Problemer med soving...

er som kinelee sier, kan faktisk funke å legge tidligere. min legger seg tidlig, men ho våkner med engang jeg legger ho ned, så er der jeg sliter. så er det pån igjen med byssing/pupp.. morsomme små krabater ;)
Og mange som må legges før de viser trøtthetstegn. Hos mange er det da allerede for seint og neste våken periode er i gang.
Vi har prøvd oss litt frem med legge/våkentid, og det har de siste mnd egentlig fungert best å la ham ha 4,5-5 våkentimer før legging.. Men alt er verdt et forsøk, så vi forsøkte å legge ham litt over 3t etter siste dupp igår, men det var samme prosedyre som de siste dagene - tok 2t å legge og våknet kl tre likevel. Da tok vi han ikke opp, men roet ham i senga si, tok en halvtime før han sovnet igjen. Så våknet han nå kl fem igjen og bare griner, åpenbart sulten. Så endte opp med at jeg stod opp og nå sitter og ammer, men får gå og vekke pappa'n snart så jeg ikke blir zombie på jobb.. Men han er jo ikke ferdig uthvilt. Sluttet å nattamme for et par mnd siden og det har gått greit helt til nå, men nå roer han seg bare med pupp/mat. Kanskje det er en slags reaksjon på at jeg er der mindre nå, som jeg har begynt å jobbe?

Vi har prøvd oss litt frem med legge/våkentid, og det har de siste mnd egentlig fungert best å la ham ha 4,5-5 våkentimer før legging.. Men alt er verdt et forsøk, så vi forsøkte å legge ham litt over 3t etter siste dupp igår, men det var samme prosedyre som de siste dagene - tok 2t å legge og våknet kl tre likevel. Da tok vi han ikke opp, men roet ham i senga si, tok en halvtime før han sovnet igjen. Så våknet han nå kl fem igjen og bare griner, åpenbart sulten. Så endte opp med at jeg stod opp og nå sitter og ammer, men får gå og vekke pappa'n snart så jeg ikke blir zombie på jobb.. Men han er jo ikke ferdig uthvilt. Sluttet å nattamme for et par mnd siden og det har gått greit helt til nå, men nå roer han seg bare med pupp/mat. Kanskje det er en slags reaksjon på at jeg er der mindre nå, som jeg har begynt å jobbe?
Du må begynne å legge før 3 timer. Gjerne 15-20 minutter før. Så han får tid til å roe seg ned til det sove vinduet åpner :) når du legger etter så er det "vinduet"allerede over. kan være utviklingssprang ?

hender det også. søvn avler søvn. jeg legger min mellom 17.30-19 kommer ann på 2-3dupper.. men samme opplegget om nattan uansett, våkner noen ganger før jeg legger meg og 1gang etter jeg har lagt meg evt samtidig og da er ho våken 1timestid å styrer rundt :p Herlige babyer :) Tenker det bare er en fase, blitt litt større, og rutinene forsyver seg litt ettersom babyen vokser også :)
Altså :)
De kan våkne på natten uansett. Det er helt normalt for babyer :p men vanlig oppfatning at jo seinere de legges jo seinere våkner de. Det er som oftest feil. Særlig for de som våkner 4-5 tiden :) Som oftest kan kommer
Våken tid på natta av dagsovingen, rutiner, matinntak eller utviklingSsprang. Eller som du sier: en periode. This to shall pass :)

Og så når de blir ungdommer sliter vi med å vekke de om morgenen :p
hehe ja, og sliter med å få dem i seng tidsnok da også :p er en grunn til dem er trøtte om mårran :p

kan være en reaksjon på at du er mer borte tanken har streifet meg her også. for hadde ingen problemer med å legge ho før jeg begynte å jobbe.. er etter andre har lagt ho på kvelden at ho brått ikke vil sovne så lett når jeg skal legge ho... Ikke lett å være baby heller ;)

Altså :)
De kan våkne på natten uansett. Det er helt normalt for babyer :p men vanlig oppfatning at jo seinere de legges jo seinere våkner de. Det er som oftest feil. Særlig for de som våkner 4-5 tiden :) Som oftest kan kommer
Våken tid på natta av dagsovingen, rutiner, matinntak eller utviklingSsprang. Eller som du sier: en periode. This to shall pass :)
mine 2eldste barn har våknet om natta fram til 16mndraldern så det er jeg klar over, men de har sovna igjen etter 2-5minutter.. Ikke vært våkene i etpar timer.. Natta for min eldste var alltid 18-6 og hadde kun 20 min dupp fra han var 3mndr.. min mellomste hadde 3-4 dupper og var natt ca 20-8/9. våkna etpar ganger om natta som sagt. snuppa nå har natt sovner mellom 19-20 (har da prøvd å legge ho fra 17.30-19) og sover til mellom 6-8.. Ho har også begynt å bli litt vanskeligere å sovne på dagtid så er nok litt endring generelt :)

mine 2eldste barn har våknet om natta fram til 16mndraldern så det er jeg klar over, men de har sovna igjen etter 2-5minutter.. Ikke vært våkene i etpar timer.. Natta for min eldste var alltid 18-6 og hadde kun 20 min dupp fra han var 3mndr.. min mellomste hadde 3-4 dupper og var natt ca 20-8/9. våkna etpar ganger om natta som sagt. snuppa nå har natt sovner mellom 19-20 (har da prøvd å legge ho fra 17.30-19) og sover til mellom 6-8.. Ho har også begynt å bli litt vanskeligere å sovne på dagtid så er nok litt endring generelt :)
Men da regner jeg med at du finner det ut sjøl jeg;)

Men da regner jeg med at du finner det ut sjøl jeg;)
hehe, ja det jeg opprinnelig lurte på var egentlig om andre bruke lang tid for å få baby til å sovne. når babyen sovner på 5min når andre legger babyen for natta ;)

Du må begynne å legge før 3 timer. Gjerne 15-20 minutter før. Så han får tid til å roe seg ned til det sove vinduet åpner :) når du legger etter så er det "vinduet"allerede over. kan være utviklingssprang ?
Skal prøve! Men til nå har det virket som om han blir sinna hvis vi legger ham når han er lys våken. Men de forandrer seg jo hele tiden, og det som funket for en måned siden funker jo tydeligvis ikke nå, så vi er klare for å prøve nye ting :)

Skal prøve! Men til nå har det virket som om han blir sinna hvis vi legger ham når han er lys våken. Men de forandrer seg jo hele tiden, og det som funket for en måned siden funker jo tydeligvis ikke nå, så vi er klare for å prøve nye ting :)
Se her . Denne hr hjulpet meg MYE! Det som reddet meg var å innse at jeg la han for seint :) jeg har lest sånn 10 bøker o søvn, vært i kontakt mdd ulike terapeuter og saumfart Internett :p

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    405 KB · Visninger: 33
Se her . Denne hr hjulpet meg MYE! Det som reddet meg var å innse at jeg la han for seint :) jeg har lest sånn 10 bøker o søvn, vært i kontakt mdd ulike terapeuter og saumfart Internett :p
Samme her! Jeg trodde ikke hun var trøtt på kvelden (vært våken i 5-6t liksom;)), men hun var jo overtrøtt... Nå legges hun kl 19 stort sett hver kveld, og sovner ila 5-30 min alt ettersom når siste dupp var. (Pleier å ha siste dupp fra 14.30-16)

Frustrert mamma her.. De siste ukene har vi fått skikkelig problemer med sovinga, både legging for natt og dag. Lillejenta våres er prematur noe som har gjort at vi har byssa ho i søvn til hver soving pga luftsmerter. På 8 måneders dagen bestemte mamma at nå var det nok med å bysse ho i søvn.
Vi tok først legginga for natten. Kveldsstell, inn på rommet, sier god natt/kos og legger ho ned i seng. Gråter, venter i 30 sek før jeg går inn igjen, roer henne, legger ho ned. Selv går jeg ut igjen, ho gråter, venter i 30 sek før jeg går inn igjen. Og sånn holdt jeg på til ho sovna. 8 kvelder gikk det før hun sovna av seg selv når jeg la ho i sengen.
Under denne perioden på dagtid sov ho i vogn, der måtte vi røre på vogna til ho sovna. Det gikk kjempefint i 5 uker, helt til for en 1,5 uke siden. Har prøvd den samme metoden uten at det virker. Hylgråting HVER gang hun skal sove.
Sover 2 gang for dagen i 30 min og ca 90 min og legging for natten er ca kl. 19.
Ammer fortsatt før ho legger seg for natten, 1 gang om natten og når ho står opp. Tro om det er amminga som er forstyrrende? Ho blir 10 mnd 27.juli. Eller hva annet kan det være?

Sign me in! Har alltid vært styr med soving her og. Skikkelig nattbaby. Prøver alt jeg kan med rutiner og alle slags triks. Tror jeg herved slutter med ammingen for å få bedre søvn til oss begge! Altså meg og lille:)

Vi hadde en periode som han nekta å legge seg for noen uker siden. Jeg gikk aldri ut mens han skrek, men la han ned når han roet seg og gikk ut. Gikk inn igjen hvis han skrek og tok han opp. Plutselig en dag gikk det helt fint igjen! Han ble 10 mnd den 10. Kanskje det er en periode de er inne i mellom 9-10 mnd? Utviklingssprang feks? Tenner?

Du kjenner barnet ditt best, gjør det du føler er best så løser det seg plutselig :)

Min har vært vanskelig å legge i lang tid. Så løsningen her er å flaske han i søvn. Da sover han godt i 12-13 timer. Får ikke mat på natt. Blåser i om folk sier at barnet skal klare å sovne selv. Foreløpig ikke noe problem at han sovner med flasken. Så får jeg heller ta kampen den dagen jeg ikke kan gi flaske mer om kvelden. Min er helt hysterisk for å bli lagt i våken tilstand, men når han flaskes i søvn går det som en drøm.:

Det er jo ikke artig at man skal plages med sovinga, men likevel greit å høre at det ikke bare er vår lille. Tenker også å snart avslutte natte amminga og kanskje full ammestopp.

Det kan godt være et utviklingssprang rett og slett ja. Nå på mandag begynte jeg på nytt med (litt lengre enn 30 sek intervall) før jeg går inn når ho skriker. 2 kvelder var det gråting, PLUTSELIG løsna det, og de siste kveldene har ho sovna uten et pip. Og samtidig ble jo dag sovinga også som en drøm, gynger på vogna og sovner raskt. Halleluja!

Nå må jeg bare manne meg opp til slutt-på-natt-amming-kampen....Snart...

Det er så tungt når de skal være vanskelig. Så skjønner deg godt at du kjører på med det som funker for å få han til å sovne.

Det er jo ikke artig at man skal plages med sovinga, men likevel greit å høre at det ikke bare er vår lille. Tenker også å snart avslutte natte amminga og kanskje full ammestopp.

Det kan godt være et utviklingssprang rett og slett ja. Nå på mandag begynte jeg på nytt med (litt lengre enn 30 sek intervall) før jeg går inn når ho skriker. 2 kvelder var det gråting, PLUTSELIG løsna det, og de siste kveldene har ho sovna uten et pip. Og samtidig ble jo dag sovinga også som en drøm, gynger på vogna og sovner raskt. Halleluja!

Nå må jeg bare manne meg opp til slutt-på-natt-amming-kampen....Snart...

Det er så tungt når de skal være vanskelig. Så skjønner deg godt at du kjører på med det som funker for å få han til å sovne.
Jeg har sluttet med Natta miming, og så og si amming generelt! Føler det ble mye bedre nå:) Hun er trossalt 10mnd. Merker at Jenten min SKULLE ha pupp og ligge inntil meg hele natten. Hun ble helt hysterisk en stund. Har gjort litt andre tiltak og. Men føler det har blitt mye bedre nå:)

Back
Topp