MollaGolla

Blir kjent med forumet
OHei, jeg har to barn med eksen og prøver på nr 3 med ny mann (ingen barn) Jeg er 37 år og klokka begynner å tikke. Jeg har blitt gravid 4 ganger med han, ende i 2 spontanaborter og to missed abortions.

Har blitt sjekket (gynekologisk + hormonprøver) og ingenting skal være galt med noen av oss

Kan progesteronstøtte hjelpe?
Gynekologen sa at det finnes ingen holdepunkter for at det hjelper og hadde ikke trua, men har fått resept. Noen med erfaringer med det ift. SA og MA?

Og en ting til: hvis man aborterer, og i de aller fleste tilfeller er det pga genfeil o.l. Hva er da vitsen med å prøve å unngå at man mister? Hvis det er kroppen sin måte å kvitte seg med noe som ikke er liv laga, hvis dere skjønner..
 
Progesteron bidrar til å bygge tykkere slimhinne og dermed forlenge lutealfasen. Ved for kort tid mellom EL og menstruasjon kan kroppen frastøte ett embryo som sannsynligvis er friskt, men livmor klarer ikke holde på det for slimhinnen er for tynn.

De som har normal lutealfase og mister flere ganger prøver gjerne medikamenter som kan påvirke kvaliteten på egget i en positiv retning.

Skjønner godt de fleste prøver det de kan. En får vel ikke svar om det er genfeil eller ei med mindre en utfører PGD, noe jeg forstår er utrolig vanskelig å få godkjent og heller ikke utfører i norge?
 
Jeg hadde en MA i 2014, og var livredd for å miste igjen, så i mine to gjennomførte svangerskap etter dette brukte jeg progesterenkrem frem til uke 12 på eget initiativ. Jeg har stor tro på progesteron for å hjelpe kroppen med å beholde tidlig i svangerskapet. Spesielt i dagens samfunn hvor mange av oss har dårlig kosthold og stresser mye, noe som igjen kan føre til hormonell ubalanse, og spesielt mangel på progesteron.
 
Last edited:
Hvilken medisin fikk / brukte dere ? Er noe bedre enn noe annet erfaringsmessig ? Ser det er noen (4 ? Prep på felleskatalogen som kan være aktuelle om
Man bare hadde fått det av legen sin ….
 
Progesteron bidrar til å bygge tykkere slimhinne og dermed forlenge lutealfasen. Ved for kort tid mellom EL og menstruasjon kan kroppen frastøte ett embryo som sannsynligvis er friskt, men livmor klarer ikke holde på det for slimhinnen er for tynn.

De som har normal lutealfase og mister flere ganger prøver gjerne medikamenter som kan påvirke kvaliteten på egget i en positiv retning.

Skjønner godt de fleste prøver det de kan. En får vel ikke svar om det er genfeil eller ei med mindre en utfører PGD, noe jeg forstår er utrolig vanskelig å få godkjent og heller ikke utfører i norge?
Progesteron bidrar til å bygge tykkere slimhinne og dermed forlenge lutealfasen. Ved for kort tid mellom EL og menstruasjon kan kroppen frastøte ett embryo som sannsynligvis er friskt, men livmor klarer ikke holde på det for slimhinnen er for tynn.

De som har normal lutealfase og mister flere ganger prøver gjerne medikamenter som kan påvirke kvaliteten på egget i en positiv retning.

Skjønner godt de fleste prøver det de kan. En får vel ikke svar om det er genfeil eller ei med mindre en utfører PGD, noe jeg forstår er utrolig vanskelig å få godkjent og heller ikke utfører i norge?
Jeg har ikke kort lutealfase.. den er 14-16 dager ganske regelmessig. Jeg aner ikke hvorfor jeg spontanaborterer hver gang. Alt ser fint ut på ultralyd. Har antydning til pcos (noen cyster) men har regelmessig eggløsning.
 
Progesteron bidrar til å bygge tykkere slimhinne og dermed forlenge lutealfasen. Ved for kort tid mellom EL og menstruasjon kan kroppen frastøte ett embryo som sannsynligvis er friskt, men livmor klarer ikke holde på det for slimhinnen er for tynn.

De som har normal lutealfase og mister flere ganger prøver gjerne medikamenter som kan påvirke kvaliteten på egget i en positiv retning.

Skjønner godt de fleste prøver det de kan. En får vel ikke svar om det er genfeil eller ei med mindre en utfører PGD, noe jeg forstår er utrolig vanskelig å få godkjent og heller ikke utfører i norge?
Hvilke medikamenter kan brukes for å påvirke kvaliteten på egget?
 
Ingenting galt her, lang lutealfase, ikke påvist progesteronmangel, men som et siste forsøk før IVF etter gjentatte MA/SA, fikk jeg lavdose med progesteron (lutinus 1 pille pr dag), samt blodfortynnende (Albyl-e). Jeg brukte dette i noen måneder. Hadde en SA i uke 5 mens jeg gikk på dette, men så fikk jeg endelig et vellykket svangerskap, rett før oppstart av IVF! Om det var støttemedisinene eller tilfeldig, no idea, men da gikk det i alle fall bra. Nå har jeg nettopp vært gjennom en ny MA i uke 12, uten medisiner fordi graviditeten kom litt fort på meg, og fordi gyn jeg var i kontakt med da mente vi ikke trengte siden vi fikk en frisk baby sist svangerskap.

Det gyn har sagt er at det kan ha en viss effekt, men at de har lite å gå på der som støtter det, sånn rent vitenskapelig. Men de ser at mange som får støttemedisiner allikevel lykkes, så da skader det ikke å prøve.
 
Ingenting galt her, lang lutealfase, ikke påvist progesteronmangel, men som et siste forsøk før IVF etter gjentatte MA/SA, fikk jeg lavdose med progesteron (lutinus 1 pille pr dag), samt blodfortynnende (Albyl-e). Jeg brukte dette i noen måneder. Hadde en SA i uke 5 mens jeg gikk på dette, men så fikk jeg endelig et vellykket svangerskap, rett før oppstart av IVF! Om det var støttemedisinene eller tilfeldig, no idea, men da gikk det i alle fall bra. Nå har jeg nettopp vært gjennom en ny MA i uke 12, uten medisiner fordi graviditeten kom litt fort på meg, og fordi gyn jeg var i kontakt med da mente vi ikke trengte siden vi fikk en frisk baby sist svangerskap.

Det gyn har sagt er at det kan ha en viss effekt, men at de har lite å gå på der som støtter det, sånn rent vitenskapelig. Men de ser at mange som får støttemedisiner allikevel lykkes, så da skader det ikke å prøve.
så bra du har fått et vellykket svangerskap❤️ har hatt 2 sa og 2
Ma på rad her nå. Ja gynekologen her sa også at det er lite vitenskapelig som støtter opp om at prog. skal hjelpe.. men skader ikke å prøve da.
 
Har hatt både SA og MA, fikk mast meg til progreston av fastlege fra positiv test. Er nå 12 uker og alt er fint med lille i magen❤️ fikk duphaston 2xdaglig og gikk på dette til uke 10ca
 
Hvilke medikamenter kan brukes for å påvirke kvaliteten på egget?
Vi hadde 3 ferskforsøk på en 6 måneders periode. I den perioden tok samboer q-10, sink og selen. Jeg fikk utskrevet metformin for hjelp til eggmodning. Begge to gikk ned i vekt i løpet av dette halvåret. Om det er tilfeldig eller om det vi tok faktisk hadde virkning kan jeg ikke bekrefte helt sikkert, men begge hadde bedre resultat på egg/sæd på det tredje forsøket.
Har også tegn til pco, så fikk begynne på metformin igjen etter MA tidligere i år.
Vitaminer som kan påvirke fruktbarhet kan vertfall ikke skade å ta tenker jeg.
 
Vi hadde 3 ferskforsøk på en 6 måneders periode. I den perioden tok samboer q-10, sink og selen. Jeg fikk utskrevet metformin for hjelp til eggmodning. Begge to gikk ned i vekt i løpet av dette halvåret. Om det er tilfeldig eller om det vi tok faktisk hadde virkning kan jeg ikke bekrefte helt sikkert, men begge hadde bedre resultat på egg/sæd på det tredje forsøket.
Har også tegn til pco, så fikk begynne på metformin igjen etter MA tidligere i år.
Vitaminer som kan påvirke fruktbarhet kan vertfall ikke skade å ta tenker jeg.
Jeg har også metformin liggende for pcos, men har ikke tatt noe særlig av de, da jeg har eggløsning regelmessig. Tok du metformin for å FÅ el eller gjør det egget «bedre» i kvalitet?
 
Jeg har også metformin liggende for pcos, men har ikke tatt noe særlig av de, da jeg har eggløsning regelmessig.
Kan ikke pcos påvirke eggkvalitet ved at for mange egg prøver å modnes samtidig? Hvis du har det liggende, hvorfor ikke gi det ett forsøk?
 
Det har jeg ikke hørt om men det er godt mulig? Ja, kan jo gi det et førsøk
Det er inntrykket jeg har fått. Beklager hvis det er feilinformasjon, men gjerne noe å ta opp med legen/gynekologen din og se hvilket svar du får?
 
Jeg får progesteron for påvist lutealsvikt (lutealfase 6-9 dager uten prog). Høres ikke ut som du trenger det. Har hatt 2MA og en SA (senest nå på fredag) med progesteron, så tror ikke det hjelper så mye at embryoer med feil ikke sorteres ut. Har et barn, ble til uten progesteronstøtte, og hun har Downs syndrom. Så kroppen min lar visst omtrent «alt» feste seg, og holder kun på det som er levedyktig. Som min fantastiske datter som turner rundt i sofaen as we speak.
 
Jeg får progesteron for påvist lutealsvikt (lutealfase 6-9 dager uten prog). Høres ikke ut som du trenger det. Har hatt 2MA og en SA (senest nå på fredag) med progesteron, så tror ikke det hjelper så mye at embryoer med feil ikke sorteres ut. Har et barn, ble til uten progesteronstøtte, og hun har Downs syndrom. Så kroppen min lar visst omtrent «alt» feste seg, og holder kun på det som er levedyktig. Som min fantastiske datter som turner rundt i sofaen as we speak.
Hmm ja, ikke godt å si. Hvis det egentlig ikke er levedyktig vil jeg jo heller ha en sa tidlig enn at det dør sent i svangersket eller etter fødsel.
Men det er jo gitt at det er pga genfeil da. Rart at ALLE egga mine har genfeil da. Har mye egg sier gynekolog.
 
Hmm ja, ikke godt å si. Hvis det egentlig ikke er levedyktig vil jeg jo heller ha en sa tidlig enn at det dør sent i svangersket eller etter fødsel.
Men det er jo gitt at det er pga genfeil da. Rart at ALLE egga mine har genfeil da. Har mye egg sier gynekolog.
Har du prøvd blodfortynnende da? Det fikk/får jeg nå.
 
Nei ikke prøvd det men tenkte å foreslå det til legen. Vet du hva det skal være godt for?
Sikrer bedre blodgjennomstrømming i morkake etc. mange som har mange MA/SA får det. Min fertilitetslege sier at det hjelper for noen, og det gjør ingen skade. Så det går fint an å prøve! Denne gangen mista jeg i uke 5+4, så tipper noe gikk galt da hjertet skulle begynne å slå. Med mist nr 2 oppdaget vi MA i 7+6, men de fant kun plommesekk og såvidt antydning til fosteranlegg, så mulig det samme skjedde da. Første mist levde 8+3, men oppdaget MA i uke 11+5 og da ble foster målt til 8+4/5.

Nå venter jeg på oppstart ivf i august, og håper seleksjon av eggene kan hjelpe.
 
Sikrer bedre blodgjennomstrømming i morkake etc. mange som har mange MA/SA får det. Min fertilitetslege sier at det hjelper for noen, og det gjør ingen skade. Så det går fint an å prøve! Denne gangen mista jeg i uke 5+4, så tipper noe gikk galt da hjertet skulle begynne å slå. Med mist nr 2 oppdaget vi MA i 7+6, men de fant kun plommesekk og såvidt antydning til fosteranlegg, så mulig det samme skjedde da. Første mist levde 8+3, men oppdaget MA i uke 11+5 og da ble foster målt til 8+4/5.

Nå venter jeg på oppstart ivf i august, og håper seleksjon av eggene kan hjelpe.
Ja det har jeg tenkt mye på, for hvis man bare mister, om man får IVF da. Og ikke minst om jeg får hvis det ikke er påvist noe gale. Jeg mistet i uke 6 (sa) uke 11 ( ma ) uke 5 (sa) og uke 8 (ma) siste fant de bare en tom plommesekk. Pluss mange kjemiske da.. får svake streker før jeg begynner å blø..
 
Back
Topp