Psoriasis og kortison

Pompom

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Juligull2021
Jeg sleit i tenårene med psoriasis på hendene. Nå i graviditeten har det kommet tilbake. Sprekker opp på tomlene, og det er ganske ubehagelig.

Kan jeg bruke kortison? Eventuelt bare den svake man får reseptfritt på apoteket?
 
Jeg har skjønt det sånn at det ikke er noe problem, du skal kunne bruke de sterkere kortisonkremene også :)
 
Bruk av sterke kortisonkremer under graviditet har vært assosiert med morkakesvikt og lav fødselsvekt. Større studier trengs for å bekrefte dette.


Anbefalinger

  • Svakere kortisonkremer bør foretrekkes under graviditet
  • Sterke kortisonkremer kan vurderes i utvalgte tilfeller, og i en så kort periode som er nødvendig.
  • Kortisonkremer bør foretrekkes fremfor kortisontabletter som har høyere risiko.
  • Det er større absorpsjon av kortisonkrem fra huden i bøyefurene, armhulene og underlivet
Kilde: Oslo hudlegeklinikk.
 
Takk for svar, og takk for link i innboks fra noen her. Jeg er litt grønn på appen, så jeg «mistet» meldingen litt på morgenkvisten. Finner den og leser senere.

Jeg kan bruke de svakere kremene også, det tar bare lenger tid før de fungerer, og så må jeg bli flinkere til å bruke hansker på jobb. Jobber med hendene i vann deler av tiden, og det er ikke helt heldig.
 
På hudavdelingen på sus fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne bruke daivobet under graviditet, men jeg kunne bruke betnovat. Så da gjorde jeg det slik selv om jeg foretrekker daivobet.
 
Har tidlige fått beskjed (fra hudlege) om at så små områder som flekkvis på fingre/i ansikt så kan jeg bruke eksemkremen min som normalt (dvs ved behov, en uke elle To i strekk).

Større overflater bør jeg helst kun bruke de svakere typene
 
Back
Topp