problemer med amming

linna23

Første møte med forumet
jeg sliter vedlig med å amme.Det gikk greit de 4 første ukene,hadde masse melk,men de 2 siste ukene nå har jeg merket at det er klumper i brystene pluss at det kommer lite melk ut.Når jeg ammer så er hun helt grei de første minuttene men så blir hun urolig å begynner skriker for at melka ikke kommer så fort.Hun vil liksom ikke suge hart nok for å få all melka ut så brystet mitt blir jo aldri skikkelig tømt,så nåjeg bruker nå morsmelkerstatning å gir henne flaske,for jeg klarer ikke lenger å sitte å slite md amminga.Så lurer på om det er noen fler som har hatt det probleme å hva jeg kan gjøre for å bedre det?vil liksom fullamme,men akkurat nå går det ikke lengre:(
 
Du må få deg ammespray hvis du ikke har det. Den gjør slik at melka kommer lettere.
 
Jeg anbefaler deg å kontakte ammehjelpen. Har selv hatt endel ammetrøbbel underveis, men ved god hjelp fra ammehjelpen så har jeg fullammet til min sønn var 6 mnd.

Du kan også lese en del her:
http://www.ammehjelpen.no/

Lykke til!
 
Ser at posten er litt gammel så du har kanskje funnet en løsning på problemet, men jeg svarer likevel...

Når du gir flaske, drikker hun masse da? Grunnen til at jeg spør er fordi fra sønnen min var 3 uker gammel begynte han å vri på seg og kave etter ca 5 min ved puppen og til slutt skrek han. Da jeg tok han bort strakk seg veldig etter puppen, og ga tegn til at han ville ha mer, dette fikk han, men begynte veldig snart å vri og skrike igjen. Jeg tenkte også at jeg ikke hadde nok mat og forsøkte derfor å pumpe meg for å få opp produksjonen, gi ekstra flaske med både mm og mme, men det ville han ikke ha. Jeg forsøkte å spørre tre helsesøstre, men fikk bare beskjed om at hvis jeg syntes det så ut som han hadde vondt så måtte jeg kontakte fastlegen min. Sånn holdt vi på i tre-fire uker før jeg tilfeldigvis fant ut at grunnen til at han vred på seg var at han faktisk var mett! Han hadde et stort suttebehov, men problemet var at magen jo ble fullere og fullere dess mer han sugde, og han fikk vondere og vondere i magen. Han ville derfor ha "trøst" i form av pupp, og magen ble enda fullere og vondere og det ble en ond sirkel...

Jeg var vant til å amme i opp mot 1 1/2 time av gangen til å begynne med og syntes derfor det var veldig uvant at han faktisk var mett etter 5 min. Han var ikke helt enig i at han ikke skulle få suge mer de første gangene, men da han fikk sutten var det ok etter hvert!
 
Hm.. min lille vrir seg også voldsomt på puppen etter en stund og så vil hun ha mer når jeg "kobler henne fra" og vrir seg ganske fort igjen. Kanskje hun faktisk er mett? [8|]
 
Det gikk i alle fall opp et lys for meg da jeg fant det ut! Jeg sier ikke at det nødvendigvis er løsningen, men det er jo verdt et forsøk å teste ut teorien....[:)] En merker jo fort om det ikke virker[;)]
 
Kjenner meg igjen veldig nå. Jeg har ei lita ei på 5 uker, og fram til nå så har det gått greit med ammingen men de siste dagene så har hun begynt å sprelle med både armer og bein når hun får pupp. Hun er superivrig de første minuttene men så begynner hun å sprelle og skrike litt med puppen i munnen. Hva skal jeg gjøre? Det er verst om nettene...da begynner hun å skrike og er kjempevåken og jeg prøver å få ut melk, men det kommer nesten ingenting! Føler meg litt hjelpesløs...
Og ja, jeg leste at hun faktisk kan være mett, men hvorfor våkner hun etter en time da? Sulten igjen så fort?
 
Morsmelk er lett fordøyelig og da kan de bli fort sulten igjen, men husk også at det er den siste melka i puppen som er mest næringsrik. Den melka som kommer først, er veldig tynn. Da er det viktig at de ligger lenge nok ved puppen før en skifter side.
 
Om de ikke tømmer brystene, får de også signal om at de produserer for mye, og du får mindre melk.
 
Jeg opplever også at min gutt noen ganger kan bli veldig urolig og spreller masse ved puppen, men da er det gjerne magesmerter som er problemet. Prøv å få han til å rape, eller gi fennikelte til han. Jeg har litt for lite melk og må gi tillegg noen ganger, og da blander jeg i litt maltekstrakt også for å hjelpe på magen hannes. Det hjelper.
 
Ellers anbefaler jeg ammehjelpen, for de kan hjelpe om en har problemer.
 
Men åssen vet jeg at hun har tømt brystet? Hun ligger ved brystet helt til hun sovner eller begynner å sprelle, men hvis hun sovner og jeg tar henne opp for at hun skal få rape så våkner hun igjen og da må jeg gi henne brystet litt til slik at hun sovner igjen...Ofte så sovner hun ved brystet, og våkner etter 5 min og begynner å smågrine litt og ligger og presser masse, og noen ganger så kommer det en kjempefis. Men jeg føler meg litt hjelpesløs når hun har spist og jeg føler at det ikke kommer mer melk også begynner hun å smågrine, for da vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre...?
Jeg har gitt fennikelte og maltekstrakt blandet sammen pga. treg mage og magesmerter. Men nå har hun ikke fått dette på en uke og har bæsjet tre ganger, men magen ser ut til å ha roet seg litt nå som hun får fise.

:)
 
Har du sjekket henne for KISS?
Jeg hadde også ammeproblemer, gikk greit de første ukene men hun la ikke nok på seg. Det ble værre og værre, hun skrek og vred seg unna puppen etter bare ett par sugetak og det var dager der det ikke føltes som om hun hadde fått i seg noe melk... Vi måtte begynne med erstatning for å få vekta hennes opp. Tilfeldigvis leste jeg om ei på terminforumet mitt som også hadde hatt problemer og hun hadde trodd hun hadde lite melk og dårlig utdrivning (samme som jeg trodde, nesesprayen fungerte ikke).
Men der var det pga babyen hadde KISS, så jeg bestemte meg for å få sjekket jenta mi. Joda, hun hadde KISS hun også, og det hadde ødelagt sugeteknikken så hun ikke klarte å suge i seg nok mat på puppen[:(] Jeg hadde også sett for meg å fullamme lenge, men nå er hun fulltids flaskeunge og jeg har forsonet meg med det selv om det var veldig hardt å godta det. Har hatt 3 behandlinger hos kiropraktor og er snart friskmeldt fra KISS.
 
Om du ikke vet hva KISS er kan du lese her:
www.kiss-kidd.no
 
You must log in or register to reply here.
Back
Topp