Prevensjonp / sterilisering ?

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
vi er ferdige med barn, og skal ikke ha flere.
Jeg har gått på p piller i mange år minus svangerskap.
Har også prøvd hormonspiral en liten periode, men måtte fjerne den.
Nå bruker ikke jeg noe.
Vi bruker kondom. Noe som er midlertidig løsning til vi finner ut av hva vi skal gjøre med prevensjonen.
P piller er drepen for sexlysten, så jeg orket ikke mere.

Vi har snakket litt om at han kan sterilisere seg. Men han er litt så som så.. litt fordi det koster en del, og litt fordi han må bli sykmld og borte fra jobb ( mannfolk ) og litt fordi han er redd det skal bli plager med det.

Jeg på min side har gått på prevensjon i alle år, mye styr med spiralen. Har gått gravid to ganger, født, ammet.. osv.

Er det for mye å forlange at han kan ta ansvar? Sterilisere seg? Han vil ikke ha flere barn, ikke jeg heller.

Er jo ikke bare meg som skal tyne kroppen.. nå er det hans tur til å ofre litt tenker jeg.

Noen med erfaring ? Som har Sterilisert mann?

På en side er jeg enig i at det er hans tur, men på den andre siden så kan man ikke kreve noe slikt. Det er jo et inngrep i hans kropp, og noe han må være sikker på at er riktig for han.

På en side er jeg enig i at det er hans tur, men på den andre siden så kan man ikke kreve noe slikt. Det er jo et inngrep i hans kropp, og noe han må være sikker på at er riktig for han.

Ja, jeg legger ikke noe press på han.. men om han synes det er topp med kondom i det uendelige da?

Samboer steriliserte seg i februar. Sykmeldt? Litt pinglete han mannen din eller:P Han kjente det i noen dager etterpå, men ikke verre enn at han tok litt smertestillende. Her var det en selvfølge at han skulle gjøre det. Jeg har tross alt vært gjennom to svangerskap, født, og ikke minst IVF;)

Ja, jeg legger ikke noe press på han.. men om han synes det er topp med kondom i det uendelige da?

Da får du finne ut om du synes det er greit for deg å fortsette sånn. Du kan uansett ikke kreve at han sterilisere seg uten at han vil det.

Jeg syns han får ta ansvar fra nå, anten ved å sørge for kondom, eller å sterilisere seg.
Jeg ga grei beskjed til min mann at jeg slutta på p pille når siste eska var tom, så var det hans ansvar etter det. Han valgte å sterilisere seg, var borte fra jobb dagen inngrepet var, og halve dagen etter. Selvfølgelig var det ubehagelig noen dager, men etter 2 svangerskap ett keisersnitt og en fødsel med klipp og tang syns jeg ikke mye synd i han ;):p

Syns ikke man skal pålegge noen det, vil han ikke så vil han ikke, det er jo et inngrep og som menn flest så syns han vel ikke inngrep i det området er noe særlig[emoji23] her er det jeg som tok ansvar og steriliserte meg syns det funka supert [emoji5]

Syns ikke man skal pålegge noen det, vil han ikke så vil han ikke, det er jo et inngrep og som menn flest så syns han vel ikke inngrep i det området er noe særlig[emoji23] her er det jeg som tok ansvar og steriliserte meg syns det funka supert [emoji5]
Synes mannfolka skal ta ansvar jeg. Vi går gjennom svangerskap, sykmeldt, kvalme, vonde fødsler, klipt, blødning og plager, så kommer amminga.. skal de ikke ofre noe de da?
Når han alikevel ikke ønsker flere barn så er saken grei tenker jeg. Jeg skal ikke tukle Moe mer med kroppen min..

Synes mannfolka skal ta ansvar jeg. Vi går gjennom svangerskap, sykmeldt, kvalme, vonde fødsler, klipt, blødning og plager, så kommer amminga.. skal de ikke ofre noe de da?
Når han alikevel ikke ønsker flere barn så er saken grei tenker jeg. Jeg skal ikke tukle Moe mer med kroppen min..

Ikke ofre noe? De lever da med oss og stltter igjennom alt[emoji23]

Vi trenger ikke gå igjennom dette om vi ikke vil det, det er et privilegium menn ikke har. Det blir som med abort, kun den som eier kroppen skal få bestemme over den.

Vi trenger ikke gå igjennom dette om vi ikke vil det, det er et privilegium menn ikke har. Det blir som med abort, kun den som eier kroppen skal få bestemme over den.
Klart det er hans kropp! Vil jo aldri tvinge han.. men hvis en ikke vil ha flere barn så må en jo gjøre noe og ta ansvar han også. Han kan ikke kreve at jeg spiser p piller for evig og alltid. Fare for blodpropp er det også. En må ta og gi- ofre noe han også.

Klart det er hans kropp! Vil jo aldri tvinge han.. men hvis en ikke vil ha flere barn så må en jo gjøre noe og ta ansvar han også. Han kan ikke kreve at jeg spiser p piller for evig og alltid. Fare for blodpropp er det også. En må ta og gi- ofre noe han også.

Vet du, om menn kunne bært barn og født hadde de nok gjort det, de får jo «men jeg har vært gravid og føda» slengt i tryne som argument støtt og stadig mange av de, de kan jo virkelig ikke noe for det da. Om dere ikke vil ha fler barn må DERE ta stilling til dette sammen. Hvorfor kan ikke du sterilisere deg?

Har snakket med min mann om det og skal gå på hormonspiral de 5 årene du kan ha den i,og etter det har gått så sa han seg muligens villig til å sterilisere seg . Han mente også at det virket vondt osv, men hallo nå har jeg gått gravid 3 ganger og født så synes at han kan gjøre dette denne gangen. Og joda, kunne nok gjort det jeg men det er en større operasjon og ikke fullt så enkelt som mannens. Men jeg krever ikke det,er han sin kropp...

Vet du, om menn kunne bært barn og født hadde de nok gjort det, de får jo «men jeg har vært gravid og føda» slengt i tryne som argument støtt og stadig mange av de, de kan jo virkelig ikke noe for det da. Om dere ikke vil ha fler barn må DERE ta stilling til dette sammen. Hvorfor kan ikke du sterilisere deg?
Han har ikke sagt at han ikke vil sterilisere seg, men har er litt 50/50 på å gjøre det.
Hadde jeg sagt nei til å være gravid og føde hadde heller ikke han fått oppleve å bli pappa.
Jeg vil ikke sterilisere meg fordi det er mye mere omfattende for oss damer, i tillegg har jeg ofret kroppen min nok med prevensjon.
Poenget er at noe ubehageligheter må mannen gjennom også

Han har ikke sagt at han ikke vil sterilisere seg, men har er litt 50/50 på å gjøre det.
Hadde jeg sagt nei til å være gravid og føde hadde heller ikke han fått oppleve å bli pappa.
Jeg vil ikke sterilisere meg fordi det er mye mere omfattende for oss damer, i tillegg har jeg ofret kroppen min nok med prevensjon.
Poenget er at noe ubehageligheter må mannen gjennom også

Har selv gjort det og det er ingen big deal altså[emoji5]

Tror ikke jeg hadde tvunget mannen til å sterilisere seg. Men jeg er veldig enig i at mannen også burde ta litt ansvar om all annen prevensjon er utelukket.

Måtte spørre mannen her: Han sier han ikke ville gjort det om jeg tvang han, men at han kunne vurdert det om han hadde mange barn, var 100%sikker og ingen annen prevensjon fungerte.

Men da kan du jo tenke at mannen din muligens har samme tanke rundt å sterilisere seg sol det du har da[emoji5]
Han sier ikke at han ikke vil gjøre det, men er litt i tenkeboksen. Jeg vil ikke gjøre det fordi jeg har utsatt kroppen min for nok. Både med fødsler og prevensjon i årevis.

Men dere har vel hatt delt ansvar for prevensjon hele veien?
Man er to om å ha sex og få barn, så begge har ansvar uansett.
At kvinner blir gravide og føder er nå bare sånn naturen er skapt, men å sørge for at man ikke blir gravid er begges ansvar fra starten, tenker jeg.

Vi har begge stått for prevensjon, og det har fungert greit. Etter nestemann er født skal jeg få kobberspiral fordi kondom blir for dyrt i lengden og jeg ikke vil ha hormonell prevensjon.
Men vi tenker å drøye ett år før vi diskuterer og blir enige om hvem av oss (eller begge) som skal steriliseres, for den avgjørelsen tror vi blir for heftig å ta i den kaotiske og overveldende perioden man er inne i med en nyfødt.

Mannen er bevisst sitt ansvar, men han må få ta avgjørelsen selv. Akkurat som jeg skal avgjøre selv om jeg vil steriliseres. (Og det vil jeg akkurat nå, så hadde jeg skulle hatt keisersnitt, hadde jeg ordna det i samme slengen)

Back
Topp