Privatklinikk i Oslo-området

Hva!?!? De sa at de skal ha GODE grunner for å gjøre dette!!! Hvor lenge før bestilling av sæden leverte du ønskelista? Og hvordan fikk du vite at de ikke valgte fra den? Til meg sa de at det verken bekrefter eller avkrefter dette.

Jeg synes behandlingen av folk som trenger donor er helt hårreisende i Norge! Få flere barn sier Erna, men umyndiggjør dem som prøver!
Jeg leverte lista dagen ved første mens i april og hadde et uttak med en donor da, så hadde jeg runde to i august og jeg spurte om jeg skulle levere ny donor liste eller fylle på fordi jeg så da at en var tom og de hadde sagt at de skulle bruke en annen donor enn ved første uttak. De sa det ikke var nødvendig og bekreftet flere ganger at hvis de ikke kunne bruke en av de to så skulle de si ifra så jeg kunne sette opp tre nye. Hørte ingenting og antok at de hadde brukt en av de. Sønnen min lignet også så sykt på han ene så jeg var helt sikker, helt til en som bor 100 meter unna meg og som gikk i samme barnehage mente hun hadde brukt akkurat den donoren. Så da gentestet vi barna i troen om at de var halvsøsken, men det var de ikke. I og med at sønnen min var så lik var jeg overbevist om at hun hadde tatt feil.
Så startet jeg søskenforsøk nå i høst og ba klinikken sette meg på venteliste for donoren de hadde brukt da den donoren jeg trodde de hadde brukt OG de to andre også var tomme. Fikk beskjed om at donoren ikke var tom og da bekreftet de at de hadde brukt en annen en de tre fra lista! Så ble jeg superstressa og sa «nå vet jeg jo ikke at sønnen min er dansk engang!!» haha, men da fikk jeg basisinfo, hårfarge, etnisitet, ca høyde og øyenfarge!

Oi! Det var rart! De har også sagt til meg at det skal være veldig god grunn for å ikke velge en på ønskelista. Når jeg hadde satte opp donor med feil motility så fikk jeg mulighet til å bytte, og de ga meg også beskjed ved tredje uttak at to av donorene ikke hadde mer igjen hos sædbanken. Så da fikk jeg også sette opp nye.
Ja det sa de jo at de skulle gjøre med meg og!

Jeg leverte lista dagen ved første mens i april og hadde et uttak med en donor da, så hadde jeg runde to i august og jeg spurte om jeg skulle levere ny donor liste eller fylle på fordi jeg så da at en var tom og de hadde sagt at de skulle bruke en annen donor enn ved første uttak. De sa det ikke var nødvendig og bekreftet flere ganger at hvis de ikke kunne bruke en av de to så skulle de si ifra så jeg kunne sette opp tre nye. Hørte ingenting og antok at de hadde brukt en av de. Sønnen min lignet også så sykt på han ene så jeg var helt sikker, helt til en som bor 100 meter unna meg og som gikk i samme barnehage mente hun hadde brukt akkurat den donoren. Så da gentestet vi barna i troen om at de var halvsøsken, men det var de ikke. I og med at sønnen min var så lik var jeg overbevist om at hun hadde tatt feil.
Så startet jeg søskenforsøk nå i høst og ba klinikken sette meg på venteliste for donoren de hadde brukt da den donoren jeg trodde de hadde brukt OG de to andre også var tomme. Fikk beskjed om at donoren ikke var tom og da bekreftet de at de hadde brukt en annen en de tre fra lista! Så ble jeg superstressa og sa «nå vet jeg jo ikke at sønnen min er dansk engang!!» haha, men da fikk jeg basisinfo, hårfarge, etnisitet, ca høyde og øyenfarge!
Det å få barn er det viktigste som skjer i et menneskets liv, hvertfall for de fleste foreldre. Da er det klart at mange som må gå for donor ønsker å ha litt kontroll.
Helt utrolig at du ble ført slik bak lyset, selv om du sikkert har verdens skjønneste lille kid som du aldri ville byttet med noen selvfølgelig. :joyful:

Det å få barn er det viktigste som skjer i et menneskets liv, hvertfall for de fleste foreldre. Da er det klart at mange som må gå for donor ønsker å ha litt kontroll.
Helt utrolig at du ble ført slik bak lyset, selv om du sikkert har verdens skjønneste lille kid som du aldri ville byttet med noen selvfølgelig. :joyful:
Heldigvis har jeg jo det og siden de brukte en utenfor listen så var han jo ikke tom og jeg er jo nå gravid med helsøsken. Det hadde jo ikke skjedd om de holdt seg til lista!

Last edited:
Vi har bare erfaring fra Spiren i Trondheim, de er under Volvat, så de har jo også klinikk i Oslo. Vil tro det er veldig personavhengig. Vi er ihvertfall kjempefornøyd og føler oss veldig sett og ivaretatt. Ikke samlebånd i det hele tatt, de tar seg alltid god tid til oss og har alltid tid til en prat etter timen, uttak og innsett. Føler de virkelig ser oss og bryr seg om å hjelpe oss å få barn.

Det var dårlig!! Jeg tenker også at jeg er forberedt på at de kan velge utenfor lista, men da vil jeg jo vite om det! det er nok stress som det er liksom!
Jeg skjønner jo hvorfor de gjorde det. Den ene var tom, den andre var brukt til en som bor 100 m unna meg og den siste var brukt på meg ved forrige runde, men ja dårlig at jeg ikke fikk satt opp nye!

Jeg skjønner jo hvorfor de gjorde det. Den ene var tom, den andre var brukt til en som bor 100 m unna meg og den siste var brukt på meg ved forrige runde, men ja dårlig at jeg ikke fikk satt opp nye!
Joda. Jeg tenker jo også at de sikkert hadde «grunn» til det, men at de ikke så noe til deg! Det synes jeg var kjipt!

Fikk dere velge donor selv (f.eks sette 3stk på en liste)? Hvordan valgte de donor? Hvor stort er utvalget der?
Nei, om du velger fra deres egen sædbank (den norske) får du ikke velge. Du kan velge høyde, hårfarge, etnisitet og øyenfarge. Jeg tror du kan velge mellom tre om du velger fra danske donorer, men jeg ønsket ikke å velge det pga mulighetene for at det da kan finnes langt flere donorsøsken rundt om i verden.

Oi! Det visste jeg ikke, at de hadde egen sædbank. Betyr det at det kun er norske donorer som blir behandlet innenfor norsk lov (med tanke på antall familier som kan bli brukt). Og er det Livio som nå er blitt Aleris? Eller er det en annen?
Jeg vet ikke om det har vært Aleris, det tror jeg ikke. Det er et skandinavisk selskap, men det er primært norske donorer. Man kan velge etnisitet / nasjonalitet også. De følger norske regler mtp antall i Norge, de eksporterer svært lite (ifg dem selv), mener han sa maks til utlandet var 3 familier i Sverige, 2 i Danmark og 1 på Island - men husker ikke helt eksakte tall. Han sa også i praksis at de eksporterte veldig lite pga god tilgang på donorer i DK og Sverige. Det var i allefall de med færrest antall av de jeg kunne finne privat rundt omkring i Europa (uten at man må betale en formue for unike donorer da)..

Back
Topp