Prevansjon

Nica

Elsker forumet
Nå er det vel på tide å begynne med det igjen... [;)]
Jeg skal på 6-ukers kontroll neste uke, og bør jo da ha bestemt meg.
Har hele tiden tenkt at jeg vil ha mini-piller, men tror jeg har ombestemt meg.. Er så distre om dagen, at jeg hadde sikkert glemt å ta de pillene helt... hehe. [8D]
Leste litt om p-stav, så tror faktisk jeg vil prøve det.. Noe andre?
Spiral er ikke aktuelt *grøss*. Har hatt kobberspiral før... AU! [&:][:'(]

jeg har tenkt å sterilisere meg jeg, to barn er nok her i gården[:D] håper det lar seg gjøres

Jeg har også tenlt på p stav...så du får gi tilbake mel når du har gjort det så vi får høre åssen det gikk for det virker jo så kjekt da...

Jeg har også lurt på den der P-staven, og skal på info møte på sykehuset ang den. Er litt usikker på hvordan den virker inn på depresjon[8|]

Hørt at man legger på seg så enormt av p-sprøyta.. Flere som har hørt/erfart dette?

bli nok p stav her ja. hørt masse bra om den, ett minus er at man kan få uregelmessige blødninga av den..

det er jeg vant med så....tror jeg velger den...har ikke brukt prevansjon på ti år vi...så må vel finne på noe ellers så sitter det vel igjen med en gang når en har tenkt at en ikke skal ha flere.(kunne tenkt meg en liten gutt da)

hadd tenkt vi skull ha fler vi ja, men ikke enno da, vente litt me d.

Hadde kobberspiral sist- og var kjempe fornøyd med det.Vil helst ikke ha noe med hormoner jeg da- så det blir nok kobberspiral denne gangen også.

ORIGINAL: Irene30

Hørt at man legger på seg så enormt av p-sprøyta.. Flere som har hørt/erfart dette?

Jeg la ikke på meg noe særlig, men da jeg slutta med den fikk jeg mensen to ganger i uka i flere måneder. Måtte ta p piller for at det skulle slutte! [8|]

Hva er p-stav? Noe man setter inn noe sted?[8|]

Jeg la ikke på meg av p-sprøyta og ikke hadde jeg noen blødninger som kom og gikk da jeg sluttet på den, fikk mensen som normalt, begynte på p-piller og vips 6 mnd etterpå, var jeg gravid...selv med p-piller så
det er nok veldig individuelt...

P-staven inneholder et lignende hormon, progestogen, som hormonspiralen, og har omtrent samme effekt og event. bieffekter. Begge metodene gir vanligvis blødningsfrihet. Plasseringen krever en kirurgisk prosedyre ved at staven blir lagt inn under huden i lokalanestesi. Den må fjernes eller skiftes etter 3 år.

Det blir en "smaksak" hvilken metode som foretrekkes. Begge systemene er i praksis 100%; sikre prevensjonsmetoder. Det kan være gunstig å benytte disse metodene nær overgangsalderen, da det ofte blir sterkere blødninger.

ORIGINAL: lilletrampe

ORIGINAL: dj73

Hadde kobberspiral sist- og var kjempe fornøyd med det.Vil helst ikke ha noe med hormoner jeg da- så det blir nok kobberspiral denne gangen også.

hva er forskjellen på kobberspiral og hormonsiral???[:)]

kobberspiralen inneholder ingen hormoner bl.a, det gjør hormonspiralen...Det er flere forskjeller også.
Det står mye om dette på www.lommelegen.no

har faktisk tenkt å serilisere meg jeg også...tre  barn er nok

Back
Topp