Procren?

Hestehoven

Elsker forumet
Oktoberskatter 2014
Noen her som har erfaring med procren depot-inj som behandling av endometriose? Virkninger/bivirkning? Og evt noe positiv effekt på prøverørsforsøk etter bruk av denne? Fått resept og varme anbefalinger om bruk av denne av Langebrekke på Ullevål, men han sa at legen ved fertilitetsklinikken vi bruker ikke liker den. Jeg har startet på den jeg, fordi akkurat nå må jeg tenke på egen helse fremfor barneønske, men er veldig intressert i å høre om deres erfaringer :)

Har ikke brukt det selv, men mener Ivara gjorde det. Skal sende henne melding på Fb slik at hun evt kan komme innom å svare.

Flott, takk :)

Nå er det lenge siden jeg har tittet inn her, så jeg kjenner ikke din forhistorie, men jeg kan jo svare litt ut fra egen erfaring ihvertfall.

Jeg har da omfattende endometriose med cyster på eggstokkene og store sammenvoksninger. Jeg for min del hadde lite smerter med dette da vi holdt på med forsøkene for rundt 3 år siden, for min del kom smertehelvetet i ettertid da kroppen hadde fått tilført litt for mye hormoner over litt for lang tid noe som gjorde at endoen blomstret kraftig opp. Men egentlig burde jeg hatt store smerter hele veien for alt var klistet sammen der inne. 

Jeg hadde min første lap på Riksen i 2009. Før det hadde jeg hatt to mislykkede forsøk, det ene med 6 egg ut men ingen befruktning, det andre med 4 egg og 2 befruktet. I forbindelse med ul på forsøk to fattet legen mistanke om endo pga cyster som var vanskelige å komme forbi, og som vokste i takt med behandlingen. Det var da kun mistanke om noe endo på eggstokkene, legen fikk seg dermed en kjempeoverraskelse da det viste seg at hele bekkenet var fullt av endometriosevev. De fjernet det de kunne og avgjorde deretter å sette meg på Zoladex (som er samme greiene som procren, bare annen produsent og derav annet navn) i 3 mnd for å nullstille systemet og i håp om at det endovevet som var igjen, og som satt slik at de ikke kunne ta det, skulle krympe noe. Etter det skulle jeg rett på suprecur nesespray og forsøk. Planen var da altså å gå igjennom langvarig nedregulering med zoladex for deretter å gå rett i forsøk.

For å si det som det er: de 3 månedene var et sant helvete! Jeg slet med hetetokter, svimmelhet, konsentrasjonsvansker og mye generelt ubehag og var delvis sykemeldt hele perioden da jeg ikke fungerte på jobb pga konsentrasjonsvanskene. Så når vi da startet å forsøket var jeg totalt nedkjørt. Til tross for det fikk jeg ut rundt 10 egg, alle ble befruktet men bare ett kunne brukes. (Befruktningen har nok sammenheng med min manns særs dårlig sædkvalitetet bare så det er sagt,  jeg fikk høre at eggene som sådan var fine). Dette forsøket endte i negativ test da, og min teori er at kroppen min der og da ikke hadde krefter til å ta det imot. Jeg fikk nemlig klar beskjed på innsetting " Dette er sånne egg folk blir gravid med". Nuvel, ikke jeg, tydeligvis.

Vi hadde nok et forsøk etter dette igjen, da med kort regime ettersom jeg hadde reagert så kraftig på zoladexen. Fikk igjen ut bra med egg, og fikk til og med noen på frys for første gang. Men ble ikke gravid da heller. Etter dette forsøket gikk vi tilbake til den klinikken vi hadde vært på vwd første forsøk (privat) og det ble da foreslått ny runde med zoladex før evt nye forsøk. DA begynte jeg å hylgrine, for det ville jeg IKKE igjen! Men det jeg da fikk vite og som ingen hadde tenkt på å si til meg før var at det er fint mulig å reduserer bivirkningene med andre medisiner slik at man ikke blir så dårlig. Fint å få vite det i ettertid liksom... Nå vet jeg ikke hva slags medisiner det er og om det faktisk virker på bivirkningene da vi valgte der å da og droppe all videre prøverøring og gikk rett på adopsjon.
Ble lang dette, men budskapet mitt er vel egentlig at dersom du får plager så spør om du kan få noe for å justere bivirkningene. Dersom jeg hadde måttet igjennom det samme igjen ville jeg absolutt bedt om dette.

For øvrig, Langbrekke er nok i ferd med å bli litt utdatert ettersom jeg har skjønt. Jeg har aldri vært hos han selv da min gyn heller villle ha meg til en annen lege. Men jeg har oppfattet det slik at han lever litt på ryktet om at han skal være den eneste eksperten i landet, og at han stort sett behandler folk over den samme fjøla etterhvert. Nuvel, jeg var hos Putz (litt usikker på stavingen her) på Sykehuset i Vestfold på store og invalidiserende endosmerter. Ble operert for ganske nøyaktig ett år siden, ingen hormoner i ettertid. Han lovte å få meg smertefri og det har han jammen klart! :) Så jeg anbefaler han på det sterkeste til tross for lang ventetid. Grunnen til lang ventetid er namlig at han reiser mye rundt i verden og deltar på forskningsprosjekter m.m. Han er rett og slett skikkelig faglig oppdatert og dertil veldig hyggelig.

Ble mye prat visst, du får luke ut det du trenger. Lykke til videre!

Back
Topp