Provosert

Syns du har mye fornuftig å si jeg, spiridon! Er enig i mye av det du sier.[:)]
Jeg tror faktisk ikke at økonomi er den største grunnen til at kvinner tar abort. Jeg tror ustabile forhold, utdannelse og alder står for flesteparten av dem. Dersom en har problemer i forholdet, er det nok mange som tenker konsekvensene et barn fører med seg. (selv om noen tenker at det skal redde forholdet, som spiridon nevner) Mange vet jo også at de i tilfelle må oppdra et eventuelt barn alene og kanskje ikke er klare for det.
Til dette med abort som prevansjonsmiddel: Det tror jeg vi kan si ingen kvinner benytter seg av! Det å ta abort er ikke noe en gjør gang på gang for at en ikke gidder å bruke andre prevensjonsmidler. Uansett for eller mot abort så er det klart at et slikt inngrep tar på følelsesmessig. Alle som tar abort i dag vet hva de gjør og de vet også at det er et "minimenneske" de fjerner. Det er klart ingen gjør det "for fun".

Jeg jobber selv med barn og ungdom og er helt enig i at kjærlighet og trygghet er det barna trenger. Desverre ser jeg så mange som ikke får tilstrekkelig av dette. Mange vokser desverre opp uten den tryggheten en mor og en far skal gi dem.

Vel, måtte bare uttale meg litt igjen. Ha en fin dag alle sammen[:D]

Hei.
leste faktisk akkurat i henne at den største grunnen til at jenter mellom 20-24 år tar aboert er økonomi og fordi de ofte faller utenom støtte apparatet!
hvis norge vil at abort tallene skal ned må man fjerne regler som at er du student har du ikke rett på ditt og datt men at alle har en lik mulighet til og være hjemme med sitt barn og at de tør og få dette barnet vel viten om at de får hjelp og penger av systemet til og klare seg..
mange som har tatt abort fordi de ikke har sett muligheten til og kunne forsørge seg og den lille og jeg må innrømme at dette var avgjørende for meg også!!
jeg hadde heller ikke planlagt dette barnet men jeg har samboer kjøpt meg et hyggelig hus og har en bra jobb så jeg tenkte hvorfor ikke nå ?? dette er jo skikkelig hyggelig selv om det kom som julekvelden på kjerringa..
syns man skal ta mennesker som kjemper så fanatisk for noe med en klype salt dette bunner stort sett i noe mere alvorlig en en hellig overbevisning om at abort er drap også liknende!!
det skal ikke igjen bli sånn i dette landet av vi kvinner er overlatt til hva menn og andre styresmakter måtte mene er riktig for oss som mennesker skal ikke en kvinne få lov til og velge om hun skal bli mor gå i ni mnd med et barn som hun ikke ønsker?? hva men graviditet ved voldtekt?? dette er et tema man kan diskutere i det uendelige men det vi alle sikkert er enige i er at tallene burde gå ned og eneste måten dette vil skje på er at systemet forandres seg til et barnevennlig og foreldre vennlig miljø ikke et sted der uutdannede og lavtlønnede skal lide og bli presset til abort for ser man enkelt på det er dette akuratt hva man gjør..

Helt enig med deg Nina, vi er ikke verdens rikeste vi heller. Vi tjener godt med penger og har jobb begge to, men vi har lån langt opp etter ørene, nytt hus og to nye motorsykkler, så ha r vi nesten 2 mill i lån, sykklene skal vi selge for og kjøpe oss bil. Det er bare snakk om priorieringer så skal alt gå bra.

Vi har begge slutta og røyke, der er 5000 spart i mnd. Det skulle dekke det meste en unge trenger i mnd.

Tynnere er den unnskyldningen, hvor de sier at de ikke er klar for det, eller de jentene som sier at kjæresten vil slå opp vist de tar vare på barnet.
Dump han uanz sier jeg da!!! Og klar blir en når en går gravid.

Tenk på de som ikke kan få unger eller sliter med og få, det blir som og ikke spise opp maten sin uten og tenke på barna i afrika.
Kom med en skikkelig unnskylding, som psykiske problem, voldtekt el.
vet om alene mødre uten jobb som har mer penger en meg.

Enig med deg, Nina 23!!

Selv jobber jeg med barn, er barnevernspedagog og førskolelærer, og ser hver dag hva som er viktig for barn, og det er bl.a trygghet, stabilitet og kjærlighet. Det er mange rike og velstående mennesker som ikke skulle hatt barn i det hele tatt!

Dette er et meget sårbart tema, men det er viktig å få det frem i lyset også.

det er så absloutt ikke du mesaana som skal bestemme hva som er riktig for en annen når det kommer til abort..
og si at det bare er og dumpe typen for og få barn er greit nok men og baggatelisere det og få et barn blir for arrogant!!
hvorfor er det og ikke være klar for tynt?? ikke alle som vil være alenemor i en av 18 år og hvorfor skal man gjøre det hvis man ikke har blitt gravid med vilje.. sikkert mye man blir klar for i løpet av et svangeskap men det er fordi man ikke har noe valg..
det er for enkelt og dømme og for enkelt og forvare!!! dette er så individuelt at man vil aldri bli klok på hva som er riktig..

Jeg kjenner ei som har tatt 2 aborter i løpet av et halvt år, av de grunnene som jeg mener er tynne: jeg sa min mening til henne, men oxo at dette fikk hun bestemme selv og at vi ville være like gode venner etter på. Hun har det ikke lett nå og da kommer hun til meg for støtte. Noen ganger angrer hun andre ganger ikke.
Hun er bare 18 går på skole, alikevel har hun like mye penger som meg og rutte med i mnd og hun er veldig voksen for og være 18.
Grunnen til at hun tok abort var fordi hun mente hun ikke var klar for det og typen truet med og kjøre det slutt vist hun tok vare på ungen.
Jeg vet hun angrer, jeg hører det på henne når hun er på besøk og vi prater om min voksende mage.

fikk nettopp en mail om at jeg ikke har vist skikkelig oppførsel i denne debatten at jeg har slengt dritt og vært kjiip?? lar denne personen være annonym !!
har ikke vært meningen og jeg er stort sett flink til og debattere og anser meg som voksen nok til og kunne si min mening på en relativ voksen måte..
men er dette hva folk leser ut av mine innlegg skal jeg trekke meg tilbake ..
bare husk at en debatt er ikke alltid hyggelig da ikke alle deler dine meninger!!
mvh june

Spiridon du har full rett til og bli sint, særlig når det gjelder et så ømfintlig tema.
Klemz

Hei Nina 24.

Bra skrevet.

VET DU HVA SPIRIDION????

Jeg synes helt ærlig at du skal legge ned denne "debatten" som du så fint kaller det. For dette er et individuelt valg og å gå direkte på personer som du gjor med mesaana synes jeg du skal spare deg for, for det er vel ingen som angrpier deg for dine synspunkt her på dette forumet??!?!?!?! Selv er jeg DYPT UENIG MED DEG!!!

Jeg synes dine argumenter for økonomien henger i en tynn tråd, rettere sagt i et hårstrå, for når det kommer til stykket så er det vel for faen ikke pengene som styrer følelseslivet til babyen, det som er med på å utvikle babyen er den tryggheten, stabiliteten og kjærligheten den for fra foreldrene enten det er to eller en det er snakk om!!!

Det hjelper lite med adidas og nike hvis det er mangel på kjærlighet!!!

Det er igjen snakk om det individuelle valget man tar. Og de prioriteringene man gjør når det kommer til pengene.
Jeg skal fortelle deg en liten historie her:
Jeg har en bror som ble pappa for en mnd siden.
Han og dama hadde til nå hatt et turbulent forhold, og hun ble gravid!!
De hadde lite penger, han var da arbeidsledig pga permitteringer, og hun har utsklidning i ryggen så hun klarer ikke jobbe. Så da sier det seg selv at de ikke akkurat er millionærer.
De tok mot masse fra slekt og venner som var brukt, og jeg skal bare fortelle deg at jeg ikke har sett en gladere unge. De har så mye kjærlighet å gi og da ser man virkelig at penger ikke er alt her i verden!!!! De er verdens beste foreldre, selv om de ikke er overøst av penger.
Det å være så materalistisk når det dreier seg om et liv blir for min del, (og jeg mener for min del!!!) litt i tynneste laget..

Jeg legger til at jeg håper eg ikke støter noen, det er ikke så veldig personlig ment, men slikt får meg til å koke over av frustrasjon og sinne!!!
Sorry for det..

hei vålrenga12!!! jeg syns du er tøff som tar ansvar for barnet ditt!!! ingen utfordring er for stor for deg og det vil barnet ditt oså få nytte av i oppveksten.Lykke til.

Hei. Ja her var det jammen mange ulike synspunkter som ble diskutert. Spennende å lese hva dere synes ! Jeg er også enig i at kjærlighet er det viktigste å tilby barn. Desverre er det nå allikevel slik at det koster penger å ha barn enten man handler på Fretex eller på merkebutikker. Tenker da på bleier, mat, barnehage,SFO osv. Det blir vel dyrere jo eldre barna blir tenker jeg med fritidsaktiviteter og andre ting.

Hei alle sammen.
Helt frem til nå har folk kunnet diskutere dette rolig, men i det siste har folk tatt dette mer personlig og det er ikke riktig. Skal man diskutere skal man IKKE bruke navn på andre. Når det er sagt er ingen av dere bedere. Og det er her jeg gjør et unntak fra min egen regel. Spiridon skrev om mesaana, men sa også unnskyld og at det ikke var meningen. Mesaana tok dette med godt mot lenger ned. Problemet blir når Nina gjør akkurat det samme som spiridon. Ikke prat på veine av andre. La de ordne opp selv. Dere er ikke bedre noen av dere hvis dere fortsetter og hetse hverandre.
Grunnen til at jeg tok opp denne diskusjonen er for at jeg gjerne vil ha en åpen debatt om dette og det finnes ingen forum på denne siden som omtaler dette temaet og jeg vil gjerne at de som kanskje er i den situasjonen skal kunne bidra med et par ord her inne. Kanskje det hjelper dem litt også. Det er sikkert ikke alle her inne som er sikre på om de vil beholde barnet selv om de er gravide.

Når dette er sagt håper jeg at folk aldri mer omtaler hverandre negativt her inne, men holder seg til temaet. Man kan gjerne ha meninger om både økonomi o.l, men man må ikke la det bli personangrep forde. I disse tilfellene har alle parter sagt at de utrykker seg slik for at de blir litt opphisset og irriterte. Og dette er greit, men ikke nevn navn på andre.

Tilslutt vil jeg si at til tross for at alle her inne er gravide snille damer med gode hjerter, har vi et lite smygende monster inni oss (og jeg prater ikke om babyen) som heter herr hormon. Han gjør oss litt mer sårbare og lettere irritable. Er slik selv, men vi må bare prøve og ikke bry oss om han. Hehehe...

Ha en flott aften daner og kos dere videre i svangerskapet.

Klemmer fra januarmamma...

Så flott at du klarer og henge deg oppi 1 ord av alle de jeg har skrevet og jo jeg mottokk en mail på min personlige mail om at jeg ikke burde mene det jeg gjør!! jeg mener det jeg gjør og jeg står for det!! at kjærlighet kommer først er jo en selvfølge men det er ikke det vi ankkaer om. men om en pesron kan ta et valg som abort basert på en dårlig økonomi!! og jeg syns personlig man skal tenke seg om før man får barn for en ting er kjærligheten men den får ikke ungen din på leiskole og hobbyer det er det penger som gjør mange barn som aldri får være med fordi foreldrene ikke hqar råd er dette ok da??
la meg ha mine meninger og synspunkter så skal du få ha dine ..

ha en fortreffelig kveld..

flott sagt Linka!!!! Alle har rett til sin mening, men som sagt er det lett å la følelsene ta overhånd i en sånn sak. satser på at "hormonene" har roet seg hos de som har brent for denne debatten, og respekter andre sin mening uten å måtte være enig!!!
[:)]

Hei Linka:-))

Jeg tar gjerne mot kritikken din, for jeg vet jeg kan være direkte noen ganger.

Men som jeg skrev i mine innlegg så var de ment for min del og at jeg ikke ville støte noen som helt pånoen som helst måte...
Det at "jeg snakker for andre" blir vel å overdrive en smule når jeg klart og tydelig skriver at det er for min del, at det er mine synspunkter, at jeg respekterer andre sine meninger og at jeg ikke mener å støte noen....

Har i alle fall ikke vært meningen å atøte noen, men jeg føler jeg har fått endel gode tilbakemeldinger på det jeg har skrevet så jeg trodde helt ærlig at mine personlige meninger også godt kunne få sin plass her..

Når det gjelder Spiridion og at jeg er uenig med hennes synspunkter har jeg også skrevet til henne at jeg ikke mener å være for personlig, og at jeg respekterer hennes synspunkter.. Så jeg synes kanskje også du skulle respektere mine??

Jeg tar kritikken med godt mot, men når du skriver at man ikke skal nevne andre sine navn i innleggene, så skal det jo sies at du sitter i glasshuset og kaster stein!

JEG BEKLAGER VIRKELIG HVIS JEG HAR VÆRT UHØFLIG MOT NOEN ELLER AT JEG HAR BLITT FOR PERSONLIG!

Ellers skal det sies at det med hormonene er godt sagt Linka:-))

Enig med Maritk! Å være saklig i en oppheta debatt er en kunst ikke mange kan [;)] Men temaet er viktig og jeg tror det var bra at den diskusjonen ble tatt, selv om den kanskje tok litt av [:)]

Hei Nina.
Du kan godt si at jeg sitter i et glasshus, men hvis du leser det jeg har skrevet så merk deg setningen : her gjør jeg et unntak fra min egen regel.
Saken er den at alles meninger er velkomne, men man må også skjønne at å dra inn navn ikke er så utrolig koselig for de som har andre meninger. Tenk om jeg skulle hetset deg for at dine meninger ikke er som mine.
Akkurat nå angrer jeg fælt på at dette temaet noen gang ble tatt opp. Trodde at folk kunne diskutere og hjelpe hverandre med dette vanskelige temaet uten at det endte slik. Desverre tok jeg feil.
Hvis du ble fornærmet av mitt forsøk på og roe ned ting beklager jeg. Trodde det var såpass uprovoserende skrevet at man skjønte at det var et forsøk på og stoppe ting før det gikk for langt.
Beklager det.
Klem

Back
Topp