Psoriasis og amming

Aleksing

Elsker forumet
*MIA*
Påskeliljene 2022 ❤️
Jeg har psoriasis over store deler av kroppen, før svangerskapet gikk jeg på Methotrexate(cellegift), men måtte slutte på det siden det kan være farlig for baby. Pga det forverret utslettet seg temmelig mye til tross for smøring og lysbehandling, det roet seg litt før fødsel til det punktet at det ikke for plagsomt. Nå er småen 10 uker og utslettet er nok en gang ute av kontroll. Så da er spørsmålet mitt, er det flere som har vært i samme situasjon og hva hjalp isåfall deg?
 
har ingen personlig erfaring, men en venninne av meg hadde samme problem og ingen ting hjalp dessverre før hun sluttet å amme og begynte på medisin igjen.
 
Er det ingen kortisonkremer som hjelper heller? Jeg får store utbrudd på bena, innimellom i underlivet, under armer og på brystvorter (invers psoriasis).
Hos meg hjelper det å ha olje i hudkremen (bruker faktisk bio oil og canoderm sammen)
 
Er det ingen kortisonkremer som hjelper heller? Jeg får store utbrudd på bena, innimellom i underlivet, under armer og på brystvorter (invers psoriasis).
Hos meg hjelper det å ha olje i hudkremen (bruker faktisk bio oil og canoderm sammen)
Jeg bruker kortisonkremer ja, men det har ikke så god effekt som jeg har opplevd med det tidligere. Olje i hudkremen var et godt tips, det skal prøves ut:)
 
For min del var psoriasisen verre enn noen gang så lenge jeg ammet. Lysbehandling ga litt effekt, men jeg ble egentlig ikke bedre før jeg sluttet å amme. Tror jeg var gjennom det meste av kremer/salver/liniment som hudlegen kunne komme på. Kom til et punkt at hudlegen anbefalte meg å avslutte ammingen for å kunne starte opp med cellegift. Psoriasisen min er veldig hormon-styrt, jeg har aldri hatt så fin hud som når jeg er gravid, og aldri så ille som når jeg ammer.
 
For min del var psoriasisen verre enn noen gang så lenge jeg ammet. Lysbehandling ga litt effekt, men jeg ble egentlig ikke bedre før jeg sluttet å amme. Tror jeg var gjennom det meste av kremer/salver/liniment som hudlegen kunne komme på. Kom til et punkt at hudlegen anbefalte meg å avslutte ammingen for å kunne starte opp med cellegift. Psoriasisen min er veldig hormon-styrt, jeg har aldri hatt så fin hud som når jeg er gravid, og aldri så ille som når jeg ammer.
Akkurat sånn har min venninne det også.
 
Back
Topp