Prevensjon

gojinta_di

Flørter med forumet
P-stav eller spiral?? Jeg har tenkt å bestille time for å få ordnet meg med litt mer varig prevensjon.. Jeg går nå på cerazette, og er egentlig veldig fornøyd, men legen anbefalte meg å ikke bruke den over lang tid. Jeg hadde kobberspiral etter jeg fikk førstemann, men den tålte jeg ikke, så måtte ta den ut etter 8 uker.
Noen som har erfaringer med p-stav? Er foreløpig det som 'frister' mest.. :-)

Følger med her jeg og, skal til lege på fredag å få ordnet noe mer sikkert en ingenting :p p stav er det som frister mest, så.

Bruker cerazette selv og fornøyd med det, var redd for å prøve spiral eller p-stav :p Kan jeg spør hvorfor det ikke ble anbefalt med cerazette over lengre tid?

Jeg tok p-stav, overbevist av helsesøster at dette var tingen. Den funker greit nok, men jeg blir veldig paranoid av den pga mensen blir veeeeeldig uregelmessig. Har gått lenge uten å få mens, og nå har jeg gått med brunt blod og slim sammenhengende i 2-3 uker (sorry detaljene) P-staven sitter også mye lenger inne enn først forklart, og da hørte jeg at den kunne fungere dårligere (mener det sto i bruksanvisningen faktisk, men helsesøster mener det er feil) og jeg forstår nesten ikke hvordan de skal få den ut igjen. Det var dessuten dritvondt flere uker etter å ha satt den inn. Jeg kommer ikke til å sette inn ny p-stav etter denne, selv om det er praktisk og billigere..

Legen min sa det ikke var farlig å gå på cerazette lenge. Det med at det er farlig gjaldt p piller og ikke minipiller. Jeg har gått på dem av og på i over 8 år. Kun pause for å lage barn. Hat videre p stav selv, men må da prate med legen ordentlig først siden cerazette er det eneste jeg tåler.

Bruker cerazette selv og fornøyd med det, var redd for å prøve spiral eller p-stav :p Kan jeg spør hvorfor det ikke ble anbefalt med cerazette over lengre tid?

Legen min sa at det var vist en økt tendens til brystkreft hos brukere av denne pillen over lang tid.. Det er kreft i familien min, så jeg vil ikke ta sjansen :-)

Har satt inn hormonspiral og er fornøyd med det :) har noen små blødninger, men håper det vil gå over.

Jeg kjente absolutt INGEN smerter ved innsetting :) fikk bare litt murringer en times tid etterpå :)

Har satt inn p-stav etter lillegutt kom til. Synes ikke det gjorde vondt i etterkant. Litt ømt kanskje første dagene? Fikk min første mens kort tid etter den ble satt inn, og sålangt har dette funka greit for min del. Første gang med p-stav.

Har hormonspiral. Fungerer finfint og kjente ingenting ved innsett.

Planen er hormonspiral her, men legen kunne ikke sette inn, så venter på at jm som jeg gikk til før fødsel skal bli ferdig med opplæringen :) legen min er litt dårlig opplyst å var helt på at så lenge jeg ammer var det ikke greit med p-stav. Mens jm sier motsatt. Fant likevel ut at trolig kan hormonspiral være beste alternativet for meg - lei av p-pillen og brukte den i 11 år før jeg ble gravid nå så kanskje greit å bytte prevensjons middel :)

Har hormonspiral siden jeg ikke kan ha kobber. Ville ha den fremfor noe annet siden det er den som gir lavest dose med hormoner.
I tillegg til at hormonene havner med engang der de skal istedenfor å reise gjennom hele systemet og dumpe en haug i melka.

Fikk den satt inn i midten av mars av fastlegen og har ikke hatt noe bivirkninger eller problemer, så godt fornøyd med å kunne bruke denne de neste årene uten bekymring :)

Satte inn kobberspiral 26.mai, og er fornøyd så langt!:-) Hadde litt småblødninger en ukes tid etter innsett, men har fremdeles ikke fått igjen mensen;-) Skal sies at jeg har fullamma helt til for en drøy uke siden da (småtten er 5 mnd i dag❤), så vet ikke om det kan ha hatt innvirkning på at mensen ikke har kommet enda :-)

Hormonspiral :) helt topp! Ikke vondt og null blødninger siden innsetting i mars.

Jeg aner ikke hva jeg skal velge, men må begynne å bestemme meg. Vi er helt sikre på at vi ikke vil ha flere, så jeg blir paranoid når vi først har sex ettersom vi ikke bruker noe annet enn å hoppe av i svingen. Ingen av oss vil steriliseres, så vi må finne noe annet. Tenker på spiral eller pstav..

Jeg satt inn p-stav i begynnelsen av mai, men vet ikke helt hvor fornøyd jeg er med den.. Har hatt to blødninger likt som mensen, også har jeg småblødd en good del mellom. Kanskje 7-10 dager tilsammen uten noe blod/brun utflod.. Frister mest å ta ut hele greia, men de sa vel at det kunne ta 3-6 mnd før det stabiliserte seg.. Og jeg tåler ingenting annet (utenom minipille, men de bare glemmer jeg), så får vel smøre meg med tålmodighet..

Back
Topp