Prevensjon

Nektarin

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Har dere bestemt dere for hvilken prevensjon dere skal ha etter fødsel?
Jeg har fått resept på hormonspiral da vi trolig ikke skal ha flere barn, og den kan jo sitte inne i fem år. Noen med erfaringer? Har tidligere hatt p-Stavanger, men det var ikke noe for meg. Ellers har jeg kun gått på p-piller og minipiller. :-)

P-Stavanger, er et noe vestlandsgreier? ;) hihi

Jeg tror jeg skal få satt inn hormonspiral. Har hatt det en gang før (mellom første og andre barn). Skal få sterilisert meg etter hvert.

Brukte p-plaster før jeg ble gravid nå, og synes det fungerte greit, men det er styrete å skifte, I tillegg til at det er så irriterende når det er synlig.

Blir spiral her. Usikker på hormon eller kobber, men det er vel hormon som er mest vanlig? Overlater beslutningen til gyn :p

Ikke bestemt meg i det hele tatt. Svært tvilsomt at vi skal ha flere, men meget mulig vi bare går for tempen likevel, det er jo ikke som om jeg blir gravid uten at vi går hardt inn for det uansett (denne her satt etter 2,5 år, på den åttende hormonkuren...)

Ellers vurderer jeg spiral eller minipiller, skal lese litt, snakke med mannen og ta det opp med legen

P-Stavanger, er et noe vestlandsgreier? ;) hihi

Jeg tror jeg skal få satt inn hormonspiral. Har hatt det en gang før (mellom første og andre barn). Skal få sterilisert meg etter hvert.

Brukte p-plaster før jeg ble gravid nå, og synes det fungerte greit, men det er styrete å skifte, I tillegg til at det er så irriterende når det er synlig.
Haha! P-stav!!!! Hater autokorrektur, men har ikke orket å finne ut av hvordan jeg slår den av. :-P

Ikke bestemt meg i det hele tatt. Svært tvilsomt at vi skal ha flere, men meget mulig vi bare går for tempen likevel, det er jo ikke som om jeg blir gravid uten at vi går hardt inn for det uansett (denne her satt etter 2,5 år, på den åttende hormonkuren...)

Ellers vurderer jeg spiral eller minipiller, skal lese litt, snakke med mannen og ta det opp med legen
Er ikke det veldig slitsomt å tempe hver morgen ?

Tror jeg setter inn hormonspiral.
Hadde den forrige i 9år! Det var først det siste halve året at den viste tegn til å være tom for hormoner. Da hadde jeg hatt 8 år uten mens :D
Men den var fryktelig å sette inn og den satt så godt fast da den skulle ut at jeg nesten måtte i narkose, så akkurat det gleder jeg meg ikke til :/

Tror jeg setter inn hormonspiral.
Hadde den forrige i 9år! Det var først det siste halve året at den viste tegn til å være tom for hormoner. Da hadde jeg hatt 8 år uten mens :D
Men den var fryktelig å sette inn og den satt så godt fast da den skulle ut at jeg nesten måtte i narkose, så akkurat det gleder jeg meg ikke til :/
Trodde de bare varte i 5 år?
Gjorde vondt å sette inn, men merket nesten ikke at legen tok den ut. Var Jordmor som satt den inn.

Jeg synes dette er skikkelig vanseklig altså :p Jeg ønsker i utgangspunktet ikke hormonprevansjon, da jeg ikke følte jeg var meg selv de årene jeg gikk på ppiller. Vet jo at det ikke trenger å være slik med feks hormonspiral, men det frister liksom så lite å teste det ut :p

Den siste tiden før jeg ble gravid tempet jeg, og synes det var veldig, veldig greit når jeg først knekte koden med å tempe til nøyaktig samme tid hver morgen. Fikk god oversikt over de til tider veldig rotete syklusene mine, og det var et vanvittig kjekt verktøy å ha under prøveperioden igjen. Så kan være at vi kanskje bare går for temping nå også ;)

Trodde de bare varte i 5 år?
Gjorde vondt å sette inn, men merket nesten ikke at legen tok den ut. Var Jordmor som satt den inn.
Ja, det er det jeg fikk beskjed om da jeg satte den inn. Men jeg gikk jevnlig til legen og sjekket den når jeg hadde passert 5 år og hun sa at så lenge jeg ikke fikk tilbake mens så var det fremdeles hormoner der.

Jeg begynte på cerazette :) fikk resept på 6 ukers kontrollen. Hadde lyst på spiral, men legen frarådet pga medisiner jeg går på.

Ja, det er det jeg fikk beskjed om da jeg satte den inn. Men jeg gikk jevnlig til legen og sjekket den når jeg hadde passert 5 år og hun sa at så lenge jeg ikke fikk tilbake mens så var det fremdeles hormoner der.
Hadde det ikke vært litt kjedelig om det plutselig var tomt for hormoner og du fikk EL og ble gravid før du rakk å få første mens da? [emoji14]

Hadde det ikke vært litt kjedelig om det plutselig var tomt for hormoner og du fikk EL og ble gravid før du rakk å få første mens da? [emoji14]
Jo det kan du si. Det var aldri et tema og jeg stolte på legen som sa at jeg bare kunne ha den. Jeg tok jo opp bekymringen for å bli gravid men det blir vel ikke brått slutt på hormoner.

Usikker på hva jeg gjør altså. Får tenke litt på det.

Noen som kun har amming som prevensjon?

Det er vel strengt tatt ikke veldig sikkert? Forutsetter hyppig amming på natt i hvertfall.. Skal vel aldri gå mer enn 3 timer mellom amming

Det er vel strengt tatt ikke veldig sikkert? Forutsetter hyppig amming på natt i hvertfall.. Skal vel aldri gå mer enn 3 timer mellom amming
I følge det jeg har lest, skal det være like sikkert som spiral eller minipille. Forutsatt at barnet er under et halvt år gammelt, barnet fullammes og at det må ammes om natten og mor ikke har fått tilbake menstruasjonen.
Vet ikke om jeg tør siden det er så strenge krav, men.

I følge det jeg har lest, skal det være like sikkert som spiral eller minipille. Forutsatt at barnet er under et halvt år gammelt, barnet fullammes og at det må ammes om natten og mor ikke har fått tilbake menstruasjonen.
Vet ikke om jeg tør siden det er så strenge krav, men.

Men eggløsning kommer jo FØR mens.. Så mens kan jo være på vei uten at man vet det, og da vil jo prevensjonen ikke fungere?!
Mi sov mer enn 3 timer på natta da hun ble fullammet..

Men eggløsning kommer jo FØR mens.. Så mens kan jo være på vei uten at man vet det, og da vil jo prevensjonen ikke fungere?!
Mi sov mer enn 3 timer på natta da hun ble fullammet..
Ja, vanskelig å vite ang mens...
På babyverden står det at det ikke vil være like sikkert om babyen sover 6-8 timer på natten. Så bør vel ikke være så ofte som hver tredje time, men. Her våkner knerten hver tredje time uansett om det er natt eller ei da :)

Back
Topp