Privat Fosterdiagnostikk?

smiletrollet82

Andre møte med forumet
Litt frustrert over norsk helsevesen og deres tydelige mangel på å være villig til å undersøke for å gi avklaring og berolige eller bekrefte evt avvik ved forespørsler basert på nære slektninger med store multihandicap og dermed grovt nedsatt livskvalitet..

Etter å ha blitt nærmest avfeid av det offentlige pga alder og siden jeg allerede er i uke 12 håper jeg noen kan gi litt tips om hvor jeg kan henvende meg her til lands? Alternativt i Sverige og Danmark (vet de har lov til mere privat der enn her)

Ble du avvist kun fordi du er i uke 12?
Om det er genetisk sykdom i familien, så er deg vel gode muligheter for å få fosterdiagnostikk?

Er handicapet/sykdommen genetisk?

Spørs jo hvor mye man skal sjekke da. Mener du type fostervannsprøve osv?

Sykdommen i familien er genetisk.. Men ble igrunn avvist fordi jeg ikke er i hva helsevesenet har fastsatt som riktig aldersgruppe.. Er mange yngre mødre som får handicappede barn og langt under 38 år så syntes egentlig det var en dårlig begrunnelse når de kontaktet meg på forhånd med timeavtale og sa jeg var godkjent for utredning..

Du kan jo gjerne forhøre deg med en privat gynokolog eller jordmor? Disse må da vite noe i hvertfall :) Lykke til!

Venter en liten i februar ❤️

Hva med volvat eller aleris?

Jeg har et søskenbarn som fikk et multihadicapoet barn som 19 åring.... Så det er ikke bare for godt voksne mødre som får barn med handicap... Syns du skal stå på for å få sjekket jeg ☺️

Sent from my iPad using BV Forum

Volvat og aleris tarikke/gjør ikke slike analyser. Slike analyser er lovregulert.

Disse gjøres ved en medisinsk genetisk avdeling (ved ullevål, stolav eller bergen...muligens også unn). En må inn der for samtale/veiledning og prøvetaking.

Kan jeg spørre hva slags sykdom/gen det gjelder?jeg kan litt om dette.

Sent from my iPad using BV Forum

Last edited:
Multihandicapet barn blir vel omtalt som " maks uflaks" eller at han og henne sammen ikke lager friske barn.

Trodde ikke sånn gikk i gener... Bestemor fikk også en sterkt psykisk utviklingshemmede, men det er ikke noe som går i arv.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg fikk et handikappede barn når jeg var 26,tok blodprøve av oss og han når han ble født og var ikke arvelig.. Så vi får ikke noe mer enn ekstra oppfølging som flere ul hvis jeg blir gravid

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp