Prevensjon

~miluna~

Forumet er livet
Hva tar dere?

Jeg skal ta Cerazette p-piller, men lurer på en ting. Når skal jeg begynne med disse? i pakningsvedlegget står det ved første dags menstruasjon, men det kan jo gå år og stunder før man får mensen når man full-ammer, så hva er da hensikten med disse pillene hvis jeg ikke kan ta dem ennå [8|]
Apotekdama visste ikke.

Jeg tror ikke jeg har fått mensen ennå så hva gjør man da lissom? gidder ikke bruke gummi og all annen prevensjon er utelukka... I hvert fall spiral!

Kan man begynne med Cerazette selv om man ikke er 100 % sikker på om man har fått mensen- vil ikke syklusen reguleres etter hvert?
Takknemlig for svar! [;)]

bra du spør miluna!!
Var sjøl å henta mini pillen i dag og skjønner heller ikke når jeg skal begynne å ta de....aner jo ikke hvordan syklusen min er nå?!?
Skal man gå å vente på mensen, kan jo ta år og dag før den kommer når man fullammer, og hva gjør man i mellomtiden??
Skylder litt på Ammetåka at ikke pakningsvedlegget sa meg noe[:D][:D]

bare begynn å ta dem med en gang, trenger ikke vente på mensen. Jeg tar og cerazette. Fikk blødning etter en uke, som varte i en uke. Dette er visst normalt....

oki så da ere bare å kjøre på med pills? takk, tingeling, da eter jeg den første i dag! [:)]

jepp. det er bare å begynne å ta de...

*gomler cerazette*
Leste på www.felleskatalogen.no at det anbefales å bruke kondom den første uken etter man har begynt på pillen......[:@][:@]arg! 

Gomler også cerazette...

Men hva når vi ammer da?? Kan vi gå på piller da?? Er helt grønn på det område jeg!

jeg skal også beg på den pillen,fikk beskjed om å bare begynne på den men den var IKKE sikker før etter 6-8 dager....så da måtte eg bruke noe annet de dagene...va bare å velge en dag å begynne på siden vi ikke har mensen..å ammer.

Er det bare minipiller som fins? Ikke p-piller?

Gleder meg til fredag, for da skal jeg på kontroll og få piller.
Er så klar for .....

ORIGINAL: Alicia

P-piller kan man ikke ta om man ammer..
Men Cerazette er en ny og sterkere minipille som legen min anbefalte.
Trengte kun annen prevensjon den første uken, så skulle den være ganske safe om man tok den til ca samme tidspunkt hver dag.

Jeg ble nemlig gravid når jeg gikk på p-piller, så jeg hadde liksom ikke helt trua på minipiller.

ORIGINAL: Irene30

ORIGINAL: Alicia

P-piller kan man ikke ta om man ammer..
Men Cerazette er en ny og sterkere minipille som legen min anbefalte.
Trengte kun annen prevensjon den første uken, så skulle den være ganske safe om man tok den til ca samme tidspunkt hver dag.

Jeg ble nemlig gravid når jeg gikk på p-piller, så jeg hadde liksom ikke helt trua på minipiller.

legen sa til meg at det var minipiller..."eller det er vel ikke mini piller"mumla han etter på så det er vel en mellomting da mellom p-piller og minipillen[:D]det var vist bare å begynne selv om man ikke har fått TR.men send mannen på fiske tur ei uke [8D]her ligger di i skapet å har gjort det en stund...glemmer ut å begynne hver kveld...hehe lurer på hvordan dette skal gå

Måkke tas på sekundet samtidig hver dag, men tilnærmet samme tid, sa legen min. Vet ikke hva det innebærer da men... jeg har ikke vært så veldig flink å huske på å ta til samme tid tidligere (vanlige p-piller), men skal prøve nå. Får bare sette på huskelapp på moben [:D]

Flere som lurer på hva som er forskjell på minipille og p-pille?
Har lest meg opp litt :
Cerazette er en östrogenfri p-pille, og skiller seg fra minipillen ved at det gis i en dose som i de fleste tilfeller er höy nok til å hindre at eggcellen modner. Dette er ikke tilfelle ved minipillen, da denne hovedsaklig virker ved å hindre sädcellene fra å trenge inn i livmoren. De forhindrer ikke alltid at egg modner. 
Man skal ta tablettene til omtrent samme tid, men det står også at dersom du er mindre enn 12 timer for sent ut med å ta en tablett så opprettholdes den prevantive sikkerheten til Cerazette.
En ulempe med denne pillen er at menstruasjonsblödningene kan komme med ujevne mellomrom. Det kan også hende at man ikke får blödning i det hele tatt[;)]Beklager, innleget ble litt langt.

Her går det på Cerazette pille...fikk beskjed av legen og bare begynne med engang og at i mitt tilfelle skulle den begynne å virke med en gang,siden ikke jeg har fått mensen enda og jeg fullammer...
Tror det blit hormon spiral etter hvert,vil se hvordan jeg reagerer på denne pilla,siden jeg var plaget med mye bivirkninger før da jeg gikk på p-piller osv(gikk opp i vekt,humørsvinginger osv)
Og aldri i livet om jeg skal ha kobberspiral igjen det var bare noe drit!!![:'(]

Humørsvingninger og vektøkning har jeg allerede bemerket meg...
Spurte etter hormonspiral, men legen mente jeg først burde prøve ut Cerazette. Skal forøvrig ha mye av de samme bivirkningen de to.

Back
Topp