Pumping / lagring av morsmelk

murmel

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Jeg ble satt på pumperegimet på sykehuset, blant annet ettersom småen måtte få deler av måltidet på flaske. Veldig overrasket over produksjonen - kom hjem med flere liter nedfrosset morsmelk.

Nå som vi er hjemme pumper jeg ikke like mye, men fikk beskjed om at jeg burde tømme hvert bryst to ganger for dag (etter amming), og evt lette litt på trykket i det brystet han ikke har spist fra (etter behov).

Det blir stadig mye morsmelk til overs av dette! Vi har ikke god plass i fryseboksen, og ikke mulighet til å å ha separat fryser. (Skulle tatt seg ut - kjøpe fryser pga morsmelk! :D)

På sykehuset var de veldig opptatt av at man ikke skal la morsmelk gå til spille...

Hva gjør dere andre som har overskudd? Slår dere melka ut? Noen smarte triks for plasseffektiv frysing? Noen erfaringer med å levere til sykehusenes melkebank - er det veldig mye styr, krav om stor mengde mm?

Jeg solgte 40 liter totalt til morsmelkbanken :) det burde du gjøre. Mange syke nyfødte og premTure som trenger bankmelk. Tjente faktisk va 4000 kr på det :)

Du bør også ha et lager til babyen begynner med fast føde- genialt å blande morsmelk med moste grønnsaker etc.

Husk at jo mer du pumper jo mer produserer du, og det var en hel****** jobb å få pumpa seg ned til normalmengde igjen syns jeg...

Lykke til:)

Hmm lurer litt på om jeg skal begynne å pumpe meg. Er livredd for å få for lite melk og tenker jeg heller vil overprodusere litt enn å ha lite, og kanskje levere inn til melkebanken på sykehuse om det blir såpass! ^^

Vet ikke om det er mye styr med å levere melk til bankmelk på sykehuset men vet av erfaring at det er gull vært:)

Det er nok ikke så enkelt som å levere overskuddet av morsmelk til sykehus. Først må man gjennom en del tester. Dernest er det strenge krav til hygiene osv, blant annet spesielle flasker man skal benytte. Om det er krav om mengde/regelmessighet i levering har jeg ikke fått sjekket. Vi hadde nylig besøk fra helsestasjonen, og hun understreket at det er en flott ting å gjøre om man har melk og krefter, men at det ikke er å anbefale heeelt i starten, fordi man har nok med å komme i gjenge på hjemmebane. Samtidig leste jeg at den tidlige melken (første måneder?) er ekstra viktig for de premature. Så jeg venter noen dager eller uker, før jeg vurderer nærmere. Men vil gjerne høre andres erfaringer!

Takk for GENIALT tips om isbitposer! Det blir benyttet fra nå av!

Jeg har fryst i bokser (eller de på sykehuset gjorde det ), men hadde så mye melk at vi har fyllt frysen.
Kunne ikke selge den siden jeg måtte begynne på blodfortynnende medisin etter blodpropp. Så her blir det brukt til grøt etter hvert :)

Back
Topp