Prevensjon - naturmetoden

Jeg har brukt pfc suksessfult i 9 år. Og jeg blir LETT gravid. Blitt gravid på første forsøk tre ganger. MEN har også helt stabil syklus - det er en forutsetning for å kunne bruke slik metode.

Jo, for NATURMETODEN betyr at man må være avholde eler benytte barriæreprevensjon (kondom) i den "røde/usikre/potensielt fruktbare perioden". For dem med stabile sykluser er det snakk om ei uke, for meg er det snakk om mye mer

Det er temping og charting som er metoden vi benytter, men vi følger altså reglene som dette medfører, som vil si at i usikker periode må vi beskytte oss mekanisk dersom vi likevel ønsker å ha sex. Det er en del av metoden det. (derimot kondom som prevensjon på generell basis er kondom hver gang. eller de gangene man ikke er for ivrg/full/går-sikkert-bra-optimist, da...)
Ja sånn sett ja... Skjønner!

Jo man kan jo ikke ha ubeskyttet sex i fruktbare perioder, enten kondom eller avholds. Men utenom fruktbar periode bruker man ingenting.

Og for meg med de lange "potensielt fruktbare periodene" er ikke så motivert for 3-4 uker med avholdenhet, da kan jeg likegodt bruke p-piller (da mister jeg jo all sexlyst)

Reelt er prevensjon dog noe vi egentlig knapt vet hva vi skal gjøre med her i huset.

Jeg sluttet med p-piller i 2004 eller noe sånn. Vi begynte å prøve i 2005, tok pause et lite år fordi han fridde og jeg ikke ville ha stor mage som gravid, begynte igjen tre mnd før bryllupet, ble gravid et lite halvår etter, da totalt 18 mnd prøving. Gravid, så ingen syklus på lang tid. Vi gikk for "skjer det så skjer det"-varianten, men ettersom jeg altså ikke fikk el eller mens før ungen var over halvannet år var vi klar for en til før det kom så langt, så da prøvde vi videre, og ble gravid med lillesøster. Etter henne fikk jeg ikke mens før hun var nesten to, og da besluttet vi å prøve på nummer tre, som altså etter 2,5 år (inkl en abort) endelig satt.

Så sånn egentlig har vi ikke drevet med prevensjon siden 2006...helt hva vi skal finne på etter denne her kommer ut i 2016, og ikke minst da når jeg får mens på slutten av 2017 eller starten av 2018... det får tiden vise.

Men hvordan kan man vite at man har en regelmessig syklus da? Kan ikke det forandre seg over tid?
Det er folk som har konstant syklus år etter år. De røde dagene på slike apper har vel litt sikkerthets margin om syklusen forandre seg noen få dager.

Jeg kunne tenkt meg å prøve da p-pillene fjerner all sexlyst.

For meg hadde det sikkert ungert bra siden jeg aldri blir gravid tydligvis.
Men hadde jeg vært fruktbar hdde jeg nok ikke stoltpå den metoden

Jeg har nettopp begynt med denne metoden, da jeg ikke finner hormonprevensjon jeg trives med. Blir deprimert, mister sexlyst, får mensen i hytt og gevær og det ene med det andre. Får se om jeg klarer å gjennomføre dette skikkelig, hvis ikke blir spiral siste mulighet før vi enten kjører på med ny baby eller mannen snipper seg. Hadde dog ikke tatt sjangsen om det var HELT krise å bli gravid.

Holdt det gående i ett par år. Men syns det hele var ett styr jeg da.
Ppiller kan jeg ikke ta pga blodpropp. (Har allerede hatt det en gang pga de så)
Har hormonspiral nå og elsker den. Null stress og null mens. :)

Vi har brukt slike metoder i periodene før jeg skulle bli gravid, ville være hormonfri en stund først. Det har fungert helt perfekt for oss. Har aldri blitt gravid før jeg ville, og har blitt gravid på første forsøk hver gang jeg ville det. (7 svangerskap...) En jeg kjenner er nå 40 år, har kun brukt naturmetoder, og har bare den ene ungen som hun planla og ble gravid med med en gang.

Jeg ville likevel aldri anbefalt det til hvem som helst slik som det der, for det er absolutt ikke alle det passer for. Det krever en annen bevissthet enn de fleste ønsker å ha, og jeg vil tro at det er veldig usikker prevensjon for de aller, aller fleste unge jenter. Mange har jo problemer selv med å huske å ta p-piller hver dag... Mange prevensjonsmetoder har helt forskjellig sikkerhet om du regner med eller uten brukerfeil. I praksis er det nok ting som spiral eller p-stav som gir best beskyttelse for de fleste.

Hadde aldri fungert med syklusen jeg fikk etter fødsel nr. 1 hvertfall :p synd... For jeg blir nesten suicidal av p-piller... Det er helt forferdelig. De som jeg tålte har de sluttet å selge pga fare for blodpropp tror jeg...

Lite troa på 99.9% med temping. Holder meg til p-piller. Prøvde 3-4 merker før jeg fant en som funket optimalt for meg med tanke på humør og sexlyst osv :)

Jeg hadde aldri tatt sjansen!

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg syns virkelig det er rart at hun skriver sånt. Syns rett og slett hun fremstår som mindre intelligent hele dama...
Det jeg reagerer på er at både hun og casakaos gir uttrykk for at de fraskriver seg alt ansvar.

Vet ikke om jeg vil anbefale det som prevensjon, men har selv gått lenge uten prevensjon da jeg sluttet på p-sprøyte. Var ikke før jeg startet på pillen igjen at førstemann ble unnfanget ;-) Samme med den som nå er i magen, men denne gangen var det plasteret. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på lenger ;-)

Det jeg reagerer på er at både hun og casakaos gir uttrykk for at de fraskriver seg alt ansvar.
Ja det er jo ikke de som har laget produktet. Hun har rettet opp litt i innlegget nå. Hun burde ha sjekket litt mer fakta og kilder først. Men altså avholdenhet ved mulig fruktbar periode er jo selvfølgelig sikkert, så sånlenge det brukes riktig så stemmer det jo mener jeg.

Men hun skriver jo bare om et produkt- og det må produsenten stå for tenker jeg. Hennes personlige mening og erfaring tenker jeg hun må få ha selv om hun er kjent.

Alle vet hun får penger for å reklamere...det får også de som lager reklamer og de pusher grensene ganske langt ang påstander om produkter i måten det fremstilles på. Mye værre enn her. Vi forbrukere har jo ansvar selv for å tenke litt ;)

I artikkelen sier legen at hun håper det ikke blir utrendy å bruke p-piller. Personlig synes jeg det burde komme noe annet som ikke har alvorlige bivirkninger. Synes det er flott at det finnes hormonfrie alternativ - så må hver enkelt ta ansvar for sin egen helse i samråd med fastlegen når de velger prevensjon. Selv har jeg kun brukt pfc når det ikke var krise om jeg ble gravid, da velger jeg mye heller det enn noe som kan gi meg blodpropp, ustabil syklus og hormonnivå i kroppen, manglende sexlyst osv osv. Anbefaler det gjerne videre! :)

Ja det er jo ikke de som har laget produktet. Hun har rettet opp litt i innlegget nå. Hun burde ha sjekket litt mer fakta og kilder først. Men altså avholdenhet ved mulig fruktbar periode er jo selvfølgelig sikkert, så sånlenge det brukes riktig så stemmer det jo mener jeg.

Men hun skriver jo bare om et produkt- og det må produsenten stå for tenker jeg. Hennes personlige mening og erfaring tenker jeg hun må få ha selv om hun er kjent.

Alle vet hun får penger for å reklamere...det får også de som lager reklamer og de pusher grensene ganske langt ang påstander om produkter i måten det fremstilles på. Mye værre enn her. Vi forbrukere har jo ansvar selv for å tenke litt ;)

I artikkelen sier legen at hun håper det ikke blir utrendy å bruke p-piller. Personlig synes jeg det burde komme noe annet som ikke har alvorlige bivirkninger. Synes det er flott at det finnes hormonfrie alternativ - så må hver enkelt ta ansvar for sin egen helse i samråd med fastlegen når de velger prevensjon. Selv har jeg kun brukt pfc når det ikke var krise om jeg ble gravid, da velger jeg mye heller det enn noe som kan gi meg blodpropp, ustabil syklus og hormonnivå i kroppen, manglende sexlyst osv osv. Anbefaler det gjerne videre! :)
Men hvis hun reklamerer for en sjokolade som er uten nøtter. En person med nøtteallergi går i butikken og kjøper denne sjokoladen i god tro. Den inneholdt allikevel nøtter, personen dør. Da har hun ikke noe ansvar i det hele tatt da eller?

Jeg syns det er drøyt og på kanten at de liksom skal anbefale produkter de ikke har noen faglig bakgrunn for å vurdere annet enn å stole på produsenten. I dette tilfellet er det en utenlandsk produsent. Er denne metoden anerkjent i Norge? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg bare spør.

Disse bloggerne påvirker en rekke mennesker. Mange unge mennesker blant annet som kanskje ikke er like kritiske.

Fotballfrue anbefalte jo blant annet burts Bee. Og gikk god for at den var så bra, med informasjon fra produsenten. Der ble vi alle lurt. Men jeg lurer på hvor kritiske de er til hva de reklamerer for da. Eller om de bare vil ha penger. Tror sistnevnte veier tyngst.

Men hvis hun reklamerer for en sjokolade som er uten nøtter. En person med nøtteallergi går i butikken og kjøper denne sjokoladen i god tro. Den inneholdt allikevel nøtter, personen dør. Da har hun ikke noe ansvar i det hele tatt da eller?

Jeg syns det er drøyt og på kanten at de liksom skal anbefale produkter de ikke har noen faglig bakgrunn for å vurdere annet enn å stole på produsenten. I dette tilfellet er det en utenlandsk produsent. Er denne metoden anerkjent i Norge? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg bare spør.

Disse bloggerne påvirker en rekke mennesker. Mange unge mennesker blant annet som kanskje ikke er like kritiske.

Fotballfrue anbefalte jo blant annet burts Bee. Og gikk god for at den var så bra, med informasjon fra produsenten. Der ble vi alle lurt. Men jeg lurer på hvor kritiske de er til hva de reklamerer for da. Eller om de bare vil ha penger. Tror sistnevnte veier tyngst.
Jeg vil vel tro at et reklamebyrå som sier at en sjokolade er uten nøtter ikke blir stilt til ansvar dersom de har fått informasjon fra produsenten om at den er nøttefri...tror ikke det er de som er juridisk ansvarlig.

Jeg tenker det er produsenten til burts bees som har lurt folk. Jeg leser ikke bloggen hennes.

Hvis man skal snakke penger, så kan man jo tenke det samme om legemiddelindustrien ;)

Jeg tenker at metoden er like trygg som p-piller. Prevensjonen går jo fakrisk ut på å være avholds, blir ikke sikrere enn det :p Og så synes jeg det er værre å få blodpropp (som er dødelig) enn en uønsket graviditet...men det er meg da.

Jeg vil vel tro at et reklamebyrå som sier at en sjokolade er uten nøtter ikke blir stilt til ansvar dersom de har fått informasjon fra produsenten om at den er nøttefri...tror ikke det er de som er juridisk ansvarlig.

Jeg tenker det er produsenten til burts bees som har lurt folk. Jeg leser ikke bloggen hennes.

Hvis man skal snakke penger, så kan man jo tenke det samme om legemiddelindustrien ;)

Jeg tenker at metoden er like trygg som p-piller. Prevensjonen går jo fakrisk ut på å være avholds, blir ikke sikrere enn det :p Og så synes jeg det er værre å få blodpropp (som er dødelig) enn en uønsket graviditet...men det er meg da.
Så journalister har ikke noe moralsk ansvar? Skal de bare ukritisk få lov til å reklamere for diverse produkter?
En ting er det juridiske ansvaret, men det er ikke bare det det er snakk om.

Det er strenge regler for salg av legemidler i Norge, så ser ikke helt den sammenligningen.

Jeg orker ikke lese disse bloggene lenger. Det er stort sett bare svada uansett. Og anbefaling av produkter fordi de får betalt for det. Er dessverre ikke mye troverdig lenger for min del.

Back
Topp