Publisere barnebilder på sosiale medier

2mammaer

Andre møte med forumet
Hva tenker dere om å publisere barnebilder på sosiale media? Facebook, snapchat og instagram.

Jeg og min samboer har snakket en del om dette og ønsker i utgangspunktet ikke å publisere bilder av baby/barn på sosiale medier. Bilder av hånd/fot/barnet hvor ansiktet ikke vises går fint.

Venter vårt første barn i juli, så kan jo være at vi endrer mening når barnet kommer. Alle foreldre er/ blir veldig stolte av sine barn og hvem ønsker vel ikke å vise fram det?

Jeg deler sjeldent, og gjør jeg det er det kun for familie og nære venner[emoji847] Nå har jeg ingen på sosiale medier jeg ikke kjenner, og er det noen jeg ikke stoler på så huker jeg av for at innlegget skal være skjult for enkelte[emoji4]
Til vanlig sender jeg heller MMS til familie og venner[emoji6]

Jeg deler bilder, men det er mye fordi min familie bor lagt unna, å jeg vil at de og skal kunne ha del i «oppveksten» [emoji85]

Jeg deler ingen på Facebook, men litt på snap.

Jeg vet snap også kan hackes, men må litt mer til. På Facebook er det lett for uvedkommende å få tak i bildene.

Vi har vært veldig strenge med bilder på sosiale medier da

Deler sjeldent og overveier nøye hva jeg legger ut. Jeg har selv opplevd å få et helt normalt og fullt påkledd bilde av meg selv stjålet, manipulert på en seksuell måte og brukt for å forsøke å sverte meg til min nåværende ektemann! Og har fått nazist-nettroll som har truet både mannen min og ungen vår på grunn av at de er asiatiske. Kjenner også noen som fikk bilde av datteren stjålet av en utenlandsk pedofiliring og politiet kunne ikke gjøre noenting med det!! Så jeg deler svært sjeldent og under veldig kontrollerte former. Man vet aldri hvem som kan være pedofile jævler. Det kan like gjerne være den snille onkelen din eller hun dama du gikk på kurs med den gangen, liksom. Er nok paranoid men better safe than sorry, tenker jeg.

Har alltid delt bilder av barna og masse annet. Har bl.a åpen profil på Instagram. Det er ikke et problem for oss.:)

Jeg personlig syntes det faktisk er helt greit. Alt med måte selvfølgelig, men kommer nok til dele endel bilder av min lille på snap og Instagram [emoji4]

Jeg deler på Snapchat, Instagram og Facebook, men svært lite på de to sistnevnte. Jeg er veldig selektiv på bildene. De trenger ikke være perfekte, for det er ikke livet, men jeg deler ingen bilder som hun kan synes er kjipt når hun blir eldre. Ingen nakenbilder, ingen bilder hvor hun er lei seg eller lignende. Folk får gjøre hva de vil, men om bildene er offentlige bør folk tenke over at hvem som helst kan laste dem ned :)

På snapchat deler jeg masse bilder av barna. En sjelden gang på facebook. Snapchat har jeg kun familie og absolutt nermeste venner. Tror jeg har ca 50 kontakter på snapchat.

Ser det er ulike meninger om hva folk velger å gjøre. Dette er et tema som har fått litt fokus i media i det siste.

Det som kan bli vanskelig for oss er hvordan besteforeldre, tanter, onkler osv tar valget om å ikke publisere på facebook. Blir de å respektere det eller ikke.

Vi deler, men har et bevisst forhold til hvilke bilder vi deler og hvor ofte. Så har vi lukkede profiler med kontroll på hvem vi har som venner/følgere nettopp med tanke på bilder av barna og resten av familien.

Har lukket profil på instagram hvor jeg kun godkjenner nære venner og familie,hvor jeg legger ut mer enn på f.eks facebook.
Pleier å poste bursdagsbilde eller hvis det er noe annet spesielt på facebook, men der er jeg også veldig selektiv på vennene.

Vil også legge til at jeg ALDRI poster lettkledde bilder og lignende. Fikk helt bakoversveis da jeg kom over ei som postet 3årsbilder av sønnen sin, bla.a et der han satt naken på do. Helt åpent innlegg for hvem som helst å se:wideyed::wideyed::wideyed:

Jeg vil ikke at det skal legges ut så mange bilder av vårt kommende barn på nettet. Hvis noe skal legges ut er det samboer og jeg som skal evt legge ut, ingen andre. Syntes det har blitt en uting at folk legger ut bilder uten samtykke av alle på bildet..

Vi deler av og til, men nokså sjeldent[emoji4] vi har gitt beskjed til våre nærmeste at vi ønsker å bli spurt først før de publiserer et bilde av vårt barn, dette respekterer de [emoji4] Da har vi kontroll på hvilke bilder som legges ut [emoji4] Selv har jeg ikke Snap [emoji4]

Jeg deler bilder på Facebook og Instagram, syns det er helt greit. Men tenke over hve jeg legger ut, alltid i godt humør, fult påkledd osv. Er som oftest bursdag eller jul/nyttårsaftenen. Har lagt ut 6 bilder på Facebook på 5,5år. På Instagram er det mye mer, men der er mange av bildene tatt bakfra så ansiktet ikke vises som på skiturer,klatring,baking osv.

Vi la ut et bilde i forbindelse med fødselen i dårlig oppløsning og kvalitet fordi stoltheten tok overhånd. Hadde først bare tenkt å legge ut bilde av foten eller lignende... bruker snap da (ikke mystory) og momentgarden for familien.

Ser det er ulike meninger om hva folk velger å gjøre. Dette er et tema som har fått litt fokus i media i det siste.

Det som kan bli vanskelig for oss er hvordan besteforeldre, tanter, onkler osv tar valget om å ikke publisere på facebook. Blir de å respektere det eller ikke.

Dette tror jeg er det vanskeligste å unngå. Svigermor delte et bilde av sitt første barnebarn på Facebook før mora til babyen hadde våkna fra narkosen. Hun hadde altså ikke sett sitt eget barn før hele Facebook fikk se h*n. Samme dama delte også at vi venter baby på Facebook før vi selv har fått sagt det til de vi har lyst til å fortelle det til. Så nå vet alle det.

Dette tror jeg er det vanskeligste å unngå. Svigermor delte et bilde av sitt første barnebarn på Facebook før mora til babyen hadde våkna fra narkosen. Hun hadde altså ikke sett sitt eget barn før hele Facebook fikk se h*n. Samme dama delte også at vi venter baby på Facebook før vi selv har fått sagt det til de vi har lyst til å fortelle det til. Så nå vet alle det.
Her tenker jeg dere må ta en prat med svigermor og fortelle henne litt om sosial nettvett [emoji6] Dere kan jo faktisk gi beskjed til henne at hun ikke skal publisere bilder av deres barn på Facebook eller andre steder uten at dere blir spurt først, da vil dere ha mulighet for å si nei, men også kunne si ja om dere synes det er ok bilde[emoji4] Skulle hun likevel publisere noe uten tillatelse fra dere så er det bare og be henne slette innlegget!!

Her tenker jeg dere må ta en prat med svigermor og fortelle henne litt om sosial nettvett [emoji6] Dere kan jo faktisk gi beskjed til henne at hun ikke skal publisere bilder av deres barn på Facebook eller andre steder uten at dere blir spurt først, da vil dere ha mulighet for å si nei, men også kunne si ja om dere synes det er ok bilde[emoji4] Skulle hun likevel publisere noe uten tillatelse fra dere så er det bare og be henne slette innlegget!!

Hun er klar over det selv og har fått streng beskjed fra de andre med barn om at de skal spørres før noe som har med de å gjøre publiseres. MEN, hun er veldig ivrig og det er ikke alltid hun tenker seg om. Hun mener det jo selvsagt godt. Problemet er jo at skaden ofte allerede er skjedd når man ser innlegget. For da har «alle» sett det. Vi må nok ta en prat med henne vi også.

Back
Topp