protein og leukocytter i urin

Isis

Glad i forumet
It's gonna be May 2019
På tirsdag leverte jeg en urinprøve til legen fordi jeg mistenkte urinveisinfeksjon. De skulle sende meg en sms med svar fordi jeg måtte løpe på jobb. Dette pleier å gå ganske fort. I dag hadde jeg fortsatt ikke hørt noe og ringte opp. På kontoret sa se at det ikke var tegn til urinveisinfeksjon, men at var tegn til protein og leukocytter. Prøven var sendt videre til dyrking. Jeg sa, som sant var, at det skjønte jeg ikke noe av. Ble forklart at det bare var å vente på brev fra legen.

Legger på og tenker: første regel er IKKE google. Det går 30 sekunder og jeg googler selvfølgelig. Omfg. Så nå er jeg livredd for alt! Svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes og andre skumle ting. Ufattelig tullete.

Jeg får vel ikke gjort noe fra eller til før legen gir lyd fra seg. Håper jeg hører noe før helgen.

Jeg var hos legen i dag. hadde utslag på protein, leukocytter og blod. så var ikke tvil om at jeg har uvi. prøven ble også sendt til dyrkning.

du hører nok noe snart, for en infeksjon eller lignende skal alltid behandles og taes alvorlig når man er gravid. Siden de ikke ga deg noe behandling nå, så er det nok ikke grunn til å bekymre seg, de skal være ekstra obs når man er gravid :)

Urinen kan være forurenset av utflod. Vasket du deg ordentlig og skilte kjønnsleppene ordentlig før du tisset i glasset? :)

Siden de ikke ga deg noe behandling nå, så er det nok ikke grunn til å bekymre seg, de skal være ekstra obs når man er gravid :)

Takk for trøstende ord. Det er helt sikkert ikke fare på fære. Men blir bare dum og Googler og så redd..

Urinen kan være forurenset av utflod. Vasket du deg ordentlig og skilte kjønnsleppene ordentlig før du tisset i glasset? :)
Ikke mer enn vanlig, kanskje forurenset:)

Proteinene kan skyldes at du foreksempel har trent dagen før, eller hatt sex nylig, eller forrutrensing..Mest sansynlig ikke noe farlig, siden de sa at det var anntydning, er det nok svært lite i urinen din. Neste prøve er sikkert helt fin. Det var min, når jeg også hadde 1+ på proteiner (skalaen går fra negativ til 3+) leukocytter kan jo tyde på urinveisinfeksjon..
Dersom du ikke tok midtstrømsprøve kan dette også skyldes at den var positiv på proteiner.

Proteinene kan skyldes at du foreksempel har trent dagen før, eller hatt sex nylig, eller forrutrensing..Mest sansynlig ikke noe farlig, siden de sa at det var anntydning, er det nok svært lite i urinen din. Neste prøve er sikkert helt fin. Det var min, når jeg også hadde 1+ på proteiner (skalaen går fra negativ til 3+) leukocytter kan jo tyde på urinveisinfeksjon..
Dersom du ikke tok midtstrømsprøve kan dette også skyldes at den var positiv på proteiner.
Midtstrøms var det, men hadde trent dagen før:)

Det er for tidlig å relatere protein i urinen til svangerskapsforgiftning. Stortsett. Den diagnosen får man etter passerte uke 20 i kombinasjon av høyt blodtrykk, over 140/90. Ellers er det flere andre forslag til hva dette kan komme av som mer mer trolig.

Leukocytter derimot er litt intressant å vite hvor mye utslag det var... Men siden de ikke starter opp med antibiotika med en gang vil jeg tippe at det ikke var mye utslag, da kan man tørre å vente litt. Men en uvi skal alltid behandles hos gravide!

Når man har uvi er det utslag på nitritt. At det er utslag på leukocytter kan være at urinen er forurenset. :)

Gode nyheter! Fikk sms av legen i dag

"Hei. Urinprøve levert her 20.01.15 viste ikke noe galt. Dyrkningsprøve viste ingen sykdomsbakterier. Fint! MVH dr. "

Back
Topp