Prevensjon etter fødsel

Vi bruker nok kondom frem til jeg er ferdig med amming, og så ser vi an etter det. Jeg liker ikke p-piller pga mye mellomblødninger, men vurderer p-sprøyte. Jeg vil helst at mannen snipper seg, men han tøyser med at han må være klar for "runde to" (yngre kone etc, hehe) :D Skal klare å overbevise ham etterhvert, men hvis han blånekter kan jeg jo ikke tvinge ham. Men jeg går ikke gravid igjen!

Vet ikke hva jeg skal ha! Er veldig fornøyd med p-ring, men den kan jeg ikke bruke så lenge jeg ammer... Minipille/hormonspiral reagerer jeg på, så det frister ikke.. Hørt at man reagerer på pstav om man reagerer på de andre, siden det er samme virkestoffet? Kobberspiral vil jeg ikke ha.. Kondom liker vi ikke..

Så vet liksom ikke hva som står igjen av alternativer? :)

Kondom/ amming
Amming fungerer særdeles dårlig som prevensjon, bare til informasjon til dem som tror noe annet. ;)
Husk også at man får eggløsning før mensen, så å vente til man får tilbake mensen med å begynne på prevensjon er en veldig dårlig idé om man ikke vil ha flere barn. ;)
Det samme gjelder å hoppe av i svingen..

Jeg er en av de få som ble gravid på prevensjon, så litt usikker på hva vi gjør :) vil vente noen år før en nummer to eventuelt kommer til verden (om det blir en nummer to)

Så morsomt at noen er helt ferdige, mens andre såvidt har begynt :) Er også kjempevandkelig å vite hva man skal gjøre, for tanken på 15 nye mnd med prøving etter prevensjonsslutt frister lite.. Skulle ønske det var noe mannen kunne gjøre, uten å sterilisere seg eller bruke kondom. Kan jo umulig være bra sånn som vi damer holder på, 10/15 år på hormoner liksom..

Så morsomt at noen er helt ferdige, mens andre såvidt har begynt :) Er også kjempevandkelig å vite hva man skal gjøre, for tanken på 15 nye mnd med prøving etter prevensjonsslutt frister lite.. Skulle ønske det var noe mannen kunne gjøre, uten å sterilisere seg eller bruke kondom. Kan jo umulig være bra sånn som vi damer holder på, 10/15 år på hormoner liksom..
Hvis du har stabil syklus kan du bruke Natural Cycles. Måle tempen og holde styr på når el er, og så bruke kondom/avholds de dagene rundt el. Skal visstnok være en sikker metode. Vi brukte den omvendt, for å bli gravid. Funka som bare det. :p ;)

Hvis du har stabil syklus kan du bruke Natural Cycles. Måle tempen og holde styr på når el er, og så bruke kondom/avholds de dagene rundt el. Skal visstnok være en sikker metode. Vi brukte den omvendt, for å bli gravid. Funka som bare det. :p ;)
En bekjent er allergisk for latex og tåler ikke p-piller spesielt godt. Hun investerte i et apparat, som hun sjekker urin med hver dag! Ikke gravid per nå i hvert fall så fungert for henne i flere år;)

En bekjent er allergisk for latex og tåler ikke p-piller spesielt godt. Hun investerte i et apparat, som hun sjekker urin med hver dag! Ikke gravid per nå i hvert fall så fungert for henne i flere år;)
Ja, det går sikkert ut på det samme. Ha stålkontroll på syklusen og avholds når el er. Men det fungerer kun om man har stabil syklus vil jeg tro. :)

Det blir ingen hormoner i alle fall! Har hatt så enormt mykje migrene, men etter prevensjonsslutt har det vore kanskje 1-2 dagar pr mnd (mot før 2-4 dagar i veka)...

Tenker eg kjem til å gå for kobberspiral. Den kan vel stå inne i nokre år, og i løpet av den tida får vi bestemme oss for om vi er heilt ferdige eller ikkje. Når spiralen er "oppbrukt" (eller etter ein ev. baby til), får mannen sterilisere seg.

Syklusen var alt annet en stabil så det funker nok heller dårlig her :p Men tenker det kan gjøre godt å bare la det som skjer skje også, siden det fra min side iallefall ble stress i fra første stund vi begynte prøvingen, og tanken på å holde på sånn igjen frister veldig lite :p

Syklusen var alt annet en stabil så det funker nok heller dårlig her :p Men tenker det kan gjøre godt å bare la det som skjer skje også, siden det fra min side iallefall ble stress i fra første stund vi begynte prøvingen, og tanken på å holde på sånn igjen frister veldig lite :p
Det er jo veldig spennende da! :D

Vi blir veldig lett gravide, lillebror satt på første forsøk to uker etter at spiralen ble tatt ut, så her er det prevensjon umiddelbart etter fødsel! ;)

Jeg har veldig stabile sykluser (normalt 2-5 timers slingringsmonn). Brukte persona (måling av hormoner i urin) i kanskje 4 år før vi begynte prøving på nr 1 (det tok 1 år). Brukte ikke noe mellom ungene (det er 2.5år mellom). Satt inn hormonspiral etter fødsel, men tok den ut igjen (reagerte på den også).

Kjøpte ladycomp (måling av temp). Og plottet inn på en app samtidig. Begge gav grønt lys når jeg ble gravid ca 1 uke før forventet eggløsning (vi hadde iallefall ikke sex etter det).

Denne gangen skal mannen en tur på sykehuset før han får slippe til uten kondom....

Det er jo veldig spennende da! :D

Vi blir veldig lett gravide, lillebror satt på første forsøk to uker etter at spiralen ble tatt ut, så her er det prevensjon umiddelbart etter fødsel! ;)

Jaa, det er det ! Men første bud er nok å se hvordan man takler mammarollen ;) Så heldige dere er ! Håper det bare var tilfeldig at det tok så lang tid her for nå har vi jo det svart på hvitt at ingenting feiler oss, annet enn at jeg har ustabile sykluser :)

Back
Topp