psykolog?? *langt*

bolla2009

Første møte med forumet
Hei alle sammen. Jeg er egentlig en halveis gammel bruker her, men velger å skrive dette med et nytt nick. Jeg lurer litt på om jeg skal ta kontakt med fastlegen min og høre om jeg kan få henvisning til psykolog, og ville gjerne høre deres meninger om dette.

Min historie:
jeg er 23 år, lykkelig gift med min mann gjennom tre år, ferdig utdannet - fast jobb.

Da jeg var 16 år flyttet jeg hjemmefra og begynte på internatskole. Jeg var ganske tykk og begynte å slanke meg. dette utviklet seg etterhvert til anoreksi og så til bulemi. Jeg ble da henvist til psykolog - gikk der et par - tre ganger før jeg gav opp. et par år senere ble jeg henvist nok en gang og gikk også hos denne psyklogen et par -tre ganger før jeg gav opp.

rett etter det bestemte jeg og mannen min oss for at nå var det på tide å få barn. og med dette som motivasjon greide jeg iallfall sånn halveis å stige ut av bulemien. vi flytett til hans hjemsted og bygget hus. da begynte det å bli vanskelig igjen. jeg kjenner få her, egentlig bare min manns ene kamerat, er ensom. har enda ikke blitt gravid - etter et og et halvt år (får hjelp for dette) har hatt litt problemer i jobben min - jeg er sjef for flere 20 år eldre damer som har sine meninger, og dette har tatt på meg. jeg elsker ellers jobben min.

når jeg kommer hjem - setter jeg meg i sofaen og blir der. jeg strikker, ser på tv og spiser usunn mat - trener ikke. vekten har gått opp og jeg aner ikke hvordan jeg skal takle det. har begynt å kaste opp litt igjen.

det skal utrolig mye til for at jeg går ut på noe. har virkelig ikke lyst til å gjøre noe annet enn å sitte i sofaen - for det om jeg vet det er gøy når jeg først kommer meg ut. jeg føler meg rett og slett uvell - er tykk, må pynte meg, snakke med andre mennesker + at det minner meg om det livet jeg hadde på hjemstedet mitt. der "alle" kjente meg og snakket med meg. der var jeg med i alt og følte meg nyttig. jeg føler meg rett og slett fæl og har dårlig samvittighet i forhold til mannen min som også kommer seg sjelden ut på grunn av meg..

har ei god veninne men hun bor langt borte for tiden og kommer bare hjem av og til.

har nå kommet frem til at jeg kanskje må vurdere å komme meg til psykolog.men er redd for at jeg ikke skal gjennomføre dette heller... har en tendens til å gi opp. og hvordan skal jeg forklare det på jobben min?? noen andre som føler som meg og kan gi meg noen råd om hvordan takle dette? vet egentlig ikke hvor jeg ville med dette.. bare gått å få det ut. takk for at du leste[:)] og sorry for at det ble litt langt og sikkert med masse skrivefeil og halve setninger - ble skrevet fort...
 
huff dette hørtes ikke bra ut!! må virkeligt tære innvendigt av deg, alle spørsmål og tanker om vekt og selvbilde. Jeg skal selv til psykolog for andre gang, der jeg også hoppet av for tidligt..mente at nå klarte jeg meg selv og trengte ikke henne lengre.. det endte bare med at jeg forskjøv alt lengre inn i hodet mitt og nå i de siste mnd har ting begynnt å komme tilbake igjenn.. ikke kjekt i det hele tatt! Bra at du har noe å se frem til, en graviditet[:)] Ønsker all lykke til dere[:)] Kan tenke meg at det er tøft å bo langt vekke fra familie og venner, spesielt i den situasjonen du er i nå, man blir som regel sittende hjemme og vil helst ikke menge seg med folk i det hele tatt, man orker det rett og slett ikke, fordi man har det ikke bra innvendigt og til tider er det tøft å måtte sette opp ett falskt smil bare for å slippe mas fra andre. Nei prøv å ta kontakt med en psykolog å få snakket litt ut til henne, er ikke alltid like lett men det sies at det hjelper godt[:)] Hvis du behøver å ha noen andre å snakke med, så er det bare å sende meg en pm[;)]
 
Selg huset og flytt hjem. Kan være den eneste og beste løsningen for deg. Det er hardt å flytte fra alle en kjenner når en sliter psykisk.
 
kjære deg....
dette her er ikke bra...
spør om lov til å skrive pm til deg...???
Ønsker svært gjerne å fortelle om det jeg vet......Og kansje være til noe hjelp....
(svar meg på pm om du ønsker å prate...)
 
Stoooooor klem til deg
 
du sliter med ensomhet og depresjon,som har ført til overvekt og barnløshet,kort fortalt..hva med å snu på flisa?tenk hvor fantastisk mann du har,du er heldig som har fast jobb,du har helt sikkert et ok ansikt,tenner,hår,pupper eller noe du er flink til å gjøre?du har helt sikkert mange gode indre verdier som andre setter pris på.[:)] det med maten kan du jo slutte å kjøpe usunn mat,trøstespis hvor mye du vil av grønnsaker og frukt,yoghurt osv.vekten vil gå ned sakte men sikkert og d kan få fart på fruktbarheten.alt man vil gjøre starter inni i hodet,i tankene våre,dessverrre så er det også oss selv som setter hindringene.snakk med mannen din om hvordan du har det så kanskje han kan tvinge deg ut av sofaen.jeg har mer tro på ham enn en psykolog.lykke til!
 
ORIGINAL: mp34

du sliter med ensomhet og depresjon,som har ført til overvekt og barnløshet,kort fortalt..hva med å snu på flisa?tenk hvor fantastisk mann du har,du er heldig som har fast jobb,du har helt sikkert et ok ansikt,tenner,hår,pupper eller noe du er flink til å gjøre?du har helt sikkert mange gode indre verdier som andre setter pris på.[:)] det med maten kan du jo slutte å kjøpe usunn mat,trøstespis hvor mye du vil av grønnsaker og frukt,yoghurt osv.vekten vil gå ned sakte men sikkert og d kan få fart på fruktbarheten.alt man vil gjøre starter inni i hodet,i tankene våre,dessverrre så er det også oss selv som setter hindringene.snakk med mannen din om hvordan du har det så kanskje han kan tvinge deg ut av sofaen.jeg har mer tro på ham enn en psykolog.lykke til!


Beklager, men nei: her mått jeg bare kommentere. Svaret ditt var helt sikkert i beste mening, men jeg blir så oppgit over sånne "det er bare å ta seg sammen og snu på flisa" tilbakemeldinger fra folk.

Hvis det hadde vært så enkelt: tror dere ikke man hadde gjort det da? Tror dere det hadde vært behov for psykologer i det hele tatt da?
Tankemønstre som er innarbeidet over en årrekke er faktisk ikke bare å snu på med litt "positiv tenkning". Det må mer systematiske virkemidler til ! Psykisk helse er faktisk like komplekst og i flere tilfeller enda mer komplekst, enn fysisk helse. Den største feilen man gjør er å undervurdere psykiske problemer. Folk dør faktisk av psykiske problemer.

Nemlig.
 
Back
Topp