Problemer med spising.. Hjelp!

Mamman til Pat/Kev

Elsker forumet
Har en sønn på snart 3 år. Helt siden han begynte med grøt ved 5-6 mndrs alder har han vært små-spist. Noen barn er jo det, og så lenge de ikke er for tynne, så er det jo ikke noe farlig heller...
Men, nå har han begynt å spytte ut maten igjen og noen ganger kaster han opp ved matbordet. Hva kommer dette av??? Det er alt av mat, brødskive og middag...
Siden han alltid har vært så dårlig til å spise har jeg gjort litt dumme ting innimellom, og lovet han kjeks, kanskje en is eller annet godt om han er flink til å spise opp(JA,JEG VET DET ER DUMT!!!men tenkte en periode at kanskje noe var bedre enn ingenting...*dumme meg*)
Kan det hende at hodet hans er stilt inn på at mat ikke er godt, men tvinger seg selv til å spise for å få dessert? Og at han tvinger seg selv så mye at brekkningsrefleksen slår inn, derav kaster opp??
Og hovedspørsmålet.. Hvordan kan jeg få han til å få ett annet syn på mat?? At det faktisk er godt? Sånn at han kan sitte ved bordet og faktisk glede seg...?
(må legge til at han spiser mat, og synest det er godt av og til...men det hører mere til sjeldenheten..og at jeg ikke stapper i han sjokolade og annet godteri hverdag!)

Her funker detbra at snuppa får være med å lage maten. Mens vi lager mat snakker vi om at det lukter godt, "nå blir det godt med mat, jammen er vi flinke" osv. Hun gleder seg da stort til at pappan skal få smake på det hun har laget. Går ut ifra at du har snakket med legen om dette før, så det ikke er noe fysisk som for eks. problemer med spiserør eller annet. Ellers er det jo stor forskjell på barnas behov for mat og det går ofte i perioder. Har han energi og vokser normalt så er det som regel ikke noe å bekymre seg for.

Har skjønt dette med desserten[8D]

Men,lar han velge hva han skal ha på brødet, sier han alikevel nei, så finner vi noe nytt pålegg. Men kan ikke holde på sånn i evigheten.. Middagen er værst..jeg lar han velge der å ofte,men han er sær!! Ikke "hardt" kjøtt, ikke kjøttdeig, ikke fisk..Bare boller av alt, kjøttboller,fiskeboller,pølser,fiskekake,kjøttkake(på boks), Dette vet jeg han liker, men alikvel finner han på å spytte eller nekte og spise eller til slutt kaste opp.
Han spiser saaaakte, så det er ikke problemet. Han drikker ikke melk heller, men derimot mye eplejuice.. Er det problemet kanskje.. Han drikker myyyye (vann også da!) hele dagen. Kan han drikke seg mett kanskje??

ORIGINAL: Snart nr 2!

Her funker detbra at snuppa får være med å lage maten. Mens vi lager mat snakker vi om at det lukter godt, "nå blir det godt med mat, jammen er vi flinke" osv. Hun gleder seg da stort til at pappan skal få smake på det hun har laget. Går ut ifra at du har snakket med legen om dette før, så det ikke er noe fysisk som for eks. problemer med spiserør eller annet. Ellers er det jo stor forskjell på barnas behov for mat og det går ofte i perioder. Har han energi og vokser normalt så er det som regel ikke noe å bekymre seg for.

Ja,legen sier det ikke r noe galt med han, og han vokser jo. Men han er nå litt tynn da, men et er jo ofte barn i denne alderen. Og han har masse energi. Men som sagt får han jo eplejuice(er ikke sukker i men..får jo energi av det kanskje?)

Forresten godt tips å ha han med å lage maten. Kanskje det hjelper!

Er jo verdt et forsøk kanskje. Det er som du sier også mulig at han drikker seg litt mett. Men for all del væske er jo viktig, men kanskje han ikke skal få siste timen før middag eller noe? Som også er nevt kan det fort bli for mye mas med mat også, og at alt i forhold til måltid blir negativt og tvang (hvis dere har kranglet mye om spising) Viktig at måltider blir forbundet med noe hyggelig. Men tro meg jeg VET det ikke er lett! Har mange ganger kjeftet ang mat selv... Lykke til.

ORIGINAL: Oline

Vi har måltider på faste tider (da blir som regel kroppen "innstilt" på at den skal være sulten til måltidet).
Til brødmåltid får gutten vår være med å bestemme hva han vil ha på.
Til middag får han så langt det lar seg gjøre være med å lage maten, og så får han det samme som oss. MEN vi tvinger ham aldri til å spise noe, han får det bare på tallerken.
Til alle måltid så bestemmer han selv hvor mye han vil spise. Dette varierer veldig.
Når han sier "takk for maten" så får han gå fra bordet, uansett hvor mye/lite han har spist.

I tillegg så prøver vi å gjøre spiseplassen/kjøkkenet til en hyggelig plass.
Vi tenner ofte lys.
Og så gjør vi gøy ting på kjøkkenet - feks bake.

Dessert er så og si fremmedord hjemme hos oss.
Vi skeier heller ut feks med hvert vårt glass nypresset appelsinjuice til måltidet.
(Selvfølgelig som gutten vår har presset)

Skjønner at man skal ha det hyggelig ved middagsbordet da.. Og det prøver vi også. Tenner lys, og vi baker og tegner og har forming..morsome ting på kjøkkenet.
Men om han skal få gå fra når han har sagt takk for maten er jo det etter første biten, og han er ikke mett da vettu! Vi har sagt han må sitte til alle er ferdig..er det å feil??? Men vi tvinger han aldri til å spise opp. I det siste har vi begynt med veldig små porsjoner til han, slik at han kan klare å spise opp, og da er han jo veldig stolt om det har gått bra uten tull. Har også prøvd stjerner for hver gang måltidet går bra..men så ble stjernene kjedelige til slutt...
Vi har å faste klokkeslett vi spiser på.

Ok. Da er planen klar! (noe er nytt,annet har alltid vært rutinene våre..)

Ikke så mye drikke, bare vann tilfelle, og ikke en time før mat.
La han hjelpe til å lage middag/smøre brødskiva.
Ikke for store porsjoner.
Ikke stresse med maten ved bordet/ikke kjefte. Dekke på koselig, med lys og pynt.
Ikke lokke med dessert!!!!!
Ikke la han småspise mellom måltider(ikke frukt eller noe...)(har jeg faktisk iikke gjort heller!!)
Faste rutiner/tider.
Rose, ikke rise!!

Glemt noe viktig da???
Da skal vi prøve, i håp om at ting bedrer seg med tiden.

hva med å la han være med å lage mat og prøve smake.min 3 åring elsker å være med å lage mat eller bake,da er det alltid mere stas med maten.jeg tenker som så at jeg heller får vaske etter på.

ORIGINAL: Mamman til Pat/Kev

Ok. Da er planen klar! (noe er nytt,annet har alltid vært rutinene våre..)

Ikke så mye drikke, bare vann tilfelle, og ikke en time før mat.
La han hjelpe til å lage middag/smøre brødskiva.
Ikke for store porsjoner.
Ikke stresse med maten ved bordet/ikke kjefte. Dekke på koselig, med lys og pynt.
Ikke lokke med dessert!!!!!
Ikke la han småspise mellom måltider(ikke frukt eller noe...)(har jeg faktisk iikke gjort heller!!)
Faste rutiner/tider.
Rose, ikke rise!!

Glemt noe viktig da???
Da skal vi prøve, i håp om at ting bedrer seg med tiden.

Høres ut som en god plan. Lykke til [:)]

Back
Topp