Provosert

Linka

Gift med forumet
Hei alle sammen.
Leste avisen idag og ble egentlig provosert av en repotasje der. Det handlet om abort og en mann som drar rundt i norge med en lastebil med stygge bilder o.l. I utgangspunktet er jeg imot abort. Mener at folk må stå for sine valg og vite konsekvensene av de. Alle idag vet at har man sex så er det alltid en sjanse for at man kan bli gravid. MEN.... jeg er ikke fanatisk motstander. Ved spesielle tilfeller som vi ikke kan vite om tar folk abort og det er det som er riktig for dem. Selv tror jeg ikke jeg kunne bært frem et barn som var resultat av en voldtekt. All ære til de som kan, men jeg hadde ikke orket det. Abort brukt som prevansjon derimot provoserer meg veldig. Mener forøvrig at angrepillen ikke er abort.
Uansett var jeg inne på siden til denne mannen og jeg ble provosert av det som var skrevet der inne. Hvordan alle mennesker ble fremstilt som mordere hvis de tok abort og at alt var linket opp til gudstro. Abort har gitt oss to tsunamier mente de og dette føler jeg at er urettet. Jeg så filmen om abort og jeg ble lei meg over at det faktisk er ganske grusomt å se at et 11 uker gammelt barn blir knust i magen til mor, men vi kan ikke fordømme de menneskene som tar dette valget. De gjør det av grunner vi ikke vet noe om.
Tilslutt vil jeg si at alle har rett på en mening, men det er ikke alltid rett og ytre den. Jeg har selv sterke meninger, men vil ikke alltid skrive dem. Folk har et valg. Så lenge jeg kan stå for mine må folk stå for sine.
Klem

syns ikke at folk som ikke selv har muligheten til og bli gravide(menn )kan uttale seg på denne måten..
jeg pesronlig syns det er mye verre og føde barn inn i verden uten og ha økonomi og mulightene til og gi barna det de trenger..
det er ikke noen hyggelig ting og ta abort det vet jeg av egen erfaring men jeg angrer ikke for og bli mor i en alder av 18 år uten utdannelse sånn som verden er idag er ikke enkelt

abort har ingenting med relgion og gjøre dette er noe fanatiske uvitende mennesker bruker fordi det er et ømt og vondt tema!!

mvh june

Hadde egentlig ikke tenkt å svare noe i denne debatten, men spiridon, du provoserte MEG litt nå [&:]
Du sier:
"jeg pesronlig syns det er mye verre og føde barn inn i verden uten og ha økonomi og mulightene til og gi barna det de trenger.. "

Jeg har ikke noe økonomi å skryte av, (0 kr i inntekter, faktisk) men tror likevel at jeg skal klare å skaffe barnet mitt det han/hun trenger.
Kjærlighet er det viktigste, og det klarer de aller fleste foreldre å gi barna sine. -Har en først kjærlighet kommer alt den andre i annen rekke, og jeg tror ikke at mine barn kommer til å sulte en dag.

Foreldra mine hadde dårlig økonomi da jeg og broren min var små, men vi hadde IKKE en vond barndom fordiom.

Håper du mente noe annet enn det jeg forsto.. -mulig jeg misforsto litt her, at det var derfor jeg ble så provosert.. men du snakker om at det er et ømt og vondt tema. og der er jeg enig med deg. forstår det godt[:)]

det koster og ha barn og man kommer langt med kjærlighet men ikke hele veien!!
jeg er selv ikke noen millionær og hadde heller ikke en rik barndom men for meg er det viktig og vite at jeg kan ta vare på barnet uansett
om hva som skjer og det kan jeg ..
beklager hvis du blir støtt av dette men det er bare min personlige mening og det sier ikke noe vondt om deg!!

Jeg leste også denne artikkelen og ble også svært provosert. Den syke mannen skal rundt i landet og "forkynne" budskapet sitt ved å dele ut små plastdukker på bare noen få cm. Disse skal da illustrere hva vi kvinner fjerner....
Min første tanke var at egentlig burde ingen gi denne mannen noen som helst form for oppmerksomhet. Da hadde han liksom ikke kommet noen vei. Men på den andre siden er jo ikke dette mulig. Det er en grunn til at det er fri abort i Norge i dag og det er også grunner til at kvinner velger dette alternativet. Heldigvis er det ingen som kan bestemme hva som er grunn god nok eller ikke god nok for å ta abort. Uønskede svangerskap vil alltid forekomme og ulovlige og mindre humande alternativer som ble brukt før i tiden (strikkepinner ol.) slipper vi heldigvis i dag.
Det provoserer meg enda mer at denne mannen egentlig er prest! (Uten at jeg skal begynne å diskutere religion[;)])
Vel, dette er min mening, måtte bare får ut litt.[:)]

Jeg blir 18år i Oktober, og jeg blir alenemor. Det kommer til å bli tøft, men lettere likevel siden du har barnet ved deg. Å vite at det er barnet du kjemper for, tror jeg vil hjelpe meg når jeg nå begynner på skolen. Skal ta noen få fag, og de fagene vil jeg få gode karakterer i, og jobbe skikkeli mye med. Før da jeg gikk i 1. og 2. klassen på skolen var det mye likegyldihet, men nå kan jeg ikke vente til skolen starter:) Mye som forandrer seg, så å bli mor i en så ung alder tror jeg skal gå bra, bare man kjemper selv. Vil jo få goe karakterer for å komme inn på det jeg vil av universitet og få en go jobb, har tenkt å bli sykepleier på barselavdeling :)

Over til han "abort"-fyren! Han ble jeg provosert av! ÅH!:( Greit nok at menn har en mening, men å gjøre sånn..:(

Maritk
enig med deg.
Langtfra alle kristne er "ekstremister som den mannen som er beskrevet"
Jeg er selv kristen og i utgangspunktet mot abort, men dytter ikke min mening på andre likevel.

Alt dette handler jo egentlig om å elske sine medmennesker, slik som er "oppgaven" til oss kristne.
-og da skal vi elske både barna (de som blir født og de som ikke blir født) og de voksne, de som
velger å beholde barna sine, og de som ikke velger det..[:D]

Hei alle sammen.
Jeg er enig med maritk i at dette er et høyt følelsesladd og skummelt tema og ta opp, men jeg er kjempe glad for at folk har svart med velvalgte ord her inne og ikke rast frem med stygge ord og fordommer. På BIM er det temaer som omtaler abort og om man skal beholde barnet. De er ikke så tollerange der inne og det er trist. Som jeg sa er jeg også i utgangspunktet imot abort, men jeg er blitt såpass voksen at jeg har saklige meninger om hvorfor og kan diskutere dette på en sakelig måte.
Det er sant at det er hardt for de som velger det og derfor skal man ikke sparke de som ligger nede.
Klem

Godt at noen tar opp slike ting ogsaa her inne.er selv enig med deg..

eg er ikkje kristen, medlem av humanetisk forbund. Og er imot abort! forstår tankegangen til spiridon, men er veldig einig fioreline! [:)]
eg blir provosert over dei som har uansvarlig sex, blir gravid, og tar abort fordi det ikkje passet sånn! vanskelig diskusjon det der..
det er veldig mangen som ikkje burde hatt barn, men det har ingeting med økonomi å gjera! [>:]

Ville bare si at det hender en kondom sprekker... Har aldri vært gravid sjøl, men d er ikke sikkert at det alltid er uansvarlighet som ligger bak!!! Jeg ville nok heller ikke klart å bære fram et barn som var et resultat av voldtekt. Det ville jo vært en konstant påminnelse som ville gjort det veldig vanskelig å komme over voldtekten!!

forstår kva du meiner ja, men i utgangspunktet er eg imot abort, det finnes alltid unntak selfølgelig..ein voldtekt er nok ein av dei..
er ein voksen nok til å ha sex så er ein voksen nok til å ta ansvar meiner eg.

Off!![:@] Jeg blir så utrolig frustrert og sint av og høre om slikt!!
Uansett så er dette noe jeg ikke uttaler meg så mye om.. Jeg vet bare at jeg ikke vil gjøre det. Vist andre tar det valget så har de nok sine grunner. Og vist ikke,så synes jeg det er utrolig synd.. Synes ikke abort er en utgang om man bare har hvert uansvarlig. Kristendom og religion liker jeg ikke!
Han som gjør dette her er jo tydeligvis ikke helt frisk. Han burde blitt innesperret spør du meg!

Jeg er enig i at dette ikke er et spørsmål om religion. Folk kan tro hva de vil, men abort er et personlig valg. Abortmotsandere burde tenke seg om litt de også. Jeg har sett filmen om abort og liker ikke at det er lov opptil 12 uker, men tenk å mange som hadde hjordt det ulovelig og farlig istedenfor. Da er det bedere at man har et valg.

jeg syest oxo at uke 12 er på grensa, men etter uke 10 må de søke om det, for det er vist mer komplisert da.
Det har vært snakk om og sette grensa til uke 16, men det er jo helt klart mord, da er jo alt på plass, da er det jo et klart lite menneske som bare skal vokse og gjøre seg klar til og fungere utenfor moren.

Men det er uanz bedre at de får gjøre det på sykehus, en at de finner andre skummle måter og gjøre det på.
Forby abort er dummere en å tillate det før uke 12.

De verste er at de kommer til å bli lov å ta valge selv helt opp til uke 16 en gang i fremtiden..

Etter uke 12 går man jo gjennom en "vanlig fødsel" om en vil ta abort!! syns slikt er veldi provoserende.. men syns synd på de som sliter me dette spm om "abort"..

[:)] Hei alle sammen!! Dette er et tema som får de fleste til å "koke" litt..

Før jeg sier min mening vil jeg gjerne legge til at jeg respekter alles syn, for ingen er like og de fleste ser forkjellig på ting når det gjelder alt fra abort til bleieskift, så jeg håper jeg ikke vil støte noen nå, jeg vil bare så gjerne si det jeg mener om dette tema!!!!

For det første: Kjærlighet er alt!! For et lite barn spiller det liten rolle om klærne kommer fra fretex eller om de er merket med adidas!! Det viktigste for barnet er vel at det har det varmt og godt???? Barnet vet ikke egnang hva merket står for, men det er det vel de færreste som egentlig vet, bortsett fra at adidas er mere populert!!

For min del er det kjærligheten til barnet som er det viktigste!! skal man ta bort et barn fordi man han dårlig råd?? her handler det vel mest om prioritering!!

Og for de stakkarsene der ute som er havnet i uføre, uansett hva årsakene er eller måtte være så er det nok sikkert ikke noe de har valgt av fri vilje!!

Det er her hjelpeapparatet kommer inn.. Hvorfor tror dere at aleneforeldre har mere enn to?? jo fordi de trenger det!!

Hvorfor har vi sosialkontor og barnevern i dette landet hvis alt bare dreier seg om det økonomiske?? det er vel helheten som teller og det beste for barnet??
Selv om man ikke har jobb, eller rike foreldre som kan hjelpe en så betyr det for F*** ikke at man ikke er i stand til å ta seg av et barn????????

Klart at alle skulle ønske de hadde mere penger, i hvertfall de fleste av oss, og det er ikke umennesklig, men så lenge barnet har det det trenger og får all den kjærligheten det har behov for så skulle en tro, at med det støtteapparatet som er i norge idaq, at barnet vil få en flott oppvekst, med de verdiene at her får man ikke noe gratis, og at penger ikke er alt!!!!

Vi lever i Norge ikke i Afrika, så det er de som har det mye værre ess de som er så heldige at de vokser opp i Norge..

Velvel det var min mening, og jeg er åpen for kritikk, men som sagt, håper jeg ikke støter noen med dette innlegget, for det er ikke ment personlig!!

Klem

Veldig einig med deg eg!!!!!! utanom at støtteapparatet i norge er alt for dårlig då..barnevernet gjør veldig ofte feil vurderinger..men det er egentlig ein anna diskusjon.
ha ein strålende dag[:)]

Ser at alle som ikke er for abort har selv ikke vært i denne situasjonen jeg har tatt abort 2 ganger. jeg har ikke brukt dette som prevansjon men de fant ut at jeg ikke reagerte på p.pillen som vanlig!! det er vel ingen som er for abort men det må til noen ganger..

det er lov og ta abort opptil 12 uke etter dette må man søke!!
og jeg syns fortsatt det er urimelig og si at det ikke er grunn nok og ta abort pga økonomi! det er mulig noen ikke tenker så mye på det men jeg er den typen som vil ha mulighet til og gi mitt barn mye og kunne ha økonomi og støtte opp en eventuell hobby som koster penger!!
det gir meg også mere fred i sjelen og vite at jeg ikke trenger og snu på hver en krone for og ha råd til og leve og jeg syns ikke noen barn skal fødes inn i dette bare fordi man har såå lyst på barn man kan vel vente til man har råd og tid til og få barn??? mulig dere blir veldig sinte på meg nå men jeg får ta sjansen..
jeg hart sett så uendelig mange unge jenter få barn fordi de tror dette skal redde et forhold eller at det er så koselig med småbarn?? så kommer virkeligheten og biter dem i tåa også er det ikke så kult og være mor allikavel!! et barn er ikke en impulshandling men et ansvar resten av livet..

vel det var min mening og jeg får vel bare gå i dekning ..

VIKTIG FOR MEG AT ALLE SKJØNNER AT DETTE IKKE VAR MYNTET PÅ NOEN PERSONLIG HER INNE!!!!!!!

forstår tankegangen din eg[:)] du har då lov å ha dine meininger, eg blir ikkje sint iallefall[:)]

Back
Topp