godt utstyr for at det skal være effektivt. Dobbel elektrisk pumpe er et must! Jeg hadde også en handsfree bh som gjorde at jeg kunne gå rundt, ordne med babyen etc mens jeg pumpa. Den var gull!

Man blir vant til å ha pumpa med seg overalt, på besøk etc. Tror jeg pumpa hver 2.-3. time mens hun var lita, og reduserte så etter hvert som hun ble eldre og behøvde mindre melk.

Jeg pumpet riktignok bare ca 1 gang om dagen med storebror. Men jeg pumpet to fulle flasker på 10min, gutten brukte 45min på å amme....
Skal du fortsette å pumpe, få deg dobeltpumpe og nok utstyr til at du kun trenger å vaske/koke en gang om dagen

Jeg pumpet i 5 måneder. Gikk veldig bra det! Hadde mye melk på frysen, så hun fikk mm til hun var 7 mndr.

Følger. Måtte slutte å amme tidlig med første. Så hvis det blir trøbbel med neste, vil jeg forsøke å pumpe i alle fall en stund

Jeg pumpa i seks mnd med førstemann. Gikk så fint så:) hadde elektrisk dobbeltpumpe og mye melk så pumpet ut to fulle flasker på null komma niks:) så hadde ett helt lager i kjøleskapet og fryseren. Jeg syns det gikk veldig greit. Man venner seg til det meste :)

Fullpumpet i 4 mnd, anbefaler en god dobbeltpumpe og nok flasker/pumpesett til å slippe unna med en vaskerunde pr dag. Vi brukte mikrosterilisator og var veldig fornøyd med det, ingen fare for å glemme kasserollen på plata og tørrkoke :) Det er en del jobb med det, men når man kommer inn i en rutine så fungerer det greit etter min erfaring.

For meg holdt det i et par-tre uker.. Det ble rett og slett for mye å pumpe samtidig som poden fikk flaske. Når det stod på gikk dagene kun i å gi flaske, for så å pumpe, og bare en veldig kort stund etterpå kjøre samme regla igjen.. Nå var det sånn hos oss at melka mi ikke var særlig næringsrik så han ble rett og slett ikke ordentlig mett og la ikke riktig på seg når han kun fikk morsmelk.. Når jeg da gradvis begynte å gi MME gikk melkeproduksjonen rett vest - noe jeg syntes var helt greit. Hverdagen nå uten pumping er som en drøm!

Jeg pumpet i nesten 2 uker(ikke like lenge som andre her) fordi lillemann ble innlagt litt etter fødsel. Og når han var frisk nok så startet vi opp ammetreningen igjen.. etter noen dager med intens jobbing så tok han puppen, og jeg har fullammer fortsatt (5mnd). Nå pumpet jeg ikke super lenge, men det endte med at jeg fikk overproduksjon og måtte "avvenne" puppen så mye tømming :p pumpet jo på begge brystene samtidig:)

Pumpa i tre mnd, men prøvde heile tiden samtidig å få til ammingen. Etter tre mnd var me endeleg over på fullamming.
Godt utstyr er kjempeviktig, som andre også nevner, og så tenker eg at du ikkje må gjera det for ein kvar pris. Eg syns det var veldig slitsomt, mest pga presset om å alltid få pumpa nok, og hadde ikkje orka å gjort det ein gang til, men er glad eg gjorde det:)
Masse lykke til:)

Er det noen som har erfaring med å pumpe over lengre tid uten å amme? Jeg har gjort det 5 uker nå, mens barnet har vært på sykehus. Men nå er det snart hjemreise, og jeg lurer på om det er gjennomførbart å fortsette.. Vil jo helst gi kun morsmelk, men ikke for enhver pris. Any thoughts?
Jeg fullpumpet meg i 11 mnd, gikk greit. Ville så gjerne at frøkna skulle få morsmelk, men er slitsomt m pumping og vask av flasker. Men fordelen er at også mannen kan gi melk når man har lagret det i kjøleskap eller i fryseren. Jeg ville gjort akkurat d samme igjen hvis jeg hadde fått en til som ikke ville tatt puppen. Kan anbefale Medela Freestyle pumpen, passer godt til fullpumping! Det er absolutt gjennomførbart! Stå på!

Jeg pumpet 4 ganger i døgnet i 3 måneder. Gikk fint, kom bitte lite melk, men jeg nektet å gi meg.

Last edited:
Jeg pumpet i 7 mnd med førstemann fordi hun ikke ville ha puppen. Det fungerte bra for meg. Hadde melk i fryseren til at hun kunne få morsmelk lenger.

Søk hjelp hos ammehjelper, så kan du kanskje gå over til å amme for det krever mye mindre tid og flaskekoking osv. Regner med babyen din er prematur eller syk, siden du har vært på sykehus så lenge. Mange kan begynne å amme etterhvert :)

Har bare delpumpet med eldste og fullammet med yngste. Definitivt lettere å bare amme. Definitivt verdt å pumpe:)

Med første så pumpet jeg rundt en måned før jeg ga meg. Det er slitsomt, når det står på. Men tror at så lenge du får inn en rutine som funker for deg og har nok utstyr så går det bra. Jeg ser i dag at jeg skulle hatt mer utstyr, for det var slitsomt å måtte vaske pumpen og alt hver eneste gang jeg pumpet meg.

Back
Topp