Prevensjon = mens?

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Jeg er straks 8 uker etter fødsel og har ikke fått igjen mensen. Skal på 6ukerskontrollen på nyåret og prevensjon er et tema.
Jeg skal sette inn kobberspiral.. men er det noe sammenheng mellom dette og å få igjen mensen - hvis den ikke har kommet av seg selv til da...? Altså, kan innsett «provosere» frem mens? :D
For isåfall drøyer jeg det. Sex er et ikke-tema uansett..

Jeg fikk satt inn hormonspiral før jeg fikk igjen mensen.

Den kom ikke av den grunn. (jenta er 5, spiral har jeg hatt i 3 år og 7 mnd, og mens har jeg ikke hatt siden jeg ble gravid med henne)

Kobberspiral skal vel i enda mindre grad påvirke dette, men starter du på ppiller vil de vel dette i gang den pillestyrte "syklusen"

Ingen erfaring med kobber spiral, men fikk ikke tilbake mens etter innsett av hormonspiral. Men hadde en menslignende blødning rett etter. Fjernet den et år etter pga plagsomme bivirkninger da, og da kom mens tilbake ganske kjapt

Godt spørsmål! Jeg vet ikke, men tror ikke det vil provosere frem mens. Syklusen blir styrt av hormoner og en kobberspiral er hormonfri. Det er somregel ved start av prevensjon med hormoner som gir en kunstig syklus og stans av den igjen at kroppen kan bli lurt til å fortsette med vanlig syklus, men med en kobberspiral så får man ikke en kunstig syklus, og det at den ligger i livmorhalsen tror jeg ikke er noe som kan fremprovosere at kroppen starter opp igjen. Jeg antar bare selvfølgelig, det beste er å spør en gynekolog eller lege, de kan nok svare deg sikkert :)

Kobberspiral er hormonfritt og påvirker ikke eggløsning eller menstrasjon/ blødning slik som hormonprevensjon.
Dermed vil kobberspiral ikke kunne gi tidligere mens, men hør også for sikkerhetsskyld før du setter den inn.
P-piller gir jo feks ofte en hormonell blødning i de pillefrie ukene, altså vil du få blødning selv om mensen etter fødsel normalt enda ikke ville dukket opp. Men på kobberspiral har du eggløsning og normal menstrasjonsblødning.

Jeg bruker minipille så slipper det problemet. Men hadde kobberspiral, det endret ikke når jeg fikk mensen men jeg fikk plutselig mensen smerter og massiv blødning.

J
Jeg er straks 8 uker etter fødsel og har ikke fått igjen mensen. Skal på 6ukerskontrollen på nyåret og prevensjon er et tema.
Jeg skal sette inn kobberspiral.. men er det noe sammenheng mellom dette og å få igjen mensen - hvis den ikke har kommet av seg selv til da...? Altså, kan innsett «provosere» frem mens? :D
For isåfall drøyer jeg det. Sex er et ikke-tema uansett..
jeg tror det bare er hormoner som kan sette i gang slikt. Kobberspiral er vel bare er fysisk hinder for at egg ikke skal feste seg i livmoren?

dette vet uansett legen. Inget problem å vente heller til du er klar for sex. Ha noen kondomer liggende i tilfelle.

Back
Topp