Pumpet i over 6 mnd

Jeg har pumpet i snart 6 mnd og synes det virker til å være litt lite melk nå.
Har vert heldig hele veien med masse melk så jeg har lagret opp og hatt klart hele tiden. Det har vert veldig greit slik at jeg slipper å pumpe før han blir sulten....for da kan jeg bare finne når han vil ha! + at den holder seg lengre enn mme.

Men nå i det siste har han vert urolig og syk, og da blir ikke pumpa prioritert før jeg må ,siden jeg har han i fokus og som sagt har opplagret melk.
Tenker dette kan være årsaken , og har pumpet tettere for å øke opp igjen!
Men om det ikke skulle virke så må jeg nok tilslutt gå over på mme.

Det går fint det, men føler at da svikter jeg !
For d skal mye til før man mister melk og man kan alltid få den tilbake...så da er det vel meg det er noe galt med som ikke prøver hardt nok.
Men merker den pumpinga krever jo sitt...Selv om det går fint!
Men er litt lei av den...
Samtidig så håpe jeg på å fortsette siden mm holder seg lenger på flaska mens mme må du kaste om den ikke blir drukket opp...
Men føler på litt av presset som jeg sa at du kan ikke miste , og kan alltid få tilbake melka , og da føler jeg at jeg må bruke alt jeg har for at det skal gå...

Trenger ikke forsvare deg for min del hvertfall ;) Synes du har gjort en god jobb jeg. Mistet mye av melken jeg også etter han begynte med fast føde, så vi gikk over på mme når han ble 6 måneder. Ammer fortsatt innimellom, men mest morgen/kveld.

Får jeg spørre hvorfor du pumper i stedet for å amme?
Han tar ingen skade av å få mme, så ikke tenk på det sånn.
Tenk heller at du sørger for at han får mat! ;)

Får jeg spørre hvorfor du pumper i stedet for å amme?
Han tar ingen skade av å få mme, så ikke tenk på det sånn.
Tenk heller at du sørger for at han får mat! ;)
Jeg pumper siden han bare biter ! Prøvd flere ganger ,men bare flirer og biter ;)
Amma han før han starter å bite ! Før amminga var i boks var det pumping og flaske !
Så det var kjedelig å måtte gå tilbake til det, men er glad at han I det hele tatt tar flaske! Er ikke selvsagt det heller !

Mme er en fin ting , eneste som er minuset er holdbarhet ifht mm.
Og så er det liksom det at dersom du mister melk så føler jeg at man må bare stå på for å få den tilbake , for det er best og ditt og datt!

Er så lite snakk om mme og fordelene der! Synes det er synd !!!

Pumping har blitt en rutine og blir ikke låst til den føle jeg! Men masse styr med rengjøring osv...

Trenger ikke forsvare deg for min del hvertfall ;) Synes du har gjort en god jobb jeg. Mistet mye av melken jeg også etter han begynte med fast føde, så vi gikk over på mme når han ble 6 måneder. Ammer fortsatt innimellom, men mest morgen/kveld.
Ja ,har vel en del med fast føde og gjøre også,ennå jeg har prøvd å pumpe hver 3 time som før han fikk fast føde. .

Jeg pumper siden han bare biter ! Prøvd flere ganger ,men bare flirer og biter ;)
Amma han før han starter å bite ! Før amminga var i boks var det pumping og flaske !
Så det var kjedelig å måtte gå tilbake til det, men er glad at han I det hele tatt tar flaske! Er ikke selvsagt det heller !

Mme er en fin ting , eneste som er minuset er holdbarhet ifht mm.
Og så er det liksom det at dersom du mister melk så føler jeg at man må bare stå på for å få den tilbake , for det er best og ditt og datt!

Er så lite snakk om mme og fordelene der! Synes det er synd !!!

Pumping har blitt en rutine og blir ikke låst til den føle jeg! Men masse styr med rengjøring osv...

Min sønn vennet seg selv av med puppen ved 10 mnd, og ville ikke ha mer.
Da var jeg ferdig med å amme, selv om jeg gjerne kunne holdt på litt lenger.
Pumping funket ikke, og etter et par dager, innså jeg hvor deilig det egentlig var å være ferdig, selv om det var en smule vemodig også.

Jeg synes du skal gi mme med god samvittighet, det er ikke SÅ stor forskjell, for du blir fort vant til hvor mye han vil ha, og slipper kaste mye.
Nå trenger du jo snart ikke koke flaskene lenger heller, og kan bare håndvaske, for så å putte dem i oppvaskmaskinen. :)

En venninne av meg pumpet i seks mnd, og gikk deretter over på mme fordi helsestasjonen anbefalte det. Tror anbefalingen var basert på at det begynte å bli vanskelig for henne å pumpe. Mme er et supert alternativ, så jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for det :)

Min sønn vennet seg selv av med puppen ved 10 mnd, og ville ikke ha mer.
Da var jeg ferdig med å amme, selv om jeg gjerne kunne holdt på litt lenger.
Pumping funket ikke, og etter et par dager, innså jeg hvor deilig det egentlig var å være ferdig, selv om det var en smule vemodig også.

Jeg synes du skal gi mme med god samvittighet, det er ikke SÅ stor forskjell, for du blir fort vant til hvor mye han vil ha, og slipper kaste mye.
Nå trenger du jo snart ikke koke flaskene lenger heller, og kan bare håndvaske, for så å putte dem i oppvaskmaskinen. :)
Jeg tenker og at mme er flott ! Og støtter alle som bruker det! Bryr meg ikke om hva andre gjør !!! Men føler enkelte henger seg veldig opp I hva enn gjør
Men er liksom det med holdbarheten også da...slipper å koke vann osv.
Mm holder seg 6-8 t romtemperatur og er lett å dra med seg sålenge man holder styr på timene!
Men blir nok vane med mme også tenker jeg!
Merker jo også at det er litt mer styr når vi skal vekk til andre en helg! Da har vi me masse flasker , sterilisator , ekstra deler til pumpe I verste fall noe skulle ryke, kjølebag med ekstra melk som er opplagret, så jeg slipper å pumpe i bil:-)...

Last edited:
Herlighet, 6 mnd?! :-D jeg holdt ut 1 mnd med fullpumping. Det ble til slutt en befrielse å slutte, men for all del det var ingen enkel avgjørelse heller!
Jeg tenker at ved 6 mnd får babyene mye mer fast føde og mindre mm/mme uansett, så det må være et ok tidspunkt å avslutte pumpinga. :-) hvis du vil...

Jeg synes ikke det er styr med mme forresten, men alt blir en vane. Jeg synes mm på flaske var mer tungvint. Ved 6 mnd trenger man ikke koke vannet lenger...

Neida, ved 4 mnd trenger man visst ikke å koke. Gir jo springvann som drikke også. I Norge har vi rent nok vann til det!
Ja! Jeg og tenker det er logisk med tanke på at de kan drikke springvann. .
Men mener det var noe med bakterier i pulveret som måtte brytes ned ??
Syns det høres litt for enkelt ut å ikke koke til mme!

Ja! Jeg og tenker det er logisk med tanke på at de kan drikke springvann. .
Men mener det var noe med bakterier i pulveret som måtte brytes ned ??
Syns det høres litt for enkelt ut å ikke koke til mme!
Hm... har jeg ikke hørt noe om, og jeg har googla mye på temaet. Det er viktig i starten når babymagen er uferdig og sensitiv.
Sjekk ut pkt 4: http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Flaskemating/Ti-kjappe-om-mating-med-flaske/
Det er ikke så komplisert med mme som mange skal ha det til.... :)

Hm... har jeg ikke hørt noe om, og jeg har googla mye på temaet. Det er viktig i starten når babymagen er uferdig og sensitiv.
Sjekk ut pkt 4: http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Flaskemating/Ti-kjappe-om-mating-med-flaske/
Det er ikke så komplisert med mme som mange skal ha det til.... :)
Takk takk! :-) nei, er nok bare vanen vil jeg tro! Men denne jeg et litt usikker på

Hvordan gjør man det på tur?
Det enkleste er å ta med termos med kokt varmt vann, en flaske med kokt kaldt vann og en boks pulver. Bland pulveret i det varme vannet. I følge WHO bør vannet holde 70 grader i det pulveret blandes i. Tilsett kaldt vann til du har rett temperatur og mengde

Greit at det skal jo ikke være iskaldt , men 70 grader?? Da kan man jo likså godt koke viss det må være 70 grader da ??...eller gjelder det dr første mnd? Står liksom ikke konkret. ..

WHO skal dekke alle land, også de som har dårlig vannkvalitet, derfor er 70 det generelle rådet. På mme pakkene står det 40 grader, så forholder meg til det. Jeg riktig nok aldri målt.... bare testa ut på håndledd eller smakt på den at det ikke er for varmt eller kaldt. Når man kan bruke springvann, er det enklere på tur der det er micro (typ besøk hjemme hos noen eller på kafe). Da kan man ta kaldt vann på flaska, varme vannet i micro, så ha i pulver. Jeg har kun med termos der jeg er usikker på fasilitetene. Enda enklere er å kjøpe ferdigblanda mme bokser. Det må ikke varmes, men mange babyer foretrekker det...

WHO skal dekke alle land, også de som har dårlig vannkvalitet, derfor er 70 det generelle rådet. På mme pakkene står det 40 grader, så forholder meg til det. Jeg riktig nok aldri målt.... bare testa ut på håndledd eller smakt på den at det ikke er for varmt eller kaldt. Når man kan bruke springvann, er det enklere på tur der det er micro (typ besøk hjemme hos noen eller på kafe). Da kan man ta kaldt vann på flaska, varme vannet i micro, så ha i pulver. Jeg har kun med termos der jeg er usikker på fasilitetene. Enda enklere er å kjøpe ferdigblanda mme bokser. Det må ikke varmes, men mange babyer foretrekker det...
Ok.:-) Tusen Takk for genial hjelp!
Satse på det går fint og lett når jeg evt må starte med det!

Back
Topp