Prioritering av gaver :)

caracara

Forumet er livet
Hei! Vi har laget noen julegaver hjemme, som eldste skal få gi til tanter, onkler og besteforeldre. Noen små ting, andre store ting :) jeg sier ingenting, men merker at de hun setter høyest skal få størst ting, mens de som hun ikke setter så høyt skal få en liten ting. Det vil si - det ene besteforeldreparet for to små ting hver. Størrelse betyt jo selvsagt ingenting, men jeg merker hvordan det prioriteres :) hadde dere sagt eller gjort noe for å gi likt til besteforeldre, for eksempel? Like god kontakt med alle fire.

Det vises veldig godt her hvem vesla setter høyest, men det vises jo også veldig godt hvem som prioriterer henne også.
I barnehagen i fjor laget hun tre ting og fikk selv velge hvem som skulle få. Noen fikk ikke. Hun laget ikke flere hjemme.

Last edited:
Her har eldste malt bilder og laget ting også. Han har helt tydelige meninger om hvem som skal få hva, så det legger jeg meg ikke borti:)

Vi lager det samme til alle men om vi ikke hadde gjort det hadde han fått velge hvem som skulle få hva så lenge alle får

Her har han ikke samme forhold til alle besteforeldrene, så der skal han få prioritere som han vil. Ellers er det kanskje ikke like lett å huske på alle, evt ikke orker å lage til alle så da får han gjøre som han vil.

Dersom hun lager noe som hun har bestemt hvem som skal få d, så er d hennes avgjørelse.
Men når vi ordner med gaver så forsøker vi å gjøre det mest mulig likt.

Hun får velge selv hvem hun vil gi til.
Hun lagde julekort til mange for noen uker siden. Skrev
Til besta/tante/osv. God jul. Klem fra ....
Til farmoren strøk hun over klem slik at det bare sto fra....

Dette er nok fordi hun føler på at farmoren aldri er der, avlyser ofte og gidder lite.

Da tok mannen en prat med moren at vi merker det p0 datteren vår og at om hun selv vil at de skal ha ett godt forhold må hun faktisk stille opp også:)

Foreldrene mine forguder hun. De stiller opp og er mye med henne. Møter på fremførelsene til barnekoret, kafé i barnehagen osv

Syns det er veldig likt her... Hu har noen klare favoritter blandt tanter og besteforeldre. Men sånn er det jo bare. Hun har ingen onde hensikter med det så lar henne ordne som hun vil :)

Her lager barna hva de vil og til hvem de vil. Rettledet kun om det ser ut til å bli veldig mange gaver til en. Bare spør om kanskje den eller den lån få en ting. Aldri blitt noen sure miner på det.

Her og merker vi det, men det er en klar sammenheng mellom hvem som faktisk gidder å ta seg tid til henne, og hvem som får mest/det "fineste". Syns igrunnen det er greit. Alle skal få, men gidder man knapt å hilse på henne når man kommer på besøk, så kan man heller ikke forvente å bli overøst med hjemmelagde gaver. :p

Her og merker vi det, men det er en klar sammenheng mellom hvem som faktisk gidder å ta seg tid til henne, og hvem som får mest/det "fineste". Syns igrunnen det er greit. Alle skal få, men gidder man knapt å hilse på henne når man kommer på besøk, så kan man heller ikke forvente å bli overøst med hjemmelagde gaver. :p

Slik er det her også.... Familien på min side er jo mest tilstede for frøkna mens pappan hennes er rimelig fraværende... Sist jul måtte vi faktisk minne henne på at de skulle ha gave :p

Tenker at barna har jo ulik kjemi med de ulike så de må jo få lov til å si jeg setter stor pris på deg på sin måte;)

Vi lagde julegaver til de tre besteforeldreparene i dag.

De lagde julekuler med glitter.
En fra dem hver til alle parene.

Men de skal selv få velge hvem som skal få hvilken kule. Der var storebror helt klar på hvilken kule som skulle hvor.
Og det er greit, de var fine alle sammen ;-)

Vi prøver å lage noenlunde likt til alle.

Nei. Jeg synes de kan få velge selv hva som blir og til hvem. Fikk ikke den muligheten selv som liten og det var litt bittert å måtte gi nesten samme gave til mormor og morfar da jeg ville sette mormor høyest. Det har mye med hva barn føler og hvem de mest er knyttet til selv om for eks vi hadde mye kontakt med begge:)

Syns det er greit at barna får styre litt selv, men om mn skal være sammen med 4 stk besteforeldre på julaften så hadde jeg ordnet så alle fire fikk noe hvertfall, kjipt for den ene som Evt ikke får noe.

Svigermor pleier få mest gaver av mine. Men hu er den som prioriterer de mest også. Så jeg legger meg ikke oppi hvem de vil gi gavene de selv har laga til da :)

Back
Topp