"Prestasjon" å føde uten smertelindring...?

Prata med flere før fødselen som ville helst gjøre det uten smertelindring, sånn naturlig fødsel ;) jeg sa jeg skulle ha det jeg kunne få. Hvorfor i all verden skal jeg gjøre det her så smertefullt så mulig når jeg kan få smertestillende?? Gidder virkelig ikke ha mer vondt enn nødvendig! De så bare dumt på meg...

Jeg følte meg som en superkvinne og var høy på meg selv og stolt av det jeg hadde vært igjennom, MED epidural ;) Jeg kjente ikke en d**tt av smerter og ingenting da hodet stakk ut og navlestrengen måtte klippes mens han stod i åpningen :P Det vil jeg tro er rimelig smertefullt uten smertelindring. Jeg slapp også unna smerten fra vakuum. Tror ikke det er så digg heller. Får jeg muligheten til å føde igjen, blir det sannsynligvis epidural igjen. Jeg gidder ikke unødvendige smerter fordi det er "status" å føde uten smertelindring. Jeg gjør det som er best for meg. Det eneste minuset er at fødselen dro ut da. Jeg ble satt igang( AU) og riene dabbet av pga epiduralen. Var en merkelig opplevelse å ligge flere timer å glo på monitoren og bare: " nå har jeg rier" :P

Jeg har født begge mine uten smertelindring, men det er jo fordi jeg ikke har rukket det. Skulle gjerne hatt, for det er jo vondt! Likevel tror jeg at de som jeg har sett på tv som HYLER av smerte har verre smerter enn jeg hadde, jeg tror jo ikke at alle har like "lette" fødsler som meg selv?

Søstrene mine har også født uten smertelindring, og min mor har vært med på to av deres fødsler - og når jeg sier at jeg sa "auauauau" gjennom åpningsriene på nr 1 får jeg DET blikket og "xxxxx var stille og jobbet med riene sine hun" :-P Så.. ja.. Det holder visst ikke å føde uten smertelindring, vi må holde kjeft også ;-) Gleder meg til jeg skal fortelle henne at jeg GRÅT en stund under åpningsriene med nr 2, det var jo tortur! :-P Og jeg sa au rimelig høyt fra nest siste ri og til siste ri var over, da stod hodet i åpningen og det var jo særdeles lite behagelig :-P Når jeg da i tillegg var spent fast i ei båre føler jeg liksom at jeg klarte meg sjukt bra selv om jeg lagde litt lyd :-P

Men neste gang vil jeg gjerne rekke sykehuset, og få den sagnomsuste epiduralen! :-) Misforstå meg rett, jeg er stolt over å ha klart å føde uten; men får jeg valget vil jeg gjerne ha.. :-P

Prata med flere før fødselen som ville helst gjøre det uten smertelindring, sånn naturlig fødsel ;) jeg sa jeg skulle ha det jeg kunne få. Hvorfor i all verden skal jeg gjøre det her så smertefullt så mulig når jeg kan få smertestillende?? Gidder virkelig ikke ha mer vondt enn nødvendig! De så bare dumt på meg...
Når jeg var gravid sist var venninnen min det også. Hun skulle på død og liv gjøre det naturlig, men endte opp med epidural. Jeg ville ha alt jeg kunne få, men endte opp naturlig (ufrivillig:P) enig med deg!

Kjenner jeg blir så irritert. Når folk spør om fødselen min.
, så forteller jeg jo, om de vil høre... Når jrg forteller at jeg hovedsakelig brukte varmt vann (dusj), og så gikk over til lystgass og epidural,så får jrg kommentarer som; "herregud, såååå mye smertelindring.!? Kjente du at du fødte i det hele tatt eller.!? JEG klarte meg heeelt uten noe som helst lindring jeg! Pustet meg gjennom riene og pressingen! "... Altså med en nedlatende tone som om de er sååååå mye bedre enn "svake lille meg" som måtte ha smertelindring liksom! ?!? :-/ :-/ Altså, er det virkelig sååååå jævla status å ha født uten lindring!?!?!

Sniker! Nei, det er ikke status! Alle fødsler er forskjellige, de som føder uten smertestillende har nok hatt en enklere fødsel enn de som føder med smertestillende ;) Bare å svare "fint for deg at du hadde en så enkel fødsel da at du slapp smertelindring". En fødsel er en kjempeprestasjon uansett smertelindring eller ikke, vakuum, tang eller ks! :)

Jeg tenker at jeg vil ha epidural og også annet smertelindrende. Jeg tar altså gjerne den smertelindringen jeg kan få, ser ikke vitsen i å skulle ha det mer vondt enn nødvendig. Synes virkelig ikke at du hadde "mye" smertelindrende. Jeg har ei venninne som absolutt skulle føde naturlig for et år siden og angrer på at hun ikke tok i mot noe. Nå sier hun at hun SKAL ha både epidural og annet smertelindrende ved neste fødsel :)

Jeg var åpen for det meste sist gang, men rakk bare litt lystgass før jeg skulle trykke. Jeg nektet å gi fra meg maska med gass, men jordmor lurte meg så fikk vite i ettertid at det var bare oksygen jeg fikk (bra jeg ikke fikk vite det da:mad:). Neste gang vil jeg helst unngå epidural. Har lest alt for mange skrekkhistorier om lammelser +++. Håper jeg klarer meg med litt gass denne gangen:happy:

Back
Topp