Privatskole?

Gammonbaby

Elsker forumet
Noen her som har sine barn i privatskole, selv har gått på privatskole, eller kjenner noen som gjør?

Hva tenker dere om det?

Vi tenker litt over det nå (er aktuelt, fordi vi skal velge barnehage til snuppa nå, og har  mulighet for å velge den barnehagen som er tilknyttet skolen vi har sett på).

Fordelene er flere lærere på et mindre antall elever (90 elever på skolen), vi som foreldre har mulighet til å delta aktivt ved at vi forplikter oss til å yte tre arbeidsdager i året på skolen sammen med de andre foreldre, og såvidt oss bekjent er det noen riktig gode og engasjerte lærere på den skolen.

Ulempen er at skolen er 6 km unna, og at snuppa kanskje ikke kommer i klasse med noen som bor i nærheten (men vi bor midt i sentrum her da, så er vel ganske stor sannsynlighet for at det er noen i nærheten som også skal gå der).

Her i Danmark er det ofte 28-29 elever i hver klasse, min mann er selv lærer på en kommuneskole, og forteller at det til tider blir veldig kaotisk med over 500 elever på en skole. De får ofte ikke de midler de trenger til å løse konflikter, og arbeide ekstra med de elever som trenger det. Resultatet er at få elever ødelegger for mange.

Jeg har liksom alltid tenkt at privatskoler er litt snobbete jeg, er vel kanskje fordi jeg selv har gått på kommuneskole, og ikke kjenner så mange som har gjort noe annet (eller, kjenner noen som har gått Steinerskolen da). Etter å ha tenkt litt på det, og også pratet med foreldrene til en som Amanda går i dagpleie med, som er lærere på en slik skole, vet jeg sannelig ikke lenger...

bor du i sentrum i kallundborg?[:D]

Veldig fint der! Vurderer å kanksje feriere der litt engang... hilse på familie and stuff[:D]

Men back to school! Synes det er viktig med litt mindre klasser til tider ja.. når jeg gikk på skole i hårup i dk så var vi 14 i min klasse og 16-18 i parallellklassen. Helt supert! Fikk utrolig god kontakt med lærerne og de kjente til alle styrker og svakheter. Privatskole eller ikke skole er det jo uansett![:D]

Jeg er lærer, og ville aldri vurdert privatskole til datteren min. Vi vet at barn søker vennskap fra barna de bor nærmest frem til de er ca 12 år. Jeg prioriterer å ikke frarøve henne disse første årene med grunnleggende og viktig vennskap. Selv om man er verdens mest engasjerte foreldre og kjører barn overalt, mener jeg at man tar fra barna den viktige muligheten til å ha en "bestevenn" mens de er små. Dessuten så synes jeg at den offentlige skolen er et bedre alternativ. Vi VET (fra forskning) at klassestørrelse ikke spiller noen rolle for kvaliteten på undervisningen. Vi vet også at det ikke spiller noen rolle om man bor i byen eller på landet, om man går på privatskole eller offentlig skole. Det eneste som har innvirkning på kvaliteten til undervisnignen er læreren. Der kommer jeg derimot til å være picky. Jeg er meget opptatt av at læreren til jenten min skal være dyktig, engasjert og en god lærer. Så dersom grunne til at du vurderer privatskole er klassestørrelsen, hadde ikke JEG tvilt ett sekund på å la barnet mitt gå i offentlig skole.

Slik jeg har fått inntrykk av fra familie i dk så tror jeg kanskje det offentlige danske skolesystemet i grunnskolen er "dårligere" enn det norske. (Men dette vet du kanskje mer om enn meg med mann som er lærer?)
Slektninger av oss (i København-området) har hvertfall barna sine på privatskole - og er kjempefornøyd med dette[:)]

Lykke til med valget[:)]

Søsteren min gikk på Steinerskolen...(Miss nobody her inne....)

Selv er jeg evig glad for at den skolen våre barn skal gå på er liten, 150 elever, og den har små klasser på 15-20 elever ca.
Hadde vi bodd i nærheten av en stor skole, hadde jeg nok vært mer åpen for en privatskole, helt klart.

ORIGINAL: Bitzyh

bor du i sentrum i kallundborg?[:D]

Veldig fint der! Vurderer å kanksje feriere der litt engang... hilse på familie and stuff[:D]

Men back to school! Synes det er viktig med litt mindre klasser til tider ja.. når jeg gikk på skole i hårup i dk så var vi 14 i min klasse og 16-18 i parallellklassen. Helt supert! Fikk utrolig god kontakt med lærerne og de kjente til alle styrker og svakheter. Privatskole eller ikke skole er det jo uansett![:D]

Nei, bor et stykke utenfor, men jobber i Kalundborg[:)]

ORIGINAL: Fru Riskorn

Jeg er lærer, og ville aldri vurdert privatskole til datteren min. Vi vet at barn søker vennskap fra barna de bor nærmest frem til de er ca 12 år. Jeg prioriterer å ikke frarøve henne disse første årene med grunnleggende og viktig vennskap. Selv om man er verdens mest engasjerte foreldre og kjører barn overalt, mener jeg at man tar fra barna den viktige muligheten til å ha en "bestevenn" mens de er små. Dessuten så synes jeg at den offentlige skolen er et bedre alternativ. Vi VET (fra forskning) at klassestørrelse ikke spiller noen rolle for kvaliteten på undervisningen. Vi vet også at det ikke spiller noen rolle om man bor i byen eller på landet, om man går på privatskole eller offentlig skole. Det eneste som har innvirkning på kvaliteten til undervisnignen er læreren. Der kommer jeg derimot til å være picky. Jeg er meget opptatt av at læreren til jenten min skal være dyktig, engasjert og en god lærer. Så dersom grunne til at du vurderer privatskole er klassestørrelsen, hadde ikke JEG tvilt ett sekund på å la barnet mitt gå i offentlig skole.

Har du noen forskning du kan vise til? Den vil jeg gjerne se.

Og hvordan har du tenkt å være picky når det gjelder lærere? Foreldre har vel ikke mye de skulle sagt med tanke på valg av lærer?

Jeg tror ikke det spiller så stor rolle i "små-skolen" - de skal lære å lese og regne, synge og tegne...[8|] Det er ikke så vanskelig for oss som foreldre å sørge for at de lærer det de skal de første årene. Jeg ville faktisk heller vurdert det på ungdomsskolen - HVIS barnet var interessert i det selv! (Eller hvis det offentlige alternativet var dårlig).

ORIGINAL: alltidlente

sambo har gått på privatskole fra bhg. alder til uni og dersom vi bor her kommer barna våre også til å gå på privatskole....

meeeeen... ordet "privatskole" er jo et ganske vidt begrep da[8|] Kan jo være alt fra Steinerskole til Katolsk skole til Den britiske skolen liksom??? eller er det jeg som har misforstått??[8|]

Jo, det er et vidt begrep[:D]

Den skolen vi kikker på har ingen spesialområder, hvis du skjønner. Men kikker også litt på en med fokus på musikk.

ORIGINAL: Gammonbaby

Har du noen forskning du kan vise til? Den vil jeg gjerne se.

Og hvordan har du tenkt å være picky når det gjelder lærere? Foreldre har vel ikke mye de skulle sagt med tanke på valg av lærer?

Det finnes mye forskning på det. Har vært utgitt en forskning på akkurat den saken for bare et par måneder siden som vi diskuterte på jobben, for det er skremmende hvor mye akkurat læreren har å si. Kan surfe litt og lete. Stod mye om det i avisene. Men det stod også i Gunn Imsen sine bøker da jeg gikk på lærerskolen, pluss at Ogden har skrevet en del om den forskningen i hans bøker.

Jeg kan ikke være med å velge læreren nei, men foreldre har egentlig veldig mye de skulle sagt når de organsierer seg. Jeg har skrevet bacheloroppgaven min i pedagogikk om skole-hjem samarbeid, og det er veldig mye foreldre har lovbestemt rett til å være med å bestemme. Dårlig formulert  av meg "å være picky", men jeg vil være observant og jeg vil sørge for at ingen overtramp blir begått eller liknende. Jeg er veldig bevisst på å være 110& positiv når de voksne er sånn ordinært kjekke og greie. Men jeg tror ikke jeg er en velgi enkel mamma hvis ikke den voksne oppfyller kravene som er satt til dem.

Her er den forskningen jeg snakket om: http://www.forskning.no/artikler/2009/januar/207552

Utdrag: Hattie anbefaler foreldre å slutte å bekymre seg så mye over antallet elever i klasser og hvilken skole barna går på, og i stedet være opptatt av kvaliteten på lærerne.

Noe om hvor liten skolens betydning er her, men ikke akkurat om læreren, men om sosial bakgrunn: http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/212834

Litt om foreldrenes "makt": http://www.forskning.no/artikler/2007/august/1187600829.4

I byen jeg kommer fra, var det en IB-skole om det er det det heter.. altså en internasjonal skole - Skagerak.. Den er privat, med både barnehage, barneskole, ungdomsskole og vgs.. alt på engelsk/norsk for folk fra hele verden..
Syns ikke de var snobbete de som gikk der, og kjenner fler som har gått Steinerskole.. de er heller ikke snobbete..

Mamma ville at jeg skulle gå montessorriskole, men dessverre var det ikke det i den byen vi bodde i da..

Mtp hvordan skoleverket i norge er i dag, hvor de flinke blir tilsidesatt og tanken om at alle er like er størst, så har jeg alvorlige tanker om å få tobias på privat skole/alternativ skole hvis det er mulighet - og hvis han er den type barn som "trenger" det.
Alle barn er forskjellige - og noen trenger å lære på andre måter enn flertallet...

Syns ikke du skal tenke at det er snobbete, men heller se på det som en fantastisk mulighet for A å bli sett som barn og ungdom for den hun ER, og ikke som en i mengden..

ang det med klassestørrelse...

jeg kommer nettopp fra foreldrerådsmøte der hovedtemaet var at barnehagen skal utvide fra 24 barn pr avdeling - til 31 barn..
forbundsleder, foreldrerådsleder og de ansatte i barnehagen uttrykker bekymring over at ikke alle barn blir sett, at ikke alle barn skal få sine behov dekket..
gjelder ikke dette også barneskole? 

ORIGINAL: Dollface

I byen jeg kommer fra, var det en IB-skole om det er det det heter.. altså en internasjonal skole - Skagerak.. Den er privat, med både barnehage, barneskole, ungdomsskole og vgs.. alt på engelsk/norsk for folk fra hele verden..
Syns ikke de var snobbete de som gikk der, og kjenner fler som har gått Steinerskole.. de er heller ikke snobbete..

Mamma ville at jeg skulle gå montessorriskole, men dessverre var det ikke det i den byen vi bodde i da..

Mtp hvordan skoleverket i norge er i dag, hvor de flinke blir tilsidesatt og tanken om at alle er like er størst, så har jeg alvorlige tanker om å få tobias på privat skole/alternativ skole hvis det er mulighet - og hvis han er den type barn som "trenger" det.
Alle barn er forskjellige - og noen trenger å lære på andre måter enn flertallet...

Syns ikke du skal tenke at det er snobbete, men heller se på det som en fantastisk mulighet for A å bli sett som barn og ungdom for den hun ER, og ikke som en i mengden..

Hvordan sikrer man dette bedre i en privatskole? I privatskoler her i landet, er det i alle fall mange ferre med pedagogisk utdannelse? Er lærerne i privatskolene flinkere til å se hvert barn for seg? Blir de flinke tilsidesatt overalt i skolen i Norge? Hvis du leser i den ene linken jeg la ut over, så ser du at klassestørrelsen har nesten ingenting å si for resultatene til elevene, det er lærerens kompetanse som spiller suverent størst betydning, samt barnets sosiale bakgrunn - foreldrenes utdannelse og arbeid.

Hvordan sikrer man dette bedre i en privatskole? I privatskoler her i landet, er det i alle fall mange ferre med pedagogisk utdannelse? Er lærerne i privatskolene flinkere til å se hvert barn for seg? Blir de flinke tilsidesatt overalt i skolen i Norge? Hvis du leser i den ene linken jeg la ut over, så ser du at klassestørrelsen har nesten ingenting å si for resultatene til elevene, det er lærerens kompetanse som spiller suverent størst betydning, samt barnets sosiale bakgrunn - foreldrenes utdannelse og arbeid.

Privatskoler har da lover og regler å forholde seg til de som de offentlige?
Forskjellen er arbeidsgiveren..
Jeg har ikke peil på skoler igrunn, men har lært endel nå om dette i fbm det nevnte møtet jeg nettopp var på i barnehagen, og min sønn går i privat barnehage.. forskjellen der er at i de private er det ikke kommunen som er arbeidsgiver, men kommunen har like mye ansvar for tilsyn og at ting foregår etter lovverket, som den har i fht de kommunale barnehagene..

Hvis dette ikke stemmer i fht skole så trekker jeg meg bare ut.. har ikke peil, men snakker utfra egen erfaring og hvordan jeg har opplevd skoleverket [;)]

Jeg har ikke peil på skoler igrunn, men har lært endel nå om dette i fbm det nevnte møtet jeg nettopp var på i barnehagen, og min sønn går i privat barnehage.. forskjellen der er at i de private er det ikke kommunen som er arbeidsgiver, men kommunen har like mye ansvar for tilsyn og at ting foregår etter lovverket, som den har i fht de kommunale barnehagene..

Hvis dette ikke stemmer i fht skole så trekker jeg meg bare ut.. har ikke peil, men snakker utfra egen erfaring og hvordan jeg har opplevd skoleverket [;)]

Ja, men skoler har, i likheter med barnehager lov til å ansette pedagoger på vilkår, altså folk som ikke er pedagoger, men som fungerer som det. Det blir gjort i mange barnehager. Og er altså absolutt mer utbredt i privatskoler enn offentlig skole.

Om en privat eier er bedre enn en kommunal aner jeg ikke. Akkurat som jeg ike skjønner forskjellen på kommunal og privat barnehage. Har barnet mitt i privat barnehage, men det var mer tilfeldig etter hvor hun fikk plass... Hadde ingen sterke meninger om  det (men det har jeg, som du sikkert har skjønt, om private skoler[;)])

Jeg tror noen barn fungerer best med f.eks Steiner pedagogikk eller Montesorri pedagogikk, men jeg tror MANGE velger det fordi de tror at privatskoler har bedre kvalitet. I de aller fleste tilfeller stemmer ikke det. Politikerne på høyresiden har også gått veldig hardt inn for å lage et slikt inntrykk i mediene, så jeg skjønner godt at folk som ikke er veldig engajsert i skole ikke ser at dette først og fremst er rent oppspinn.

Nå forsøkte jeg i mitt første innlegg å si hvorfor JEG aldri ville valgt privatskole til mitt barn. Jeg har faktisk aldri hørt ett eneste argument som gjør at jeg tror privatskole hadde vært et bedre alternativ. Jeg har derimot tatt utdannelsen min i skolen, jeg jobber i skolen og jeg har vært engasjert i skolepolitikk i mange år - over ti år faktisk[8|]. Derfor forsøker jeg å drive litt opplysningsarbeid, blant annet med de linkene jeg la ut[:D] Jeg liker forskningen, fordi den er nøytral politisk og religiøs. Jeg ELSKER sånne diskusjoner! Jeg blir megaengasjert av det også! Så egentlig storkoser jeg meg nå[;)]

Har lest deler av forskningen selv, men klassestørrelse har faktisk noe å si.
Når det i dag blir presset 30 barn i et klasserom det ikke burde vært mer enn max 20 så går det utover læringa. Lufta blir dårligere, og det blir ofte ikke plass til å gjøre andre aktiviteter enn å sitte ved pultene sine.

JA, læreren har veldig mye å si, men rammefaktorer spiller også en stor rolle i skolehverdagen [;)]

Ja, men skoler har, i likheter med barnehager lov til å ansette pedagoger på vilkår, altså folk som ikke er pedagoger, men som fungerer som det. Det blir gjort i mange barnehager. Og er altså absolutt mer utbredt i privatskoler enn offentlig skole.

Om en privat eier er bedre enn en kommunal aner jeg ikke. Akkurat som jeg ike skjønner forskjellen på kommunal og privat barnehage. Har barnet mitt i privat barnehage, men det var mer tilfeldig etter hvor hun fikk plass... Hadde ingen sterke meninger om  det (men det har jeg, som du sikkert har skjønt, om private skoler[;)])

Jeg tror noen barn fungerer best med f.eks Steiner pedagogikk eller Montesorri pedagogikk, men jeg tror MANGE velger det fordi de tror at privatskoler har bedre kvalitet. I de aller fleste tilfeller stemmer ikke det. Politikerne på høyresiden har også gått veldig hardt inn for å lage et slikt inntrykk i mediene, så jeg skjønner godt at folk som ikke er veldig engajsert i skole ikke ser at dette først og fremst er rent oppspinn.

Nå forsøkte jeg i mitt første innlegg å si hvorfor JEG aldri ville valgt privatskole til mitt barn. Jeg har faktisk aldri hørt ett eneste argument som gjør at jeg tror privatskole hadde vært et bedre alternativ. Jeg har derimot tatt utdannelsen min i skolen, jeg jobber i skolen og jeg har vært engasjert i skolepolitikk i mange år - over ti år faktisk[8|]. Derfor forsøker jeg å drive litt opplysningsarbeid, blant annet med de linkene jeg la ut[:D] Jeg liker forskningen, fordi den er nøytral politisk og religiøs. Jeg ELSKER sånne diskusjoner! Jeg blir megaengasjert av det også! Så egentlig storkoser jeg meg nå[;)]

Jeg er bare heit fordi jeg kommer fra et møte som faktisk forteller meg at den private barnehagen min sønn går i er rævkjørt.. og det har ingenting å gjøre med de ansatte eller deres kompetanse.. det handler om styreren.. som kan få sparken fordi hun ikke vet å drive barnehage..
Og det antar jeg fint kan skje i en privat skole også - at når foreldrene ikke er fornøyd med hvordan en barnehage/skole drives, så får det følger - fordi foreldrene er kunder som betaler for en vare som i dette tilfelle ikke leveres.
Min erfaring med offentlig skole, er at foreldrene ikke har stort å si.  De kan snakke alt de vil, men hverken lærere eller ledere forsvinner hvis de ikke gjør en god jobb.  Kanskje har jeg dårlig erfaring med det norske skoleverket - javel, men det påvirker jo mine valg her i livet.. og sånn er det bare [:D]

ORIGINAL: lillemæ

Ferre med pedagogisk utdannelse i private skoler???
Hvor har du dette fra?
I montessoriskolen hvor jeg jobber har vi alle pedagogisk utdannelse. Alle er adjunkter, flere av oss med opprykk. I tilleg har vi kursing i monterssori-pedagogikk.

Jeg skal ikke si at de fleste som er flinke blir tilsidesatt, men jeg vet hvor vanskelig det er når du skal gi oppmerksomhet til 30 stykker hele dagen. Samme hvor mye kompetanse læreren har, så vil en lærer som har 10 elever ha bedre tid til hver elev enn hvis en har 30 elever. Dette er jo matematikk, ikke kompetanse.

Det blir akkurat som å si: Min mor røykte da hun var gravid med meg, og jeg fikk ingen skader av det. Klart at man på mange skoler har veldig god pedagogisk kompetanse, men det er dokumentert at det er flere privatskoler som bruker vilkårsreglene enn offentlige. Vet ikke om jeg orker å grave frem dokumentasjonen på det nå, men det har stått i bladet Utdanning, som er et fagblad for de som er med i Utdannignsforbundet.

Igjen vil jeg vise til den linken jeg la ut over - klassestørrelse har lite eller ingenting å si for kvaliteten på undervisning. Det står alt i den forskningen. Les den. Står mye interessant der uansett om man underviser på liten eller stor skole[:)]

Jeg har forøvrig under 20 elever i den offentlige skolen. blir ca 5 elever som tar mest oppmerksomhet uansett hvor stor klassestørrelsen er tenker jeg...

Back
Topp