Progynova - bivirkninger?

Jane2

Elsker forumet
Dere som har brukt progynova, hadde dere birvirkninger?

Skal snart gjennom et fryseforsøk og har fått resept i posten på progynova. Ser at noen reagerer veldig på det. Da jeg snakka med Porsgrunn tidligere fikk jeg inntrykk av at det ikke var noen bivirkninger med medisinene til fryseforsøk, kontra vanlig IVF (overstimulering). Dette blir jo på en annen måte da, heldigvis, men migrene ol. er ikke å spøke med det heller, selv om det ikke er farlig..[:@]

Så, hadde dere bivirkninger, og i så fall hvilke?

Normalt så er det nok ikke noe særlig bivirkninger med dem, men det fins jo undtak da - slik som CiZzYen. Skal sjekke ut nærmere jeg.

Eh.....OK der tok jeg nok litt feil, men har ikke hørt så mye om bivirkninger fra den, men dtte stod i felleskatalogen - legeversjonen:

Bivirkninger: Endringer i det vaginale blødningsmønster og unormal blødning, gjennombruddsblødninger, sporblødninger (blødningsforstyrrelser avtar vanligvis ved fortsatt behandling), dysmenoré, endringer i vaginalsekresjonen, premenstruelt syndrom og smerter, ømhet eller forstørrelse av brystene. Dyspepsi, oppsvulmet abdomen, kvalme, oppkast og abdominale smerter. Utslett og ulike hudreaksjoner. Hodepine, migrene, svimmelhet, angst/depresjon og tretthet. Palpitasjoner, ødemer, muskelkramper, vektendringer, økt appetitt, endringer i libido, visuelle forstyrrelser, intoleranse for kontaktlinser og overfølsomhetsreaksjoner. Risiko for diagnosen brystkreft øker med varigheten av HRT. Andre bivirkninger rapportert i forbindelse med østrogen/progestagen behandling: Østrogenavhengige benigne eller maligne neoplasmer, f.eks. endometriecancer. VTE, dvs. dyp venetrombose i ben eller bekken og lungeembolisme. Hjerteinfarkt og slag. Sykdommer i galleblære. Hud- og underhudsforstyrrelser. Kloasme, erythema multiforme, ertythema nodosum, vaskulær purpura.

CiZzYen da kjønner jeg at det er tøffe dager for deg, du er hvist ikke et særtilfelle som jeg først trodde.

Nå kan det hende at du har lest mitt innlegg...jeg har skrevet om dette under innlegget mitt...hjeeeelp...

jeg regerte bare med migrene på mitt 1 fryseforsøk...da klarte jeg akkurat å tvinge meg på jobb......men denne gang på mitt 2 fryseforsøk så klarer jeg ikke å tvinge meg på jobb gjorde det før helgen..og da spydde jeg 2 ganger på jobb...men nå når jeg er hjemme og tar hensyn til bivikningen går det litt bedre...det er jo et helt A4 ark med bivirkninger,men ikke alle regerer så mye som jeg har gjordt med kvalme-oppkast-migrene-humørsvigninger...men dere kan gjøre det..men jeg bare enbefaler[;)]...ta tablettene til faste tider så det blir "regelmessig" mens dere tar de,det hjelper...
har dere regelmessig mens går det an å få slippe,men det kan hende at dere må prøve det først da..

men Jane2 og ElinR : viss dere skulle reagere på medisinen og ikke klarer å fortsette så må dere bynne på nytt ved neste mens kansje uten medisiner,men viss dere først har bynt med medisinen kan man ikke slutte med den og fortsette vidre på samme mens...
viss dere ikke merker noe så "må" dere banke i bordet...hehe

nei jeg valgte ut fra situasjonen å bare fortsette pga jobbskifte og bare holde ut og heller sykmelde meg istede for å slutte nå og bynne ved neste mens..det er tøft og tungt,men GRAVID skal vi bli[;)]

ØNSKER DERE LYKKE TIL SÅ MÅ JEG FÅ HØRE HVORDAN DET GÅR MED DERE[:)]

CiZzYeN ja jeg har lest innleget ditt, derfor streket jeg under det som gjalt deg. Men dette er kopiert fra felleskatalogen for leger. Jeg som trodde du var et særtilfelle men der tok jeg feil.

ORIGINAL: twinanne

CiZzYeN ja jeg har lest innleget ditt, derfor streket jeg under det som gjalt deg. Men dette er kopiert fra felleskatalogen for leger. Jeg som trodde du var et særtilfelle men der tok jeg feil.

ja jeg skjønte at det var derfor du hadde streket under...hehe...ja jeg sa det var et helt A4 ark med bivirkninger og der ser dere jeg var ikke langt unna...så jah,at man skal få alt dette kan vel ikke gå an,men noe av det..men når man får det samtidig,da er det tungt å tenke pos da...off azz...[:(]

Det som står i pakningsvedlegget er dette:[;)]
(opz...dette blir langt...)

Kjønnsorganer og brystkjertel:
-uregelmessig og/eller smertefulle blødninger (dysmenore), gjennombruddsblødninger/sporblødninger
-endringer i utflod i skjeden
-premenstruelle symptomer
-smerter,ømhet eller forstørrelse av brystene

Mage- og tarmkanal:
-dyspepsi (fordøyelsesbesvær), kvalme og oppkast
-oppsvulmethet
-magesmerter

Hud og underhud:
-utslett og ulike hudreaksjoner

Nervesystemet
-hodepine og migrene
-svimmelhet og tretthet
-angst og nedstemthet

Øvrige:
-hjertebankvæskeansamlinger
-vektendring og økt appetitt
-endringer i kjønns-/seksualdriften
-muskelkramper
-synsforstyrrelser og problemer med kontaktlinse bruk
-overfølsomhetsreaksjoner

det står oxo litt om brystkreft og endometriekreft og andre bivirkninger:

-neoplasme
-venøs tromboemboli( blodpropp i årene i legger eller bekken eller lungene
-hjerteinfarkt eller slag
-hudsykdommer eller hudblødninger
-sannsynlig demens
-galleblæresykdom

Dette står under: vis forsiktighet...oppstår dette må man kontakte lege:

-leiomyomer eller endometrise
-hatt blodpropp
-høyt blodtrykk
-leversykdom
-diabetes mellitus
-gallesten
-migrene eller sterk hodepine
-systemisk lupus erythematose
-tidligere endometriehyperplasi
-epelepsi
-astma
-otosklerose

grunner til umiddelbar stopp:
-gulsott eller andre leversykdommer
-vesentlig blodtrykksøkning
-tilbakefall av migrene-lignende hodepine
-graviditet

jeg har fått beskjed om at jeg selv kan velge om jeg vil fortsette eller stoppe ved migrene...litt rart siden dette står i pakningsvedlegget...derfor blir jeg sykmeldt...og slipper disse tablettene flere ganger..[;)] heldivis...

ORIGINAL: ElinR

ORIGINAL: CiZzYeN

Nå kan det hende at du har lest mitt innlegg...jeg har skrevet om dette under innlegget mitt...hjeeeelp...

jeg regerte bare med migrene på mitt 1 fryseforsøk...da klarte jeg akkurat å tvinge meg på jobb......men denne gang på mitt 2 fryseforsøk så klarer jeg ikke å tvinge meg på jobb gjorde det før helgen..og da spydde jeg 2 ganger på jobb...men nå når jeg er hjemme og tar hensyn til bivikningen går det litt bedre...det er jo et helt A4 ark med bivirkninger,men ikke alle regerer så mye som jeg har gjordt med kvalme-oppkast-migrene-humørsvigninger...men dere kan gjøre det..men jeg bare enbefaler[;)]...ta tablettene til faste tider så det blir "regelmessig" mens dere tar de,det hjelper...
har dere regelmessig mens går det an å få slippe,men det kan hende at dere må prøve det først da..

men Jane2 og ElinR : viss dere skulle reagere på medisinen og ikke klarer å fortsette så må dere bynne på nytt ved neste mens kansje uten medisiner,men viss dere først har bynt med medisinen kan man ikke slutte med den og fortsette vidre på samme mens...

nei jeg valgte ut fra situasjonen å bare fortsette pga jobbskifte og bare holde ut og heller sykmelde meg istede for å slutte nå og bynne ved neste mens..det er tøft og tungt,men GRAVID skal vi bli[;)]

hva slags alternativ har man om man  skal ta fryseforsøk uten disse tabl da?? er d andre medisiner å ta ??

Viss man skal ta fryseforsøk uten progynova så må man ha regelmessig mens og ta det på den vanlige syklusen uten medisiner eller tabletter...grunnen til at de gir oss progynova er for at det blir lettere for de å "styre" vår syklus slik eggposene blir store nokk til å sette inn egg...mener det var noe der...de skal jo være et xantall store...husker ikke helt,må ta det litt ettervært,nokk å konsentrere meg om dette...
men siden jeg har regelmessig mens skulle jeg etter denne gang få slippe disse tablettene...håper bare at vi lykkes nå altså[;)]

ORIGINAL: twinanne

Eh.....OK der tok jeg nok litt feil, men har ikke hørt så mye om bivirkninger fra den, men dtte stod i felleskatalogen - legeversjonen:

Bivirkninger: Endringer i det vaginale blødningsmønster og unormal blødning, gjennombruddsblødninger, sporblødninger (blødningsforstyrrelser avtar vanligvis ved fortsatt behandling), dysmenoré, endringer i vaginalsekresjonen, premenstruelt syndrom og smerter, ømhet eller forstørrelse av brystene. Dyspepsi, oppsvulmet abdomen, kvalme, oppkast og abdominale smerter. Utslett og ulike hudreaksjoner. Hodepine, migrene, svimmelhet, angst/depresjon og tretthet. Palpitasjoner, ødemer, muskelkramper, vektendringer, økt appetitt, endringer i libido, visuelle forstyrrelser, intoleranse for kontaktlinser og overfølsomhetsreaksjoner. Risiko for diagnosen brystkreft øker med varigheten av HRT. Andre bivirkninger rapportert i forbindelse med østrogen/progestagen behandling: Østrogenavhengige benigne eller maligne neoplasmer, f.eks. endometriecancer. VTE, dvs. dyp venetrombose i ben eller bekken og lungeembolisme. Hjerteinfarkt og slag. Sykdommer i galleblære. Hud- og underhudsforstyrrelser. Kloasme, erythema multiforme, ertythema nodosum, vaskulær purpura.

CiZzYen da kjønner jeg at det er tøffe dager for deg, du er hvist ikke et særtilfelle som jeg først trodde.

Når jeg skrev det i pakningsvedlegget så var det ikke for å sitere deg...men det var så mye at jeg klarte ikke helt å sammenligne alt det med det du skrev...men vi hadde mye av det samme der ja...[;)]

hva slags alternativ har man om man  skal ta fryseforsøk uten disse tabl da?? er d andre medisiner å ta ??

Viss man skal ta fryseforsøk uten progynova så må man ha regelmessig mens og ta det på den vanlige syklusen uten medisiner eller tabletter...grunnen til at de gir oss progynova er for at det blir lettere for de å "styre" vår syklus slik eggposene blir store nokk til å sette inn egg...mener det var noe der...de skal jo være et xantall store...husker ikke helt,må ta det litt ettervært,nokk å konsentrere meg om dette...
men siden jeg har regelmessig mens skulle jeg etter denne gang få slippe disse tablettene...håper bare at vi lykkes nå altså[;)]

tr er ikke HELT stabil hos meg, men får den alltid mellom dag 30-36 da..

merka du bivirkingene fra dag 1 ??

Ja,migrenen kom etter 1. tablett første dag denne gangen...men første gangen merket jeg ikke så mye før jeg økte dosen fra 3-4 tabletter...men denne gangen merkes bivirkningene i stor grad..[:(]men håper ikke at det gjør det til deg..
Jeg har regelmessig mens så jeg vet ikke om du slipper da din er litt uregelmessig..her praktiseres det med progynova,men når det er så mange bivirkninger burde de ta en prat med hver enkelt person om de må bruke disse eller ikke...synd de ikke gjør det..men det er iallefall min siste gang jeg bruker disse...[:@] off...jaja...

Tror nesten jeg må ta en prat med de i Porsgrunn før jeg begynner på medisinene[:-] Jeg har hatt blodpropp tidligere, og mensen min er veldig stabil. Kanskje jeg kan slippe medisinene? Med alle de mulige bivirkningene håper jeg det! Jeg pleier å få det som går an å få av sånnt..[:'(]

ORIGINAL: Jane2

Tror nesten jeg må ta en prat med de i Porsgrunn før jeg begynner på medisinene[:-] Jeg har hatt blodpropp tidligere, og mensen min er veldig stabil. Kanskje jeg kan slippe medisinene? Med alle de mulige bivirkningene håper jeg det! Jeg pleier å få det som går an å få av sånnt..[:'(]

Ikke ment fpr å skremme deg...men dette er siste gang jeg tar disse tablettene...håper du slipper da[;)] blir nokk sykmeldig på meg...er slitsomt med denne migrenen...tar jeg ikke hensyn så kaster jeg bare opp...ikke akkurat deilig nei...[:'(]

Ikke ment fpr å skremme deg...men dette er siste gang jeg tar disse tablettene...håper du slipper da[;)] blir nokk sykmeldig på meg...er slitsomt med denne migrenen...tar jeg ikke hensyn så kaster jeg bare opp...ikke akkurat deilig nei...[:'(]

"gleder" meg til å starte på disse pillene ja...[&:]hehe...trudde d var verre med spray og sprøyter jeg liksom...tenkte d sku bli deilig å bare ta tabletter liksom...hmm...hehe..henter vel tabl om 1-2 uker tenker jeg..greit å ha de klare tilfelle tr kommer på en søndag f.eks

Ja kan være greit å ha de klare ja...er iallefall min siste gang med disse tablettene...men siden vi er 3 stykk som skal ta disse nå så blir det vel vellykket denne gangen...alle gode ting er 3 ikke sant...hihi[:)]

jeg hadde hodepine, migrene, svimmel

ORIGINAL: hegemw

jeg hadde hodepine, migrene, svimmel
[/quote

hvor lenge varte det hos deg?

Jeg vil heller høre åssen det egentlig er/har vært enn å bare høre solskinnshistoriene! Bedre å være forberedt på hva man kan møte, og ha et valg om man vil gjøre det, enn å komme uvitende opp i det!Har sikkert skremt noen jeg også, selv om det heller ikke var meningen[;)], med min fortelling om overstimulering og blodpropp etter IVF-forsøket mitt. Tror ikke akkurat det er sunt med alle disse medisinene vi propper oss med i forsøk på å bli gravide, men desverre må det til for mange av oss. Tror uansett det viktig å vite om bakdelene også før man setter i gang[:)]

Og ja, alle gode ting er tre! Klart vi blir gravide nå[:D][:D]

ElinR Paracet er tillat, det er iallefal tillat ved fersk forsøk, er nok ikke noe annerledes med fryseforsøk, men det som er problemet er at for oss som har migrene så hjelper ikke paracet en drit, funker rett og slett ikke, men for hodepine så hjelper det jo.

jeg har aldri hatt migrene før heldigvis men hvis d er en bivirkning så [:'(]
jaja..føler meg forberedt på d verste nå hehe, men kan jo håpe på at jeg ikke får de verste bivirkningene [:)]

Ettersom du ikke har migrene så tror jeg ikke du får det, men det kan være at du får noe lignendes, men da skal nok paracet hjelpe[:)]

Til meg hjalp det litt med ibux[;)] men paraset hjelper veldig dårlig ja..[;)] jeg skal til fastlegen min i morgen og skal da spørre om jeg får sterkere smertestillende...[;)]

d var godt å høre [:)] har ganske lett for å få hodepine men paracet hjelper der [:)] ellers har jeg ikke lett for å bli kvalm heldigvis, håper d stemmer nå også, men svimmel har jeg lett for å bli [&:] og trøtt...

Får håpe du ikke reagerer så mye da...og ikke stress..da er det lettere for at bivirkningene kommer...ta det med ro om dagene...jeg tåler ingenting..det er dødskjedelig..[:@]

Back
Topp