privat dna test

*yummymummy*

Gift med forumet
Jenta er 2 år og 2 mnd, han har ingen kontakt. Og i postkassen i dag ventet et brev, med en dna prøve, til et privat dansk firma.
Hva ville du gjort?

det er nok fordi det sannsynligvis er enklere å få utført DNA-prøve i utlandet kontra Norge. 

Jeg vet ikke hvorfor han ikke har kontakt med sitt barn, men hvis det er sånn at du ikke ønsker at han skal ha kontakt, skjønner jeg at han vil DNA-testes. Det må være grusomt å ikke kunne ha kontakt med barnet sitt. Hvis han derimot ikke ønsker å stille opp for sitt barn, kan jo dette være nyttig for deg, siden du da kan bevise at ungen er hans, og at han plikter å ta sin del av ansvaret for ungen sin.

tisseladd skrev:
det er nok fordi det sannsynligvis er enklere å få utført DNA-prøve i utlandet kontra Norge. 

Jeg vet ikke hvorfor han ikke har kontakt med sitt barn, men hvis det er sånn at du ikke ønsker at han skal ha kontakt, skjønner jeg at han vil DNA-testes. Det må være grusomt å ikke kunne ha kontakt med barnet sitt. Hvis han derimot ikke ønsker å stille opp for sitt barn, kan jo dette være nyttig for deg, siden du da kan bevise at ungen er hans, og at han plikter å ta sin del av ansvaret for ungen sin.

Jeg vet heller ikke hvorfor han ikke ønsker å ha kontakt med barnet. Og det er han som har tatt det valget, jeg har vært mer enn behjelpelig og samarbeidsvillig for at hun skal ha kontakt med han.
Så det er på ingen måte jeg som står i veien for at han skal ha kontakt med henne. Han har valgt å ikke være her for henne. Men betaler for henne.
Regner med at det er de økonomiske årsakene som fører til at han plutselig fikk det for seg at han ville bekrefte farsskapet.
Jeg forstår bare ikke hvorfor han kommer med det nå. Og plutselig nå, godt over 2 år etter hun ble født, ønsker å ta DNA test. Han var aldri i tvil om at det var hans datter når hun var nyfødt. Og skrev under på papirene.

hmmm jeg tror jeg ville ha blitt litt skeptisk... Hvordan vet du at han faktisk tar prøve av seg selv og ingen andre?

Jeg ville ha ringt eller tatt kontakt med bf på mail/sms og spurt hva dette var for noe? Å at du gjerne stiller opp til dna med ungen, men DA skal dere ta prøven så du ser at han tar av seg eller noen du stoler på er der når han gjør det....

men nå vet ikke jeg forholdet deres imellom og noe mer enn det du har sagt har, så litt vanskelig å gi råd da...

Trone skrev:
Jeg kjenner ikke til dette med DNA-tester, men ett dansk selskap?
Er det vanlig å få brev om slike ting fra utlandet?

Nei, men er flere selskaper som går ut, privat, med at de utfører DNA tester. Og får privatpersoner til å kjøpe slike tester. Billig er det ikke heller.

*Aulile* skrev:
hmmm jeg tror jeg ville ha blitt litt skeptisk... Hvordan vet du at han faktisk tar prøve av seg selv og ingen andre?

Jeg ville ha ringt eller tatt kontakt med bf på mail/sms og spurt hva dette var for noe? Å at du gjerne stiller opp til dna med ungen, men DA skal dere ta prøven så du ser at han tar av seg eller noen du stoler på er der når han gjør det....

men nå vet ikke jeg forholdet deres imellom og noe mer enn det du har sagt har, så litt vanskelig å gi råd da...

Det var det jeg lurte på selv også. Hvordan vet jeg at han faktisk tar prøven av seg selv.
Jeg snakket med han i går, over facebook (utrolig at han svarte, for han pleier ikke gjøre det). Han sa det var umulig å forfalske DNA, men svarte ikke på om han kunne garantere at han tok prøven av seg selv.
Vanskelig å få tatt prøven så jeg får sett at han tar den, fordi han bor i en helt annen del av landet. Og fordi han jo, ikke ønsker å ha kontakt med oss. Så vet han ikke kommer ned hit for å ta den.

ville fått time t DNA på lege eller noe, der han går t sin lege å du/jentå di t dåkkas lege, der kan han vell ikke juksa?

*Tullingen* skrev:
ville fått time t DNA på lege eller noe, der han går t sin lege å du/jentå di t dåkkas lege, der kan han vell ikke juksa?

Er det jeg tenker også, om prøven kommer tilbake med svar om at hun ikke er hans, så vet jeg at han ikke har tatt den på seg selv. Så da kommer vi til å gjøre det på min måte.
Han håper nok i sitt stille sinn, at han kommer unna, og slipper å betale mer bidrag.

Rart han ikke gjør det gjennom lege ja, ihvertfall når du får vite det alikevel for det er gratis også hvis jeg ikke husker feil...Samboer tok dna av sin datter  for ikke å få baluba med mora, og sendte til USA...alt i skjønneste orden her:) Kostet ca 1700,-

I ditt tilfelle hadde jeg nok krevd å få møtes hvis du tror han kan jukse...Tar jo to sekunder med en vattpinne så er det gjort...

han kan be om å få gjort det gjennom nav.. da må han møte på et legekontor, vise legitimasjon og du må gjøre det samme med jenta di... da tar de en blodprøve (De gjorde iallefall det da vi tok..).
Da er iallefall du sikker på at det er han det blir tatt prøve av.

Dollface skrev:
han kan be om å få gjort det gjennom nav.. da må han møte på et legekontor, vise legitimasjon og du må gjøre det samme med jenta di... da tar de en blodprøve (De gjorde iallefall det da vi tok..).
Da er iallefall du sikker på at det er han det blir tatt prøve av.

Det gjorde vi her og....

Takk for svar alle sammen. Tok nå prøven av henne i morges, og sendte mld til han om at nå var prøven tatt og sendt. Og at jeg ønsker kopi av papirene når de kommer med svaret. Dersom det viser seg at han ifølge denne testen ikke er far, så går jeg og får gjort det gjennom nav.
Han ønsker å ugyldiggjøre farsskapet ved denne prøven. Men det er ikke godt nok for det, siden jeg ikke vet om han jukser eller ikke, når det ikke er tatt via nav og legen.
Har ikke fått sove så masse i natt, for ble drit stresset av hele opplegget i går. Huff!

Nå er det vel sånn at det er ikke bare å komme med et ark hvor det står rablet ned at to blodprøver ikke stemte, så er man ikke pappa lenger liksom, Det er nok en litt mer omfattende prossess enn som så uten at jeg kjenner til detaljene, men jeg vil tro det må gjennom en rettinstans? Uansett, hvis dette tas gjennom et profesjonelt, dansk firma er jeg helt sikker på at han ikke kan jukse på DNA prøven. Det er jo ikke som en matteprøve på barneskolen liksom. Han må ha en utskrift fra de som har gjennomført testen hvor det står at han med sikkerhet ikke er faren for å få farskapet ugyldiggjort. Danmark er jo ikke akkurat en jungelstat i zimbabwe, så de passer nok på at ting blir riktig. Dessuten, hvis du er så sikker på at han er faren har du vel ikke noe å frykte vel?

*Tullingen* skrev:

Back
Topp