Private barnehager på onsdag

det er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage. Barnehagen til mine barn er ikke en kjede barnehage og er foreldre styrt. Her har vi gitt ansatte den pensjonen de har krav på. Med de kuttene som er foreslått nå vil barnehagen få ca 500 000 kr i mindre i året. Det betyr 500 000 mindre til barna.
Hvem har gitt deg tallet på 500 000? Finansieringsordningen endres, slik at de små barnehagene for det første skjermes noe i starten, i tillegg til at de kan søke om å få dekka faktiske kostnader. Så når pengene brukes til det de skal skal det ikke være noen forskjell.

Hvem har gitt deg tallet på 500 000? Finansieringsordningen endres, slik at de små barnehagene for det første skjermes noe i starten, i tillegg til at de kan søke om å få dekka faktiske kostnader. Så når pengene brukes til det de skal skal det ikke være noen forskjell.
Du ber om kilder, men oppgir ingen selv? Og skjermes noe i starten hjelper vel lite i lengden?

Jeg støtter definitivt mangel på finansiering i barnehagene. Jobbet noen år som assistent og hadde seriøst 220 000kr i året. Det er nesten ikke til å leve av. Riktignok 10 år siden, og de private barnehagene lønner vel kanskje noe bedre enn kommunene, men uansett merkelig at man skal spare på hver minste krone når det kommer til noe av det mest sårbare vi har - småbarn, der mange er uten språk.

Vet folk hva dette handler om? Dette handler om at private barnehager har fått 13% dekning for pensjonskostnader, mens de reellt har brukt mellom 7,7-11,5% av budsjettet sitt på pensjon. De har altså fått for mye i flere år. Jeg leste om en barnehage som kom til å tape 800 000 årlig på dette. Den samme barnehagen har betalt 30 millioner i en slags konsernskatt til eierne sine de siste 12 årene.
Det gjelder mer enn det, men folk har kun lest om pensjonskutt

Du ber om kilder, men oppgir ingen selv? Og skjermes noe i starten hjelper vel lite i lengden?
Jeg antar at vi klarer å forholde oss til forslaget fra Storberget-utvalget, da det er premisset for hele denne saken. Formålet her er å stoppe de som tar ut enorm profitt i barnehagesektoren, som mitt forrige innlegg viste eksempler på.

Hvorfor hjelper det ikke å 1) skjermes i starten og 2) faktisk få dekt reelle kostnader?

Jeg støtter definitivt mangel på finansiering i barnehagene. Jobbet noen år som assistent og hadde seriøst 220 000kr i året. Det er nesten ikke til å leve av. Riktignok 10 år siden, og de private barnehagene lønner vel kanskje noe bedre enn kommunene, men uansett merkelig at man skal spare på hver minste krone når det kommer til noe av det mest sårbare vi har - småbarn, der mange er uten språk.
Jeg er helt enig i at vi gjerne kan bruke mer penger på barnehage, men jeg er sterkt uenig i at rike eiere kan bli enda rikere.

Jeg hadde ikke støttet eierene i dette! Dette må de ta på sin kappe da de har tatt ut enorme summer til seg selv og barna har gått for lut og kaldt vann. Har i mange år hatt en barnehageeier som har kjøpt masse selskaper for å selge til barnehagen dyrt både husleie og mat, så tatt ut enormt utbytte. Vi fikk rett før vi sluttet nå et brev om at denne eieren forventer at vi foreldre støtter demmes kamp fremover. Hvorfor i alle dager skulle jeg støttet noe sånt når vi i gjennomsnitt har byttet personalet hver 6 måned gjennom 13 år? Jeg kan ikke navngi mer enn 3 av ansatte som har jobbet med mine barn pga en personalpolitikk, innsparinger og elendig ledelse mens eier blir bare rikere. Så nei etter å ha sett hvordan pengene misbrukes av barnehageeiere så fåe pbl begynne å rydde ut de som ødelegger for de flotte små barnehagene som ønsker å gjøre en forskjell for barna. Dette handler ikke om de snsatte, det er ikke streik for rettigheter.

«Vi gjør dette fordi de foreslåtte kuttene vil svekke vår, og andre private barnehagers, forutsetninger for å tilby tjenester av høy kvalitet, til beste for barna i barnehagen.

I FUS setter vi barna først, og vi har derfor en plikt til å si tydelig ifra.

I år vil trolig opp mot halvparten av de private barnehagene gå i null eller i minus. Svekkes rammebetingelsene slik som skissert, kan det gå ut over barnehagenes muligheter til å:

· ta inn vikarer

· beholde utvidede åpningstider

· fortsette med sommeråpne barnehager

· kjøpe inn leker og utstyr

· vedlikeholde bygg og lekeområder

· drive kompetanseheving for ansatte»

https://www.pbl.no/likebehandling

«Vi gjør dette fordi de foreslåtte kuttene vil svekke vår, og andre private barnehagers, forutsetninger for å tilby tjenester av høy kvalitet, til beste for barna i barnehagen.

I FUS setter vi barna først, og vi har derfor en plikt til å si tydelig ifra.

I år vil trolig opp mot halvparten av de private barnehagene gå i null eller i minus. Svekkes rammebetingelsene slik som skissert, kan det gå ut over barnehagenes muligheter til å:

· ta inn vikarer

· beholde utvidede åpningstider

· fortsette med sommeråpne barnehager

· kjøpe inn leker og utstyr

· vedlikeholde bygg og lekeområder

· drive kompetanseheving for ansatte»

https://www.pbl.no/likebehandling
Nettop, for vår del del utgjør det nesten en halv million , blir da ikke satt inn vikar fra dag 1 som nå blant snnet

Jeg hadde ikke støttet eierene i dette! Dette må de ta på sin kappe da de har tatt ut enorme summer til seg selv og barna har gått for lut og kaldt vann. Har i mange år hatt en barnehageeier som har kjøpt masse selskaper for å selge til barnehagen dyrt både husleie og mat, så tatt ut enormt utbytte. Vi fikk rett før vi sluttet nå et brev om at denne eieren forventer at vi foreldre støtter demmes kamp fremover. Hvorfor i alle dager skulle jeg støttet noe sånt når vi i gjennomsnitt har byttet personalet hver 6 måned gjennom 13 år? Jeg kan ikke navngi mer enn 3 av ansatte som har jobbet med mine barn pga en personalpolitikk, innsparinger og elendig ledelse mens eier blir bare rikere. Så nei etter å ha sett hvordan pengene misbrukes av barnehageeiere så fåe pbl begynne å rydde ut de som ødelegger for de flotte små barnehagene som ønsker å gjøre en forskjell for barna. Dette handler ikke om de snsatte, det er ikke streik for rettigheter.
Rart å tenke alle er like fordi du har dårlig erfaring med en synes jeg

sitter i eierstyre i barnehagen så sitter med tallene selv. Er som sagt en privat andelsbarnehage hvor foreldrene sitter i eierstyre. Her har vi ikke tatt noe som helst utbytte og eller latt barna gått for lut og kaldt vann. Nei vi kan ikke søke om å få dekket faktiske kostnader.

Henter fordi jeg kan, er i permisjon allikevel. Men hadde jeg vært i jobb hadde vi hatt ett problem. Jobber som sykepleier, ikke bare bare å ta fri og mannen kjører lastebil.

Selv om jeg ser barnehagene blir oppfordret til å la de i samfunnskritiske jobber få være på jobb vet jeg av erfaring at bhg vi har barna i hadde allikevel forventet at vi tok oss fri. Da bhg åpnet opp igjen etter nedstigning i fjor, og i utgangspunktet sa de skulle legge til rette for oss i samfunnskritiske yrker, fikk vi ikke levere tidligere. Jeg kom 2.5 time for sent på jobb pga det på det verste og ofte alene sykepleier på jobb. Endte med sykemelding

Rart å tenke alle er like fordi du har dårlig erfaring med en synes jeg
Det er ikke en barnehage som holder på sånn. Dette er en stor privatkjede som utnytter samfunnet for penger. Denne kjeden er ikke alene. Skal de ha støtte så får pbl luke ut disse, så støtter jeg mer enn gladlig! Men så lenge flertallet utnytter det offentlige mens barna får lide så nei null støtte fra meg!

Jeg antar at vi klarer å forholde oss til forslaget fra Storberget-utvalget, da det er premisset for hele denne saken. Formålet her er å stoppe de som tar ut enorm profitt i barnehagesektoren, som mitt forrige innlegg viste eksempler på.

Hvorfor hjelper det ikke å 1) skjermes i starten og 2) faktisk få dekt reelle kostnader?
Det handler ikke om å «forholde seg til», det handler om å vise hvor du trekker slutningene dine fra. Særlig med politiske kilder så er det viktig å huske at det nettopp er politikk. Så da er det fort fare for at saken blir sterkt vinklet i deres favør.

Jeg er for øvrig enig med deg i det med profitt, men etter mange år i oppvekstsektoren kan jeg garantere at for mye penger ikke er problemet. De bør heller legge begrensninger på mulighetene til å ta utbytte enn å kutte over linjen. Hvem taper på det? I hvert fall ikke lederne som uansett tar ut millionlønn. Og dette gjelder ikke spesielt for barnehager, men absolutt alle bransjer.

Les det som er lagt ut av tulips
Det har jeg lest, men dette er fra pbl, altså de som skal aksjonere. Fakta er at dette handler om pensjon og utbytte.

Det handler ikke om å «forholde seg til», det handler om å vise hvor du trekker slutningene dine fra. Særlig med politiske kilder så er det viktig å huske at det nettopp er politikk. Så da er det fort fare for at saken blir sterkt vinklet i deres favør.

Jeg er for øvrig enig med deg i det med profitt, men etter mange år i oppvekstsektoren kan jeg garantere at for mye penger ikke er problemet. De bør heller legge begrensninger på mulighetene til å ta utbytte enn å kutte over linjen. Hvem taper på det? I hvert fall ikke lederne som uansett tar ut millionlønn. Og dette gjelder ikke spesielt for barnehager, men absolutt alle bransjer.
Jeg må si at jeg har litt problemer med den første slutningen din. Vi kan ikke forholde oss til årsaken til at pbl aksjonerer? Jeg synes det er utrolig pussig hvis de som diskuterer i denne tråden ikke vet hva de diskuterer.

Joda, men nå handler dette om å få samsvar mellom det som brukes på offentlige og det som brukes på private barnehager. Kommunene har driftsavtaler med private barnehager, og jo mer penger som går til de private jo mindre går til de offentlige. Når vi da også vet at penger til private i en del tilfeller betyr penger til eierne, på bekostning av barna i de offentlige barnehagene, så blir premisset fra pbl tilnærma bakvendt.

Hø? Nå forstår ikke jeg hva du mener. Du kan altså ikke legge vekt på det den ene siden, altså pbl skriver, men kun det den andre siden skriver? Det handler ikke om at jeg ikke forstår, det handler om at jeg ikke legger hele konklusjonen min på én kilde.

Og litt nysgjerrig på hvorfor du tenker at alle ansatte som jobber i private barnehager skulle ha aksjonert for å redde utbytte til eierne?

Back
Topp