Progesteron verdier ved innsett

Daisybloom

Gift med forumet
Assistert-jentene
Sommerfuglene
Hei dere flotte damer som vet så mye!

Nå må jeg spørre om råd. Siden jeg hadde et litt kranglete forhold til progesteron verdiene mine på lang protokoll ble det for første gang avtalt at jeg skulle ta blodprøve av progesteron på innsett-dagen i tillegg til ved uttak. Jeg hørte ikke noe fra klinikken angående de prøvene, men sjekket nå for første gang selv. På egguttak var progesteron målt til litt over 20, men på innsett dagen var verdien hoppet opp. Det sto bare: >190. Som jeg regner mer betyr at det er et eller annet sted over 190. Var ikke det veldig høyt?? Eller er det helt vanlig?

Skal ikke uttale meg bastant, men tror det man ofte ser etter er vel svikt i produksjonen av progesteron - altså tror jeg de er mer bekymret for lave nivåer, ikke høye. Det er jo fallet i progesteron som starter en menstruasjon, så man ønsker jo å holde det høyt nok i lutealfasen til at embryo får en sjanse til å implantere i slimhinnen :)
Mener også å huske at du tok tilskudd av DHEA? Ifølge metodebok.no kan det kryssreagere med progesteron i blodprøven og gi falskt forhøyede nivåer, så kan jo også være det bidrar litt til nivået?

Skal ikke uttale meg bastant, men tror det man ofte ser etter er vel svikt i produksjonen av progesteron - altså tror jeg de er mer bekymret for lave nivåer, ikke høye. Det er jo fallet i progesteron som starter en menstruasjon, så man ønsker jo å holde det høyt nok i lutealfasen til at embryo får en sjanse til å implantere i slimhinnen :)
Mener også å huske at du tok tilskudd av DHEA? Ifølge metodebok.no kan det kryssreagere med progesteron i blodprøven og gi falskt forhøyede nivåer, så kan jo også være det bidrar litt til nivået?
Ah! Det var interessant! Ja, jeg gikk på DHEA, så det kan jo forklare det… Jeg skal definitivt insistere på blodprøve på innsettdagen neste gang også. Men godt å vite at det ikke var for lavt iallfall…

Svarte dette i februartråden ang. progesteron og innsett jmf. progesteronnivåer (som også er en av grunnene til at jeg ønsker å ta måling av blant annet progesteron før jeg setter inn): Leste denne artikkelen. Studien viste at kvinner med en progesteronkonsentrasjon på 32.5 ng/mL (tilsvarende 81.25 nmol/L) eller høyere har betydelig lavere sannsynlighet for klinisk graviditet og levende fødsler. :)

Over 190 nmol/L høres i overkant ut?

Progesteronnivået kan være for høyt også, men jeg vet ikke hvilke verdier som er "for høye", det avhenger nok også av hvilke måleenheter man bruker. Synes uansett det er et viktig punkt å nevne før neste forsøk, så ikke de setter inn på for høy eller for lav verdi, når det kan påvirke resultatet.

Svarte dette i februartråden ang. progesteron og innsett jmf. progesteronnivåer (som også er en av grunnene til at jeg ønsker å ta måling av blant annet progesteron før jeg setter inn): Leste denne artikkelen. Studien viste at kvinner med en progesteronkonsentrasjon på 32.5 ng/mL (tilsvarende 81.25 nmol/L) eller høyere har betydelig lavere sannsynlighet for klinisk graviditet og levende fødsler. :)

Det var det jeg også tenkte… Og at det kan være en av grunnene til at fryseforsøk har litt bedre uttelling enn ferskforsøk. Hvis kroppen er så full av hormoner. Leste om det i en artikkel hos IB Alicante-klinikken i Spania. At noen kvinner ikke taklet alle hormonene så godt. Jeg har jo kun satt inn ett fryseforsøk fordi jeg aldri har fått så mange blastoer. Jeg har prøvd å snakke med dem om dette tidligere (legene på klinikken), men den eneste som er enig med meg er embryologen… Jeg skal ha en annen lege denne gangen da, så håper jeg kan få litt mer støtte for totalfrys… Jeg har sett statistikk som viser at det er noe bedre sannsynlighet med fryste enn ferske over en viss alder (husker ikke hvilken alder). Men ingen veldig store forskjeller. Æsj, jeg er så lei av å prøve å finne ut alt selv! Hvorfor kan ikke de norske legene være litt mer nysgjerrige? Undre seg litt sammen med meg? Det er jo egentlig DE som har kompetansen!

Ettersom jeg selv har hatt en lang IVF-reise og har Googlet meg halvt ihjel der siste årene så har jeg også lest flere ganger at progesterone kan være for høyt ved innsett.

De amerikanske målene kan man gange med 3 for å få de måleenhetene vi bruker her. Og i denne artikkelen står det at man ikke burde ha over ~90nmol/L.
Fra artikkelen:
"One interpretation is that low progesterone may delay or impede, while excess progesterone levels may accelerate, development of endometrium, and consequently either delay or advance the implantation window. Indeed, implying that both environments may impede synchronization of embryo and endometrial asynchronous."

Da jeg snakket med klinikken om dette før siste innsettet vårt så sa de at det ikke kan bli for mye progesteron... Men jeg tenker jo at ting skal være synkronisert for en grunn, det er jo hormonene som styrer det meste i kroppen når man skal lage barn. Kvinner har en syklus laget nettopp for å lage barn, man kan ikke bare kjøre på helt ukritisk tenker jeg da.

Men det sagt, jeg hadde 110 nå og langt over ~90 som skal være best og jeg ble jo gravid. Men kanskje det er på tross av og ikke på grunn av. Umulig å vite. Men over 190 virker jo litt vel høyt, uten at jeg er kvalifisert til å uttale meg. Jeg hadde også ferskinnsett, selv etter å ha tatt ganske mange medisiner. Tok også 6 medisiner etter innsette frem til uke 12.

Enig i at de norske klinikkene kunne blitt mer nysgjerrige, det er som om de har funnet noen metoder som funker godt nok og bare kjører på med det samme gamle.

Back
Topp