psoriasis. erfaringer?

Sha

Forumet er livet
jeg har vært hos hudlege i dag og han tro jeg kan ha psoriasis[:'(]
han var så stressa så det var ikke mye jeg rakk å spørre om!

men jeg lurer på et par ting

hva slags håndsåpe bruker dere?
jeg vet ikke om jeg reagerer på den eller ikke!
er det andre ting man generellt burde holde seg unna?
ting som kan hjelpe?

jeg har hatt det siden jeg var 4. har over hele kroppen + hodebunnen og litt gikt.
du kan lese om det [link=http://www.psoriasis.no]her[/link].

bruk mest mulig uten parfyme, inkludert vaskemiddel og skyllemiddel.
fet krem som trekker inn (ikke legger seg oppå). masse forskjellige kremer jeg jeg har ikke funnet noen som fungerer veldig mye bedre enn andre. det finnes en såpe med oliven og noe greier på helsekosten som er bra, men husker ikke hva den heter desverre.

du bør ikke stresse eller være deprimert o.l., da forverrer det seg gjerne.
drikk masse vann og spis renest mulig. unngå estoffer, hormoner og tilleggsstoffer i mat.

Jeg har psoriasis over hele kroppen. Psoriasis varierer veldig fra person til person, anbefaler deg å søke litt på nettet. Norsk psoriasisforbund har nettsider (men av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn der nå..) Adressen er iallefall www.psoriasis.no

tusen takk for svar[:)]

skal kikke på de nettsidene!

dytter så kanksje enda fler svarer[:D]

Parfyme er no no. Gode feite hudkremer, som locobase er kjempe bra.

Ellers er det å prøve deg frem. Det er vanlig å reagere på mat
Eks: melk, nøtter, sitrusfrukter, sjokolade, svin, lam.

Som sagt matvarer må du bare prøve ut.

Ellers er sol og saltvann supert.

Noe jeg kan hjelpe med, så er det bare å spør

ORIGINAL: Bymusa

Parfyme er no no. Gode feite hudkremer, som locobase er kjempe bra.

Ellers er det å prøve deg frem. Det er vanlig å reagere på mat
Eks: melk, nøtter, sitrusfrukter, sjokolade, svin, lam.

Som sagt matvarer må du bare prøve ut.

Ellers er sol og saltvann supert.

Noe jeg kan hjelpe med, så er det bare å spør

melk svin og sjokolade visste jeg! men lam, nøtter og sitrusfrukter var nytt!
prøve å holde meg unna det en stund å se om det hjelper:)

Jeg merker ikke at jeg blir noe verre av parfymert såpe etc. Til hodet er det faktisk kun Head-&-shoulder som holder det i sjakk. Kortison kremer ala dermovat må til når det er ille. Ellers bare fuktighetskremer. Liker rød apobase selv.
Lysbehandling hjelper meg veldig, men er tidkrevende pga reisevei.
Man lærer seg å leve med det, har hatt det siden jeg var barn selv.

Jeg har det i hodebunnen, men hva bruker dere der? Jeg bruker diprosalic, veldig sterk!!! Og forresten får dere noe støtte i mnd pga Psoriasis`?

samme her..eller,ikke i hodebunnen,men har samme salven som deg.er du flink å bruke den,forsvinner det nesten,men ikke bruke den for lenge om gangen,for den e sterk. psoriasisen min forsvant helt under graviditeten og nå,litt over 1 år senere,har eg begynt å få litt på ene albuen[:'(]
Jeg fikk beskjed om å holde meg unna agurk!?heheh..
ORIGINAL: snuppis!

Jeg har psoriasis i hodebunnen og bruker dermovat (fikk resept av hudlegen) og hjelper mot kløe [:)]

ORIGINAL: snuppis!

Jeg har psoriasis i hodebunnen og bruker dermovat (fikk resept av hudlegen) og hjelper mot kløe [:)]

Samme her.. er det eneste som funker på meg

vær obs.. De som har psoriasis kan også være lettere disponent til å få psoriasis-artritt altså psoriasis leddgikt... vanligvis begynte psorisasisen tidlig i tjueårene.. og i 30 årene kom utbruddet av denne ledd-gikten.. Og verst av alt at det er kronisk[:@] Du ¨må bare leve med sykdommen.. Men så er det gode og dårlige tider.. På det beste ligger den latent..

lykke til[:)]

har hatt det siden ungdomskolen. har også psoriasis arteritt.

jeg bruker sterkeste salven, enesten som fungere på meg. jeg var innlagt på hudavdelingen 1 mnd i 2005 for det, og der brukte de tjære i hodebunnen min, og det fjernet alt. jeg har brukt kun head and shoulder og jeg har ikke antydning til det i hodebunnen nå mere. når jeg ikke bruker salven smører jeg meg in i apobase. vent til å kle på deg til kremen er trekt inn i huden. den er så fet at den vil legge igjen merker på klean.

det er forskjellig fra folk hva som er utløsende faktor, men jeg merker at det blomstrer hvis jeg stresser mye, og hvis jeg spiser mye sukker. så godteri holder jeg meg unna, det og brus. (kan si heller at jeg spiser det, men svært sjelden)
trening hjalp også mot det.

jeg får SVÆRE utrbrudd med væskende sår om jeg spiser nugatti.. tipper det er nøttene i nugattien jeg reagerer på

Jeg har gått og gjemt kroppen min i alle år. Har hatt kjempekomplekser pga utslettet, og derfor nektet å kle av meg på sommeren. DET har ikke vært lurt, og jeg er sikker på at jeg aldri hadde blitt så ille plaget om jeg hadde fått litt sol på kroppen opp gjennom årene.

Var på behandlingsreise på Gran Canaria i februar i år og fikk kjemperesultat. Var faktisk veldig befriende å drite i utslettet, og bare kle av seg. Det var også veldig fint å treffe andre i samme situasjon.

Altså er min anbefaling å ikke la deg hemme av psoriasisen slik jeg har gjort. Hiv av deg fillene når sola skinner, for disse strålene er gull verdt for huden vår[:D]

ORIGINAL: Lillezilje

jeg får SVÆRE utrbrudd med væskende sår om jeg spiser nugatti.. tipper det er nøttene i nugattien jeg reagerer på

Samme her. Nugatti er det absolutt værste jeg kan spise. For mye sjokolade er heller ikke bra.

ORIGINAL: Miahsim

Jeg har gått og gjemt kroppen min i alle år. Har hatt kjempekomplekser pga utslettet, og derfor nektet å kle av meg på sommeren. DET har ikke vært lurt, og jeg er sikker på at jeg aldri hadde blitt så ille plaget om jeg hadde fått litt sol på kroppen opp gjennom årene.

Var på behandlingsreise på Gran Canaria i februar i år og fikk kjemperesultat. Var faktisk veldig befriende å drite i utslettet, og bare kle av seg. Det var også veldig fint å treffe andre i samme situasjon.

Altså er min anbefaling å ikke la deg hemme av psoriasisen slik jeg har gjort. Hiv av deg fillene når sola skinner, for disse strålene er gull verdt for huden vår[:D]

ja, de er heldige de som kan benytte seg av sola. jeg har nemmelig soleksem å [:'(]

Jøss, så heldig du er! Må være skikkelig kjipt!

Back
Topp