Prevensjon - naturmetoden

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Vært mye snakk om det i media, i forbindelse med et blogginnlegg skrevet av fotballfrue.

http://m.kjendis.no/2015/06/29/kjendis/blogg/prevensjon/caroline_berg_eriksen/lege/39902645/

"«Det er flere år siden jeg sluttet å bruke p-piller, jeg brukte i min tid et merke som var på toppen av listen når det gjaldt fare for blodpropp, og dette gjorde at jeg ble såpass redd for å bruke det, at jeg kuttet ut», skriver Berg Eriksen på bloggen.

Bloggeren og journalisten påstår i innlegget å vite at produktet er 99.9 prosent sikkert.

I tillegg til å anbefale temperaturmåle-apparatet som prevensjon, advarer hun også mot p-piller, ved å beskrive sin egen frykt for blodpropp og at hun kuttet ut p-piller for flere år siden."

Ekspertene mener det er 75% sikkert!

Lurte på deres erfaring med naturmetoden som prevensjon. Funker det?

Last edited:
Vært mye snakk om det i media, i forbindelse med et blogginnlegg skrevet av fotballfrue.

http://m.kjendis.no/2015/06/29/kjendis/blogg/prevensjon/caroline_berg_eriksen/lege/39902645/

"«Det er flere år siden jeg sluttet å bruke p-piller, jeg brukte i min tid et merke som var på toppen av listen når det gjaldt fare for blodpropp, og dette gjorde at jeg ble såpass redd for å bruke det, at jeg kuttet ut», skriver Berg Eriksen på bloggen.

Bloggeren og journalisten påstår i innlegget å vite at produktet er 99.9 prosent sikkert."

Lurte på deres erfaring med naturmetoden som prevensjon. Funker det?

Ekspertene advarar mot denne metoden har eg lest, og at dei stiller seg kritiske at ho reklamerer for eit slikt produkt uten fagleg kunnskap.

Jeg har en vennine som har brukt Lady comp i 8 år uten problemer. Er jo den samme metode som fotballfruen da det går ut på temping. For de som har er regelmessig syklus kan temping fungere utmerket som prevensjon viss du følger visse regler :)

Jeg har en vennine som har brukt Lady comp i 8 år uten problemer. Er jo den samme metode som fotballfruen da det går ut på temping. For de som har er regelmessig syklus kan temping fungere utmerket som prevensjon viss du følger visse regler :)
Men hvordan kan man vite at man har en regelmessig syklus da? Kan ikke det forandre seg over tid?

Fungerer sikkert for noen, men jeg har ikke troa på at det er 99,9% sikkert og om man absolutt ikke vil ha barn er nok ikke det rette middelet.
Jeg har ikke brukt noen av apparatene, men jeg tempet for å finne EL da jeg ville bli gravid og temperaturen kunne gå opp og ned ganske bra og jeg kunne ikke være sikkert på når EL hadde vært. Det viste seg også da jeg først trodde jeg hadde hatt EL, men temp steg igjen etter en uke. Så NEI, det er absolutt ikke 99,9% sikkert som et prevensjonsmiddel å tempe.

Forutsetningen for å bruke denne må vel være at man er i et fast forhold (beskytter jo ikke mot basiller ;) ), og synes det er greit å bli gravid om det skjer. Synes hun bør holde seg for god til å reklamere for sånt når hun har så stor påvirkningskraft. P-piller virker jo ikke mot sykdom det heller, men har forhindret mange uønskede graviditeter.

I utgangspunktet forandrer de seg ikke så sjokkerende mye, har man stabile så har man trolig det, utenom i perioder etter prevensjonsslutt, fødsel og amming etc. En og annen avviker, hoppe over en eggløsning eller sånn, kan inntreffe, men ikke ofte. For dem av oss som derimot ikke har stqabile sukluser, vil det kunne variere langt mer, og i perioder fremstå som stabilt, før de ikke er det igjen,

BARE et tempemåleapparat hadde jeg ikke ansett som 99,9% sikker nei, men stort sett over 75% likevel, det er jo enda mer risikabelt enn med ingen prevensjon omtrent det, 80% av de som prøver lykkes innen et år....

Jeg har benyttet kombinasjonen av temping og sekretobservasjoner med stort hell i 10 år nå, både som prevensjon og for å bli gravid. Det har seg jo da slik at jeg i tilegg er av dem med ustabil syklus, dårlig eggløsning og en mann med late svømmere, så vi sliter jo veldig med å BLI gravid, så å UNNGÅ det er ugrunnen ikke så krevende.

Jeg vil ikke anbefale temping til en ung kvinne som ikke kjenner sin egen kropp og hvor det er krise å bli gravid. For en som kjenner sin kropp sånn litt, og er motivert til å bli bedre kjent med den og er i et forhold hvor et barn er "helst ikke enda, men vi klarer det nok om vi må" er derimot charting (temping og sekret evt også tapp) velegnet. Men det krever at man setter seg inn i det, og følger reglene. Det er ikke sikrere enn brukeren. "tja, vi burde ikke, men det går sikkert bra" er jo helt på nivå med "neida, man blir jo ikke gravid i dusjen". Men bevisst brukt funker det

Tror jeg uansett holder meg til P-piller...

Jeg holder meg milevis unna p-piller til jeg er så sikker på at jeg ikke skal ha flere unger at jeg likegodt kunne sterilisert meg, men det har med måten de virker på meg og min kropp som tross alt ikke er helt god på dette feltet. Det ville ikke falt meg inn å fraråde det på generelt grunnlag av den grunn, selv om det altså var særdeles effektivt for meg, jeg fikk ikke mer enn en eggløsning på det første året etter at jeg sluttet på dem... langtidseffekt, ja. Vi sliter nok med å bli gravid til vanlig, til at jeg utsetter meg for det der i tillegg. (I tillegg til effekten de hadde på meg, humøret etc da)

Men for mange andre er de jo en god løsning. Og det er mulig jeg også prøver det igjen, som sagt når jeg altså er helt, helt ferdig. Kanskje.

Jeg holder meg milevis unna p-piller til jeg er så sikker på at jeg ikke skal ha flere unger at jeg likegodt kunne sterilisert meg, men det har med måten de virker på meg og min kropp som tross alt ikke er helt god på dette feltet. Det ville ikke falt meg inn å fraråde det på generelt grunnlag av den grunn, selv om det altså var særdeles effektivt for meg, jeg fikk ikke mer enn en eggløsning på det første året etter at jeg sluttet på dem... langtidseffekt, ja. Vi sliter nok med å bli gravid til vanlig, til at jeg utsetter meg for det der i tillegg. (I tillegg til effekten de hadde på meg, humøret etc da)

Men for mange andre er de jo en god løsning. Og det er mulig jeg også prøver det igjen, som sagt når jeg altså er helt, helt ferdig. Kanskje.

For meg funker de veldig bra. Ingen bivirkninger. En må nesten bruke det som passer en best. :)

For meg funker de veldig bra. Ingen bivirkninger. En må nesten bruke det som passer en best. :)
Er noe med det... Vi er forskjellige. Jeg har veldig ustabil syklus, så tror nok naturmetoden hadde vært veldig risikabel :D

Er noe med det... Vi er forskjellige. Jeg har veldig ustabil syklus, så tror nok naturmetoden hadde vært veldig risikabel :D

Jeg har ca god kontroll på syklusen min, men jeg vil helst ikke sitte med 7 unger jeg i utgangspunktet ikke ville ha om det ikke skulle funke. :P Kondom funker jo også, men blir ikke det samme. ;)

Tja,joda, det bare medfører veldig lange perioder med enten kondom eller avholdenhet.

Reglene tilsier nemlig kondom eller avholdenhet fra 5 dager før første tenkelige el, til tre dager etter bevist gjennomført el. For sånne som meg som av og til får el dag 12, og av og til dag... vel 40? så blir det en stor den av syklusen.... Usikkert er det dog ikke, det er bare at vi reelt sett bruker mye kondomer.

Jeg har ca god kontroll på syklusen min, men jeg vil helst ikke sitte med 7 unger jeg i utgangspunktet ikke ville ha om det ikke skulle funke. :p Kondom funker jo også, men blir ikke det samme. ;)

Da skal du ha ekstremt høy friktbarhet og elendig utført kontroll, reelt sett ikke fulgt med i det hele tatt, altså.

Må si det frister og prøve. Men jeg vil ikke ha flere barn før om 5-6 år da, så vet ikke om jeg tør! Vanlig prevansjon gjør meg uvel og dreper sexlysten (ikke kondom da). Så sliter litt med å nå skulle velge prevansjon etter sist fødsel. Kondom er så tungvindt! :p

Vi bruker temping i tillegg til kondom. Sjekker også sekret og tappen. Mannen skal steriliseres og jeg kan ikke bruke p piller pga fare for blodpropp. På de 14 mnd vi har brukt det som prevensjon så har vi vel droppet kondom én gang når jeg var helt sikker på at el var for ca 1 uke siden. Det har funket for oss hittil *bankibordet*

Tja,joda, det bare medfører veldig lange perioder med enten kondom eller avholdenhet.

Reglene tilsier nemlig kondom eller avholdenhet fra 5 dager før første tenkelige el, til tre dager etter bevist gjennomført el. For sånne som meg som av og til får el dag 12, og av og til dag... vel 40? så blir det en stor den av syklusen.... Usikkert er det dog ikke, det er bare at vi reelt sett bruker mye kondomer.
Men det er ikke naturmetoden da når dere bruker kondomer :-)

Men det er ikke naturmetoden da når dere bruker kondomer :)

Jo, for NATURMETODEN betyr at man må være avholde eler benytte barriæreprevensjon (kondom) i den "røde/usikre/potensielt fruktbare perioden". For dem med stabile sykluser er det snakk om ei uke, for meg er det snakk om mye mer

Det er temping og charting som er metoden vi benytter, men vi følger altså reglene som dette medfører, som vil si at i usikker periode må vi beskytte oss mekanisk dersom vi likevel ønsker å ha sex. Det er en del av metoden det. (derimot kondom som prevensjon på generell basis er kondom hver gang. eller de gangene man ikke er for ivrg/full/går-sikkert-bra-optimist, da...)

Back
Topp