Psykologiske testen:

♡ Daydream ♡

Forumet er livet
Assistert-jentene
Tatt fra hjemmesiden til Haugesund sykehus:

Psykososial vurdering
Vi er pålagt å gjere ei psykososial vurdering av paret (jf. bioteknologiloven §2-6). Dette skal sikre, så langt det lar seg gjere, at barnet får gode oppvekstvilkår. For å foreta denne vurderinga er det nødvendig at tilvisande lege har dette i tankane før eller når paret blir tilvist til assistert befruktning. Om tilvisande lege er i tvil om parets omsorgsevner, er det ein fordel om paret blir vurdert før tilvisinga blir sendt.

Det kan innhentast sosialrapport frå barnevern eller sosialtenesta. Paret må gi sitt samtykke til at desse instansane kan utlevere denne type informasjon. I utgangspunktet skal det regionale helseføretaket der pasienten bor syte for utgiftene i samband med psykososiale vurderingar som ledd i utgreiing for behandling.

Hvordan foregikk denne testen?
Jeg er et barnevernsbarn, kan det gjøre at vår søknad blir avslått?

Ehh, jeg har ikke vært borti en sånn test :wideyed:
Det hørtes skummelt ut, glad jeg slapp den :oops:

Hm, her i Danmark skulle vi bare svare på noen ja/nei spørgsmål. Husker ikke alle, men av typen: Har du noensinne fått tvangsfjernet et barn, har du blitt diagnostisert med psykiatriske problemer, har du blitt dømt for vold?

Hm, her i Danmark skulle vi bare svare på noen ja/nei spørgsmål. Husker ikke alle, men av typen: Har du noensinne fått tvangsfjernet et barn, har du blitt diagnostisert med psykiatriske problemer, har du blitt dømt for vold?
Sånn jeg forsto det utelukker det ikke nødvendigvis behandling at man svarer ja, men da tror jeg de ser nærmere på situasjonen først :)

Sånn jeg forsto det utelukker det ikke nødvendigvis behandling at man svarer ja, men da tror jeg de ser nærmere på situasjonen først :)

Jeg hadde delvis bulimi som tenåring og i begynnelsen av 20-åra, men ikke nå. Nå er jeg 31år.

Jeg hadde delvis bulimi som tenåring og i begynnelsen av 20-åra, men ikke nå. Nå er jeg 31år.

Det hadde jeg også. Vi ble ikke nektet behandling. Så vidt jeg husker, var ikke dette noe tema i det hele tatt. Det skal nok en del til for at legen vil avslå søknad om behandling på grunnlag av denne bestemmelsen :)

Det hadde jeg også. Vi ble ikke nektet behandling. Så vidt jeg husker, var ikke dette noe tema i det hele tatt. Det skal nok en del til for at legen vil avslå søknad om behandling på grunnlag av denne bestemmelsen :)

Får håpe det :)
Man blir alltid litt nervøs når man får denne beskjeden :)

Vi tok ikke en slik test!

Det står jo ikke i den teksten du har limt inn at det skal gjøres en test? Det står at det skal gjøres en vurdering, og at de ønsker at henvisende lege gjør den vurderingen (og at om henvisende lege er i tvil så ønsker de at henvisende lege skaffer mer bakgrunnsinfo). På henvisningen vår krysset fastlegen vår av for at hun mente vi er egnet til å bli foreldre. Det er den vurderingen. Så spør de jo litt om dere på forsamtalen også da, jobb osv. Så om fastlegen din har krysset av for at alt er i orden så er det jo egentlig ferdig.

Last edited:
Ingen spørsmål her. Som ene legen i Porsgrunn sa - at dere orker være her er svar nok.

Ingen spørsmål. Kanskje fordi vi hadde et barn sammen på forhånd?

Vel, det er egentlig bare litt diffuse spørsmål, de spør om livssituasjon, jobb, studier, økonomi, bosituasjon(eie/leie) etc
Jeg merket at de spurte, men det var mer en sånn bli-kjent-samtale enn noe spørreskjema. Ikke sikkert folk har tenkt over det engang når de har blitt spurt om det.
Det er bare for å utelukke de ekstremene som fortsatt bor hjemme hos mamma og pappa i en alder av 40 fordi de ikke gidder å jobbe eller gjøre noe med livet sitt.

Ihvertfall mine tanker om det.

Tror ikke vi fikk så mye spørsmål om oss jeg. Ikke om jeg jobba, men stod ufør i søknaden, så kanskje de ikke trengte å spørre.
Fikk ingen spørsmål om hvorfor jeg er ufør heller :)
Tror de spurte hva han driver med, men ble fornøyd med svaret. Ingenting om bosituasjon (Vi har egentlig ikke vært samboere på papiret lenge nok enda. Men har bodd sammen, men ikke på papiret i to år) Ikke om vi eier eller leier, vi gjør egentlig ingen av delene. (Vi låner ett hus)

Alle legene gjør dette. Men det er en del av forsamtalen, så det er slett ikke sikkert alle legger merker til at de blir vurdert. Hele samtalen er jo en vurdering i seg selv.

Hvor lang tid tar det etter forsamtalen, man får vite om man er godkjent eller ei?

Back
Topp