Hei alle kjære prøvere. Lurer litt på hvordan dere har det i prøvetiden? Jeg har "bare" prøvd i to år, men kjenner for hver måned som går nå at det blir tyngre og tyngre psykisk. Merket det etter ett år, men nå er det i en helt annen liga om man kan si det sånn. Er veldig nedstemt og har utfordringer med å fungere optimalt på jobb. Ble sykemeldt fra forrige fryseinnsett og to uker frem i tid. Gråt hele tiden og var helt utenfor. Jobben venter igjen på mandag, og jeg kjenner meg overhodet ikke klar etter nok en negativ smell. Sjefen har kommet med ytringer som at det ikke alltid er best å sitte hjemme å synes synd på seg selv. Den svei...
Hvordan holder dere andre motet oppe?
Ja, det er tøft å få flere smeller sånn. Jeg var gjennom 8 ivf-ferske forsøk uten å få noe til frys. Fikk ut ett til to egg av gangen som ble satt inn. Alle negative. 3 år av mitt liv med bare ivf.
Etter 8. Forsøk fikk vi beskjed om at vi trolig ikke kunne få barn på mine egg. Over 90%sannsynlig for at det ikke ville bli noe..
Eneste løsning var eggdonasjon.
Jeg hadde det veldig vondt... gråt mye rett etter. Det eneste som fikk meg til å glemme situasjonen jeg var i var trening og jobb. Jeg gravde meg ned i begge deler. Når jeg følte meg klar for det begynte jeg å se etter løsninger for hvordan vi kunne få vårt drømmebarn.
Booket møter med eggdonasjonsklinikker for å få mer info. Sakte men sikkert klarte jeg å forsone meg med at jeg ikke kunne få barn selv..
Så tok vi beslutningen , skummel å ta på alle måter... , om å ta eggdonasjon.
Reiste ned til klinikken, fikk satt inn egg og en uke senere testet jeg positivt.
Det høres fantastisk ut når man leser det sånn.. men i realiteten var jeg livredd. Livredd for å miste hele tiden. Han er i dag 2,5 år. Utrolig nydelig gutt.
For meg ble det mye jobb med hvordan akseptere at det er noe galt med meg som gjør at vi ikke får barn.
I retrospekt vet jeg at venner har sett at jeg ikke hadde det spes bra. De så jeg hadde det virkelig vondt.
Trening hjalp veldig. Og det å komme seg på jobb, få normalisert hverdagen. Selv om det høres brutalt ut... hjemme ble jeg bare gående å se rundt meg alt jeg manglet.. Det var godt å komme seg ut av den sirkelen man hadde inne.
Men gråt gjerne litt da, det er ikke det jeg sier at man ikke skal lytte til følelsene sine.. De er der uansett. Rett etter et forsøk er man gjerne veldig hormonell.. Man har gått på hormoner som gir en fake følelse av å være gravid ..
Det er veldig lurt å ha planer som man legger frem i tid uansett utfall av forsøk.. sånn at man har noe å glede seg til. Selv om noe går skeis..
Vi gikk så langt at vi planla hva vi skulle gjøre om vi ikke fikk barn.
Ivf-livet er hardt og brutalt uten sidestykke. Alle negative forsøk innebærer tapte forhåpninger og drømmer/ønsker.
Men det positive Når et forsøk går dårlig kan man leve litt som man vil en periode.. Fikk beskjed av min ivf-gynokolog om å leve litt, nyte livet.