Private barnehager på onsdag

sitter i eierstyre i barnehagen så sitter med tallene selv. Er som sagt en privat andelsbarnehage hvor foreldrene sitter i eierstyre. Her har vi ikke tatt noe som helst utbytte og eller latt barna gått for lut og kaldt vann. Nei vi kan ikke søke om å få dekket faktiske kostnader.
Hvorfor kan dere ikke søke om det?

Hø? Nå forstår ikke jeg hva du mener. Du kan altså ikke legge vekt på det den ene siden, altså pbl skriver, men kun det den andre siden skriver? Det handler ikke om at jeg ikke forstår, det handler om at jeg ikke legger hele konklusjonen min på én kilde.

Og litt nysgjerrig på hvorfor du tenker at alle ansatte som jobber i private barnehager skulle ha aksjonert for å redde utbytte til eierne?
Jeg sier ikke at man ikke kan legge vekt på det pbl sier, men man bør lese rapporten de viser til.

Jeg sier ikke at man ikke kan legge vekt på det pbl sier, men man bør lese rapporten de viser til.
Det har jeg gjort, og jeg står fremdeles for forrige post. Vi får bare være enige om å være uenige.

Hø? Nå forstår ikke jeg hva du mener. Du kan altså ikke legge vekt på det den ene siden, altså pbl skriver, men kun det den andre siden skriver? Det handler ikke om at jeg ikke forstår, det handler om at jeg ikke legger hele konklusjonen min på én kilde.

Og litt nysgjerrig på hvorfor du tenker at alle ansatte som jobber i private barnehager skulle ha aksjonert for å redde utbytte til eierne?
Enig

Det står som sagt beskrevet i ene innlegget
Hva vil utvidede åpningstider si? :)
Kompetanseheving kjemper de for oss nå her i kommunen, ifht demensutredning. Lite kursing osv det har vært de siste to årene :wacky:
Vi som ikke jobber innen dette kan kun gå ut fra hva som kommer frem gjennom media, så ikke rart hvis folk tenker sitt, særlig hvis de ut fra egne erfaringer har opplevd den griske siden av en bedrift :nailbiting:
Her ba de folk om å ikke hente tidlig i bhg, rett og slett fordi det var brudd på avtale mellom bhg og foreldre. De har forståelse for grunnen til at det blir gjort, men ikke for metoden som blir brukt. Vi har i offentlig bhg, så har egentlig ikke tatt så mye stilling til det :wacky:

Kompetanseheving kjemper de for oss nå her i kommunen, ifht demensutredning. Lite kursing osv det har vært de siste to årene :wacky:
Vi som ikke jobber innen dette kan kun gå ut fra hva som kommer frem gjennom media, så ikke rart hvis folk tenker sitt, særlig hvis de ut fra egne erfaringer har opplevd den griske siden av en bedrift :nailbiting:
Her ba de folk om å ikke hente tidlig i bhg, rett og slett fordi det var brudd på avtale mellom bhg og foreldre. De har forståelse for grunnen til at det blir gjort, men ikke for metoden som blir brukt. Vi har i offentlig bhg, så har egentlig ikke tatt så mye stilling til det :wacky:

Hvis du har i offentlig bhg er det ikke så innmari rart at dere ikke blir bedt om å hente tidlig, det er jo private barnehager som har varsel at de protesterer, og det er Private Barnehagers Landsforbund som er ute og snakker om en streik i media, tipper offentlig barnehage ikke er medlem av PBL. Vi har forøvrig barna i privat barnehage men har ikke hørt noe om at vi skal hente tidlig da, og 3åringen er atter en gang syk så har ikke så mye å si for oss i dag :hilarious:

Hvis du har i offentlig bhg er det ikke så innmari rart at dere ikke blir bedt om å hente tidlig, det er jo private barnehager som har varsel at de protesterer, og det er Private Barnehagers Landsforbund som er ute og snakker om en streik i media, tipper offentlig barnehage ikke er medlem av PBL. Vi har forøvrig barna i privat barnehage men har ikke hørt noe om at vi skal hente tidlig da, og 3åringen er atter en gang syk så har ikke så mye å si for oss i dag :hilarious:
Nei, så at det hovedsaklig gjaldt espira-bhg her i kommunen, derfor har jeg lite oversikt over situasjonen.
Haha, ikke sant :hilarious: ungene kunne gå begge to idag også, håper det fortsetter slik:p

Nei, så at det hovedsaklig gjaldt espira-bhg her i kommunen, derfor har jeg lite oversikt over situasjonen.
Haha, ikke sant :hilarious: ungene kunne gå begge to idag også, håper det fortsetter slik:p

Ja vi fikk 1,5 uke uten fraværsdager før ny forkjølelse - og det er vel nesten rekord siden august :hilarious: venter bare på vannkopper og noen av de andre barnesykdommene på babyen, haha. Som i utgangspunktet våkner hver time hele natta. Svarte ringer under øya er det nye tilbehøret mitt :blackeye::hilarious::hilarious::hilarious::hilarious::hilarious::hilarious:

Jeg støtter ikke denne nedstengningen av private bhg. Er jo ikke streik, for de ansatte må jo gjøre andre oppgaver?
Og bakgrunnen er vel at de får redusert dekningen av pensjonskostnader. Men i 2017 så brukte private barnehager om lag 1 milliard kroner mindre på ansattes pensjon enn det de fikk i tilskudd!
De som blir rammet her er jo barna, oss foreldre og våre arbeidsgivere...

Last edited:
Det gjelder alle private bhg som er medlem av pbl

Det står mer enn om bare pensjonskutt , men dr det folk har hengt seeg opp i

Hos oss har det bare vært støtte å hente og alle hentet barna før kl 14, fin foreldregruppe vi har❤️

Det står mer enn om bare pensjonskutt , men dr det folk har hengt seeg opp i
Du har fått spørsmålet om hva mer flere ganger, fint om du kan svare på det før du påstår at andre henger seg opp i ting.

Du har fått spørsmålet om hva mer flere ganger, fint om du kan svare på det før du påstår at andre henger seg opp i ting.
Det har jeg svart på til deg før fordi noen andre linket til det, st du ikke er fornøyd med den linken får stå for din egen regning .

Det har jeg svart på til deg før fordi noen andre linket til det, st du ikke er fornøyd med den linken får stå for din egen regning .
Du får ta ansvaret og linke en gang til da :)

Edit: Jeg tror ikke at jeg får deg til å erkjenne at dette handler om pensjon, men det er greit for andre som ramler inn i tråden å få de riktige faktaene. Pbl hevder at planlagte kutt (her mener de kutt i påslaget for pensjon, så har vært på 13% av budsjettet, og nå blir 10%) vil gå utover vikarbudsjett, det å kunne handle inn nytt utstyr osv. Ja, private barnehager vil få mindre penger fordi de har brukt mindre penger på pensjon enn det de har fått. Problemet er at de store private barnehagekjedene tar ut enorme summer fra barnehagene hvert eneste år, penger som, i motsetning til hva PBL hevder, ikke går til "vikarer og nye leker", men til utbytte for eierne.

Disse pengene har aldri gått til barna! PBL (som er sterkt knyttet til de store kjedene) skyver barna foran seg, noe som i mange tilfeller er direkte løgn.

Små, frittstående barnehager er i en litt annen situasjon. Som en annen bruker i tråden beskriver, tar disse sjelden ut utbytte. Derfor vil disse både skjermes i nedtaket på pensjon, i tillegg til at de vil ha mulighet til å kunne søke om å få dekt sine faktiske kostnader, hvis de overstiger 10%.

Last edited:
Back
Topp