ORIGINAL: lillevenn
ORIGINAL: *Meya*
50-50 er jo ikke alltid det ideelle da, men som en regel, bør det være mer deling enn det er nå, i alle fall. Klart, det finnes exer som er Psychobitch from Hell, men... Ikke alle kvinner er sånn. Desverre er det sånn i vår kultur, at man ser på kvinnen som den beste omsorgsperson. Holdningen er på vei å endres, heldigvis, men det er laaangt igjen.
Noe annet som er trist også, er at far kan slippe unna samvær alt for lett, mens mor, om hun ikke sender barna, kan risikere dagbøter...
sorry at jeg bryter inn her, men det du skriver nederst er ikke sant i det hele tatt i mange tillfeller. Mor kan sabotere så mye hun vil og få lite eller ingen konsekvenser for det. Mens far som blir "sabotert" mister mer og mer samvær ender opp med å måtte betale mer da han har barna mindre. Har i vårt tilfelle vært i rettsalen og fikk uvidet samvær 2 dager i uken pluss fredag til mandag. Men da pakket moren tinga og flyttet så langt bort at vi ikke kunne kjøre fra der vi bor til skolen og sitter igjen med samvær fredag til søndag annenhver helg og noen digre utgifter på transport. Og hva kunne vi gjøre, absolutt ingenting.
sporet litt av her, men det er ingen hemmelighet at det er fedrene som stort sett er de store taperene når det kommer til samlivsbrudd og deling av omsorgen for barna (selvfølgelig er barna de største taperene).
Jeg har henvendt meg til familievernkontor, familierådgivere, meglere, advokat og til slutt også barnevernet, men får INGEN hjelp. Jeg kan ikke få mere samvær. Altså, nekter far, så nekter far. Barna kan ikke sendes til han, om han ikke vil.
Exen min nekter ha ungene mer enn annenhver helg, og noen ganger hopper han over SIN helg om det ikke passer sånn for de, eller sender de hjem lørdag istedenfor søndag, eller noe. Fordi "han hadde de nesten hver helg før, da de ikke hadde barn, men nå har han barn så han må passe på sitt eget barn først" bla bla.
JEg er egentlig mest irritert på systemet, fordi nå kan de ikke ilegge han å se ungene i det hele tatt, det er kun JEG som kan få dagbøter om jeg nekter å sende de... Jeg blir galen snart. Vi har vært til megling, men han møter enten ikke opp, eller sitter der og framstiller meg som så krevende, og at han har så travel hverdag og alt er så fælt for han...
Det finnes ikke lenger noen minimumstid for samvær, den gamle med 10 netter i måneden, er falt bort, så far kan ikke tvinges til noe.