Prikker på barn

• Trådstarter Trådstarter B
  • Opprettet Opprettet

B

Elsker forumet
Ja, timingen er upåklagelig. :-) Hadde termin på lørdag og går her og ruger ennå. Så ser jeg at gutten min på 19 mnd har fått noen svake lyserøde prikker på magen og baksiden av lår. Det går fot-,munn- og haåndsykdom i barnehagen, men det skal jo utslett komme i hender, munn og under føtter! Han var litt varmere et par dager i uka som var,så tenkte at det var noe i gang,men ble aldri noe mer,ingen feber. Nå har han litt dårlig matlyst.

Noen som vil gjette mellom vannkopper, 4. eller 5. barnesykdom? :-) Det vil vel vise seg. Vannkopper mener jeg har større røde prikker?

Min sønn hadde vannkopper da han var ca 19 måneder og det startet med veldig små, lyserosa prikker i nakken, på korsryggen og på lårene. Det gikk tre dager og så var det ikke tvil.

Her har begge hatt utslett på resten av kroppen også med munn, fot og håndsykdom. De blir bare sjelden væskefylte som de på hender, føtter og i/rundt munnen.
Etter et par uker vil man også begynne å flasse på hender og føtter hvis det er mfh.

Men tiden vil vel vise hva det er

Vil ikke tippe 4 eller 5 barnesykdom.
4 barnesykdom er prikker, som regel mange, som kommer etter noen dager med feber. 5 barnesykdom er ikke prikker, det ser mer ut som om man har fått et "slag" i ansiktet.

Det kan være vannkopper, det kan være hånd, fot og munn (trenger ikke holde seg til hånd, fot og munn, trenger ikke ha feber, det har aldri mine hatt, og man trenger ikke flasse, det har ikke mine gjort). Vi har hatt dette 5 ganger nå, ulike steder hver gang. Men, det kan jo også bare være varmeutslett, eller reaksjon på noe barnet har spist eller vært borti. Prikker kan være så veldig, veldig mye.

Det blir spennende å se. Håper nå egentlig ikke på vannkopper i denne tiden hvor lillesøster straks blir født. Kanskje det er munn- ,fot- og håndsykdom likevel da! Håper nå egentlig det akkurat nå. Han har ingen prikker i hender eller under føttene, derfor jeg mistenkte noe annet enn det.

Vil ikke tippe 4 eller 5 barnesykdom.
4 barnesykdom er prikker, som regel mange, som kommer etter noen dager med feber. 5 barnesykdom er ikke prikker, det ser mer ut som om man har fått et "slag" i ansiktet.

Det kan være vannkopper, det kan være hånd, fot og munn (trenger ikke holde seg til hånd, fot og munn, trenger ikke ha feber, det har aldri mine hatt, og man trenger ikke flasse, det har ikke mine gjort). Vi har hatt dette 5 ganger nå, ulike steder hver gang. Men, det kan jo også bare være varmeutslett, eller reaksjon på noe barnet har spist eller vært borti. Prikker kan være så veldig, veldig mye.
Han har ikke hatt noe feber,men sa i uka til samboeren før vi visste om hånd,fot, munnsyke at jeg mente han ikke var helt i form. Varm i kroppen og kald på hender og føtter, slik jeg selv blir hvis jeg ikke er helt i form. Ingen feber,men litt høyere temp enn vanlig.

Barnehagestart er hardt for lille kroppen!

Han har ikke hatt noe feber,men sa i uka til samboeren før vi visste om hånd,fot, munnsyke at jeg mente han ikke var helt i form. Varm i kroppen og kald på hender og føtter, slik jeg selv blir hvis jeg ikke er helt i form. Ingen feber,men litt høyere temp enn vanlig.

Barnehagestart er hardt for lille kroppen!

Ja, første året i bhg. kan fort by på mange sykedager, men må jo ikke det. Vi har vært veldig "heldige". Masse god bedring til snart storebror, og masse lykke til med fødsel. ❤️

Ja, første året i bhg. kan fort by på mange sykedager, men må jo ikke det. Vi har vært veldig "heldige". Masse god bedring til snart storebror, og masse lykke til med fødsel. ❤️
Takk for det. :-) Håper minst på vannkopper akkurat nå. Alt annet er greit. Velger å tro det er denne munn,fot,håndsyken bare med annet utslett. Det vet vi jo går i bhg.

Mine hadde feber eit par dager før vannkopper kom. Eg visste dei bada ilag med kusine og fetter, som fikk vannkopper kort tid etter dei bada sammen. Håpa det er ingenting, siden du er dagsventende:)

Takk for det. :) Håper minst på vannkopper akkurat nå. Alt annet er greit. Velger å tro det er denne munn,fot,håndsyken bare med annet utslett. Det vet vi jo går i bhg.

Hånd, fot, munn er veldig smittsomt og typisk nå på høsten, så sannsynligheten er jo stor.

Noen ganger er det vanskelig å vite.. det kan være en virusinfeksjon i huden uten at man klarer å si konkret hva det er.. men som regel kommer utslettene etter feber

Mine hadde feber eit par dager før vannkopper kom. Eg visste dei bada ilag med kusine og fetter, som fikk vannkopper kort tid etter dei bada sammen. Håpa det er ingenting, siden du er dagsventende:)
Håper det ikke er vannkopper, alt annet er forsåvidt greit. :-) Vannkoppene skal bare komme når lillesøster er litt større,men ikke nå.

Noen ganger er det vanskelig å vite.. det kan være en virusinfeksjon i huden uten at man klarer å si konkret hva det er.. men som regel kommer utslettene etter feber
Ha var litt varmere et par dager, merket det godt, og målte han men det var ikke feber. Tenker at det er en del av det samme bildet. Sjansen for to ulike prikkesykdommer som løper parallellt akkurat nå er nå liten. Spent på å se prikkene i morra.

Ha var litt varmere et par dager, merket det godt, og målte han men det var ikke feber. Tenker at det er en del av det samme bildet. Sjansen for to ulike prikkesykdommer som løper parallellt akkurat nå er nå liten. Spent på å se prikkene i morra.
I påsken hadde min datter masse prikker.. hun hadde aldri høyere enn 37,9 så var akkurat under feber grensen. Hadde masse utslettet en virus infeksjon.. med min sønn fikk vi høre at det gikk vannkopper i barnehagen .. min sønn fikk noen rare utslett.. vi gikk til legen og fikk avkreftet vannkopper og han hadde også en virusinfeksjon.. så noe annet enn det som ble sagt i barnehagen.. det er ikke alle foreldre som går til lege og det er mulig det går ulike ting.. ingen av mine har hatt vannkopper. Men begge har hatt en virusinfeksjon antagelig 4. Barnesykdom.. men legen har ikke bekreftet det.

Den 5. Barnesykdommen er ikke så smittsom som man skulle tro.. jobber i barnehage og har hatt utbrudd av 5. Barnesykdom hvor det kun har vært en som har blitt syk

• Liker
Reactions: B
Hånd-fot-munn virus kan gi utslett på lår og genitaliene, står det å lese om sykdommen i mine barnesykdomsbøker fra sykepleiestudiet. Fikk det jeg, da jeg ble smittet i voksen alder:sorry:. Var så syk!

Hånd-fot-munn virus kan gi utslett på lår og genitaliene, står det å lese om sykdommen i mine barnesykdomsbøker fra sykepleiestudiet. Fikk det jeg, da jeg ble smittet i voksen alder:sorry:. Var så syk!
Leste om det i uka pga smitte i bhg, og sto i hender,under føtter og i bleieområdet. Han har på magen og litt oppe på baksiden av lårene så langt. Men kan nok fort være det likevel, er mest logisk siden det går i bhg selv om utslettene er "feil" plassert.

Begge mine har hatt hånd-, for-, munnsyken uten utslett på hender, føtter og eldste hadde heller ingenting rundt munnen. Eldste fikk diagnosen «vannkopper», men da jeg fikk det og var 10 uker på vei med lillebror testet de masse, og vannkopper var det ikke.

Leste om det i uka pga smitte i bhg, og sto i hender,under føtter og i bleieområdet. Han har på magen og litt oppe på baksiden av lårene så langt. Men kan nok fort være det likevel, er mest logisk siden det går i bhg selv om utslettene er "feil" plassert.
Er nok det, men sånt er vanskelig.

Her hadde eldste vannkopper da jeg gikk gravid med yngste, men var bare et par mnd på vei da.

Han hadde også mfh før hun ble født, mener jeg å huske.

Yngste vet jeg fortsatt ikke om har hatt vannkopper.
Da hun gikk på småbarn lå alle strødd i det som ble sagt var mfh, men hun flasset ikke som storebror gjorde. Og en lege hadde sagt til en annen familie at det var mfh, så vi sjekket det ikke ut.
Og det ligna ikke helt på vannkopper. Var for lite væskefylte syntes jeg.

Men nå i etterkant har hun (og de andre som lå strødd den gangen) overlevd to runder med vannkopper i bhg, og en runde vannkopper på skolen i fjor (bestevenninna hadde, og Frøkna her var hjemme der rett før 3 av 4 i familien ble syke). Så jeg lurer på om det var vannkopper den gangen og ikke mfh.

Så disse sykdommene er ikke så lette å skjønne seg på.
Men jeg krysser fingrene for at det ikke er vannkopper hos dere nå som du kan føde hvert øyeblikk

• Liker
Reactions: B
Er nok det, men sånt er vanskelig.

Her hadde eldste vannkopper da jeg gikk gravid med yngste, men var bare et par mnd på vei da.

Han hadde også mfh før hun ble født, mener jeg å huske.

Yngste vet jeg fortsatt ikke om har hatt vannkopper.
Da hun gikk på småbarn lå alle strødd i det som ble sagt var mfh, men hun flasset ikke som storebror gjorde. Og en lege hadde sagt til en annen familie at det var mfh, så vi sjekket det ikke ut.
Og det ligna ikke helt på vannkopper. Var for lite væskefylte syntes jeg.

Men nå i etterkant har hun (og de andre som lå strødd den gangen) overlevd to runder med vannkopper i bhg, og en runde vannkopper på skolen i fjor (bestevenninna hadde, og Frøkna her var hjemme der rett før 3 av 4 i familien ble syke). Så jeg lurer på om det var vannkopper den gangen og ikke mfh.

Så disse sykdommene er ikke så lette å skjønne seg på.
Men jeg krysser fingrene for at det ikke er vannkopper hos dere nå som du kan føde hvert øyeblikk
Disse prikkene er vanskelige. :-) Må innrømme jeg er spent på å se i morra.

Min hadde hånd fot og munnsykdommen uten prikker der de skal være, men alle andre steder. Legen sa det var den sykdommen, vi måtte innom legen pga sprekte negler på hendene som blødde. Viste seg at de prikkene som skulle komme på hendene hadde havnet under neglene og ødelagt to negler. Stakkar blødde for ingenting.

Back
Topp