prolaktin

nonta

Andre møte med forumet
jeg leste i Gro Nylander boka "mamma for første gang" at det finnes noen medikamenter med hormonet prolaktin i, som er sentralt for melkeproduksjonen. men disse medikamentene og kunnskapen om disse er ikke så utbredt ennå så vidt jeg forsto, noen som vet om navn etc på slike medikamenter?
Gutten min får mm og mme til nesten hvert måltid, veien til økt produksjon har vært for tung for meg, så jeg er åpen for en liten "snarvei" he he [:)]
 
Jeg tror det er vanskelig å finne snarveier. Det nyttigste er nok å ha barnet i puppen mest mulig. Og gi minst mulig mme, siden det metter mye.
 
Jeg vet ikke om produkter med prolactin, men vet at feks kvalmestillende (metoklopramid) brukes av enkelte for å få opp produksjonen. Men det er på resept.
 
Du får evt ta deg en prat med fastlegen og høre. Om han/hun ikke har peiling (noe min erfaring er at de ikke har) så kan nasjonalt kompetansesenter for amming kontaktes av legen din. De er dyktige!
 
Jeg kikket litt på felleskatalogen nå, og kunne ikke finne medikamenter inneholdene prolaktin (på en kjapp titt på atc-registeret). Det finnes derimot mange som bremser prolaktinprod., og det var jo egentlig svært lite aktuelt. [;)]
 
nå kan jeg svare på mitt eget spørsmål[:)] kan jo være noen andre også lurer..var på barsel poliklinikken og fikk litt ammehjelp, og fikk resept på et slikt produkt, det er en nesespray, og heter syntranon eller noe liknende (legen kunne trenge en liten time i skjønnhetsskrift)
Dette er en nesespray som hjelper utdrivnigsrefleksen og skal brukes før eller midt i ammingen, når man merker at melka avtar.
 
Spennende, gleder meg til å prøve det ut..[:D]
 
ORIGINAL: nonta

nå kan jeg svare på mitt eget spørsmål[:)] kan jo være noen andre også lurer..var på barsel poliklinikken og fikk litt ammehjelp, og fikk resept på et slikt produkt, det er en nesespray, og heter syntranon eller noe liknende (legen kunne trenge en liten time i skjønnhetsskrift)
Dette er en nesespray som hjelper utdrivnigsrefleksen og skal brukes før eller midt i ammingen, når man merker at melka avtar.

Spennende, gleder meg til å prøve det ut..[:D]

 
 
Denne sprayen inneholder ikke prolaktin (melkeproduksjonshormonet), men utdrivningshormonet oxytocin. Sprayen heter Syntocinon. Den har ingen innvirkning på produksjonen, men på utdrivningen av melka. Men det kan virke indirekte positivt på produksj. ved at barnet kan blir mer sugevillig når melka kommer lettere, og det vil jo igjen øke produksjonen. [:)]
 
Denne sprayen har jeg selv, og bruker innimellom ved behov. Synes den fungerer bra. [:)]
 
Back
Topp