prevengsjon?

creazette (?)
de ligger i skapet hvertfall...ikke summa meg til å begynne på di enda!

Har satt inn hormonspiral i dag så krysset på "bruker".

Har satt inn hormonspiral i dag [:)]

satt inn kobberspiral på Mandag:)

bruker ikke en dritt. Her er det baby-making[8D] hihi..

ORIGINAL: Flaskemamma

the one and only (foreløpig) :)

ORIGINAL: Superteam

hehe,, følte meg "nesten" litt ensom [8D] haha,, nei, men gleder meg f*en ikke til å føde igjen nei! fyttikatta, håper den blir kortere enn den førsten, søkki, 36 timer var leeeengeeeee synes jeg.

hehe,, følte meg "nesten" litt ensom [8D] haha,, nei, men gleder meg f*en ikke til å føde igjen nei! fyttikatta, håper den blir kortere enn den førsten, søkki, 36 timer var leeeengeeeee synes jeg.

den ser jeg!!! er du klart for 9 nye mnd med graviditet?? :P

Føler å huske du sa at dere hadde brukt mange år på dette mirakelet dere har nå?

Så jeg skjønner godt at dere prøver! :)

den ser jeg!!! er du klart for 9 nye mnd med graviditet?? :P

Føler å huske du sa at dere hadde brukt mange år på dette mirakelet dere har nå?

Så jeg skjønner godt at dere prøver! :)
hehe,, kan godt gå 2 år som gravid å jeg, liker å gå gravid[8D] det er bare den hersens fødselen jeg ikke vill gå igjennom. Men jeg vill ikke ta KS heller, for det virker som at de som har tatt det har måtte lidd og slitt med operasjonsåret o.l. i ettertid[&:] så hater jeg å bli skjært i! brrrrrrr,, frysninger når jeg tenker på skalpelen!

å ja, brukte 3 år og 1 operasjon for å få lille gulljenta vår[:)]

Jeg er helt blank på hva vi kan bruke nå... [:o]
Kondom liker vi ikke.. [:'(]
Prevensjon med hormoner vil jeg ikke bruke, ettersom jeg går noe sinnsykt opp i vekt av de. [&o]
Kobberspiral frister ikke med sterkere blødninger og sterkere menssmerter. [&:]

Hva står jeg igjen med? [8|]

ORIGINAL: LuckyStar

Jeg er helt blank på hva vi kan bruke nå... [:o]
Kondom liker vi ikke.. [:'(]
Prevensjon med hormoner vil jeg ikke bruke, ettersom jeg går noe sinnsykt opp i vekt av de. [&o]
Kobberspiral frister ikke med sterkere blødninger og sterkere menssmerter. [&:]

Hva står jeg igjen med? [8|]
hoppe ut av svingen(?)[8|][:)] p-ring da?

ORIGINAL: *Nikki*

ikke noe enda

vil ha p stav, men kan ikke ha når jeg ammer[&o]

så blir vel hormonspiral... har resept og lege time... men frister ikke med denne sprialen.... stappe noe oppi dåsa[&:]

jeg har fått legetime nå og skal starte på prevensjon igjen....
noen som har prøvd spiral her? jeg "lukter" på tanken, men er ltt redd for at det skal gjøre vondt å sette den inn!

noen med erfaringer?:)

ORIGINAL: nurkis og Sander

Skal begynne snart, må bare få satt inn den spiralen[:)]

ORIGINAL: Storetroll

noen som har prøvd spiral her? jeg "lukter" på tanken, men er ltt redd for at det skal gjøre vondt å sette den inn!

Satt inn hormonspiral på onsdag, var litt ubehagelig der og da men gikk fort over [:)]
Merker ingenting til den...

ORIGINAL: MariaMommy

Satt inn hormonspiral på onsdag, var litt ubehagelig der og da men gikk fort over [:)]

hmm ja det høres jo så greit ut, man slipper å tenke på den j*** p-pillen som jeg alltid glemmer! :p
men hva er forskjellen på hormonspral og kobberspiral da, vet du det?

hmm ja det høres jo så greit ut, man slipper å tenke på den j*** p-pillen som jeg alltid glemmer! :p

Har ikke så mye peiling egentlig, første gang for meg med spiral -alltid gått på pilla...
Fant dette på nett...

Hvordan virker kobberspiralen?
Kobberspiralen har en kobbertråd tvunnet rundt plaststaven. Den skiller konstant ut kobberioner, som påvirker slimhinnen i livmoren. Spiralen gjør at livmorveggen blir mindre mottakelig for en eventuelt befruktet eggcelle. I tillegg fører de til at sædcellene svømmer dårligere, og at transporten av eggceller endres. Alt dette virker sammen, og gjør spiralen til et sikkert prevensjonsmiddel. Kobberionene taes opp av livmorslimhinnen, og skilles senere ut sammen med mensvæsken. Ingenting av kobberet blir lagret i kroppen. Det finnes flere typer av kobberspiraler, men de virker alle nokså likt.

Hvordan virker hormonspiralen?
På samme måte som kobberspiralen er den laget av en tynn plastpinne. Istedenfor å skille ut kobber, skiller hormonspiralen ut et gestagen.
Gestagen er et kvinnelig kjønnshormon, som vanligvis finnes i kroppen vår. Det påvirker slimet i skjeden, slik at det blir mindre gjennomtrengelig for sædceller. Hvis noen små kjappe likevel skulle snike seg forbi, har gestagenet sørget for å gjøre miljøet i livmoren så lite gjestfritt, at det setter en stopper for selv de mest standhaftige svømmerne. Foruten å virke på sædcellenes bevegelse, fører spiralen også til at færre eggløsninger inntreffer. Hvis det nå likevel skulle skje en befruktning, er også livmorslimhinnen forandret, slik at det blir vanskeligere for en befruktet eggcelle å feste seg der. Hvis den ikke får festet seg, vil den heller ikke kunne vokse videre til et foster.

jeg har kobberspiral :)
Satt den inn på mandag!
Var bare litt ubehagelig å sette den inn, eller, merket ikke så mye til å sette inn spiralen, bare når de "jekker opp musa" hehe:P men etter hun har satt den inn har jeg ikke merket en dritt! Hun sa jeg kom til å blø litt, men har ikke blødd heller!! :) flott det!!
jeg tukler ikke med hormonene mine, valgte kobber pga jeg vil ha 2 tette, og når vi da er klare for nr 2 vil jeg bare få bestilt meg en legetime, ta den ut å sette i gang! Vil ike risikere å måtte vente 1 f.eks 1 år før syklusen stabiliserer seg!

jeg har kobberspiral :)
Satt den inn på mandag!
Var bare litt ubehagelig å sette den inn, eller, merket ikke så mye til å sette inn spiralen, bare når de "jekker opp musa" hehe:P men etter hun har satt den inn har jeg ikke merket en dritt! Hun sa jeg kom til å blø litt, men har ikke blødd heller!! :) flott det!!
jeg tukler ikke med hormonene mine, valgte kobber pga jeg vil ha 2 tette, og når vi da er klare for nr 2 vil jeg bare få bestilt meg en legetime, ta den ut å sette i gang! Vil ike risikere å måtte vente 1 f.eks 1 år før syklusen stabiliserer seg!

Veldig lurt for deg som skal ha flere....
Her i gården er vi jo ferdige, så da var det bare å kjøre på vettu [:)]

Jeg blødde heller ikke, eller bare litt sånn rett etter den var satt inn -men ikke noe i truseinnlegget seinere[8D]

Back
Topp