Prisen på vaksina...

Grete71

Forumet er livet
"Nå opererer enkelte fastleger med priser på opptil 600 kroner for to doser, selv om staten stiller med både vaksine, sprøyter og spisser til gratis disposisjon."

Er det mulig? Hva har dere betalt? Jeg visste faktisk IKKE at staten tar kostnaden med selve vaksina, sprøyter og spisser.... Trodde det var derfor legene kunne ta mer enn disse 50 kronene, jeg..

Her i kommunen tar de 100 for voksne og 50 for barn, det synes jeg var greit. Dårlig gjort av enkelte leger å sko seg på denne vaksina da, ettersom alle er anbefalt å ta den. Jeg bor på en liten plass, her er det kun det kommunale legekontoret. Da blir det i hvert fall likt for alle.

Ja jeg synes det er lumpent gjort å sko seg på dette, på den måten. Tror det er rett over 100-lappen her.

Dårlig gjort å sko seg sånn på det ja. Vaksinen er gratis, legene kan ta betalt for kostnaden ved å sette den, altså sin tid forbrukt. Men 300 kroner pr vaksine var jo rått da!

Her i byen var det 50 på massevaksinsjonsstedet og 150 hos fastlegene for risikogruppene, jeg regner med at vi skal betale 50 for massevaksinasjon vi også, som ikke er risikogruppe. Det er nok rimligere organisatorisk å drive massevaksinsjon da. Trenger ikke en lege pr pasient, bare leger til å være tilstede, i tilfelle noen reagerer. Og sykepleiere og sånn til å stikke, men det går jo på løpebånd.

Gamle legekontoret våres tar 200kr, mens på vaksinestasjoner tar de 100kr

her i Belgia var det helt gratis [:)]

Med tanke på at Norge allerede har tjent inn pengene på vaksinen i form av at oljefondet eier aksjer i GSK for 10 milliarder NOK og kursen til GSK har steget 7% siden pandemistart (noe som tilsvarer 600 millioner på oljefondets aksjeandel), så synes jeg det er merkelig at land som Belgia kan gi den gratis , mens her i Norge tar man alt fra 50-300 NOK for denne.

Hvis vi tar med alle de andre H1N1-produsentene Norge har aksjer hos (for 40 milliarder) og kursøkningen hos alle disse de 2 siste månedene, så har Norge allerede tjent godt med penger på vaksinene.

Her koster den 50. Synes jo egentlig den burde vært gratis da...

Æ tok vaksina i går.. Betalte 100 kr.. Koste visst det samme for ungan oxo her..

Her er det fastlegene som vaksinerer, og de tar 150 kr. Betaler ikke for selve vaksina, men for arbeidet med å sette den, dokumentasjon osv. Så kan de jo ikke ta inn pasienter til vanlige timer mens vaksinasjonen pågår... Så sånn sett taper de jo penger hvis de ikke tar betalt.. 

Her har de hatt vaksinering ETTER vanlig åpningstid.

Legene tar vel for jobben i tilleg tenker jeg.. Latterlig at de kan ta 600 kr allikevel.
På vaksinasjonssentrene her tar de 50 kr per sprøyte.

Back
Topp