Pressrier for tidlig

J

Jane123

Guest
lurer litt på om det er flere som under sine fødsler har kjent kraftige pressrier i tillegg til åpningsriene altfor tidlig? Her har de visst for vane å komme fra 5-6cm. Utrolig slitsomt å jobbe seg gjennom både pressrier og åpningsrier. Har barn som ikke fester hodet og som stagnerer litt fra 6-7cm og sliter med å komme ned i bekkenet. Fikk faktisk lov å presse ved 8-9cm denne gangen, og barnet var ute på 3 press. Første gang tok det 5 press. Har også en sånn kant som aldri blir borte så jordmor må holde for at barnet skal komme forbi. Merkelig.
 
Sniker litt: Har hatt det helt likt med mine tre. Hadde trykkrier fra 5 cm denne gang. Helt forferdelig, men fikk heldigvis epidural en time for å hente meg inn. 6t fra 5 cm og fikk trykke ved 8 cm. Helt forferdelig å trykke og, så var ikke noe forløsende for min del denne gangen. Men du og du for en fin premie det ble ut av det;)
 
Jeg fikk presstrang ved 5 cm. Helt forferdelig. Sleit veldig med å ikke presse. Å holde igjen når kroppen vil presse synes jeg var det tøffeste med hele fødselen. Jeg hadde en relativt kjapp fødsel, så slapp heldigvis å ligge sånn i alt for mange timer.
 
Lå m pressrier på 8 cm i flere timer forrige fødsel. Utrolig vanskelig å ikke presse når alt kroppen vil e å presse! Var nok desidert d tøffeste m hele fødselen. Hadde brukt opp pressriene da jeg skulle presse, då f gjorde d ikke lett å få ut bebis:p
 
Lå m pressrier på 8 cm i flere timer forrige fødsel. Utrolig vanskelig å ikke presse når alt kroppen vil e å presse! Var nok desidert d tøffeste m hele fødselen. Hadde brukt opp pressriene da jeg skulle presse, då f gjorde d ikke lett å få ut bebis:p

Hadde du tidlig pressrier denne gangen også? Vil gjerne slippe det til neste gang :p
 
Første gang hadde eg sånn kant, og hadde pressrier og ni-ti cm åpning i seks timar før dei måtte hjelpe han ut med tang. Andre gang fekk eg pressrier til riktig tid, og det var aldri snakk om nokon kant:)
 
Hadde du tidlig pressrier denne gangen også? Vil gjerne slippe det til neste gang :p
Nei... Men prøvde en ny variant.. Maserier hele fødselen:D kom hvert minutt og varte i perioder så lite som 20-30 sekunder.. Antydning t pressrier på full åpning, men altfor korte.. Presset han ut på ren vilje, og forbannelse over at fødselen ikke skulle stoppe opp og bli like lang som sist.. Og at jeg ikke ville ha drypp, monitorering og fødeseng...
 
lurer litt på om det er flere som under sine fødsler har kjent kraftige pressrier i tillegg til åpningsriene altfor tidlig? Her har de visst for vane å komme fra 5-6cm. Utrolig slitsomt å jobbe seg gjennom både pressrier og åpningsrier. Har barn som ikke fester hodet og som stagnerer litt fra 6-7cm og sliter med å komme ned i bekkenet. Fikk faktisk lov å presse ved 8-9cm denne gangen, og barnet var ute på 3 press. Første gang tok det 5 press. Har også en sånn kant som aldri blir borte så jordmor må holde for at barnet skal komme forbi. Merkelig.
Åå, dette skjedde hos meg også!
 
Fikk pressetrang ved 8 cm og fikk presse fra 9. Kanten ville ikke bort og hovnet opp, og han kom ikke skikkelig ned. Den siste cm kom aldri. Etter tre timer med pressrier, og tre timer med epidural etter det igjen, ble det keisersnitt. Lurer på om jeg fikk begynne å presse for tidlig, eller om det hadde blitt keisersnitt uansett..
 
Nei... Men prøvde en ny variant.. Maserier hele fødselen:D kom hvert minutt og varte i perioder så lite som 20-30 sekunder.. Antydning t pressrier på full åpning, men altfor korte.. Presset han ut på ren vilje, og forbannelse over at fødselen ikke skulle stoppe opp og bli like lang som sist.. Og at jeg ikke ville ha drypp, monitorering og fødeseng...

Hørtes ikke akkurat godt ut det heller! Godt vi har premien i armene våre <3
 
Hørtes ikke akkurat godt ut det heller! Godt vi har premien i armene våre <3
Nope! Var litt småirritert på de, og absolutt ikke sosial i d hele! Snakket knapt t sambo hele den aktive fødselen:D og var veldig glad og fornøyd m at dette var min siste fødsel!!;);):)
 
Fikk pressrier på 9 cm, men hun sto for høyt opp i bekkenet til å presse. Tok 3 timer fra første pressrie til hun var ute! Tok 15 min fra jeg fikk lov å presse til hun var ute!
Helt forferdelig følelse å ikke kunne presse når det er det eneste man vil :eek:
 
Har opplevd det samme ved begge mine fødsler.

1 fødsel fikk jeg begynne å presse før full åpning og før hodet var ferdig dreid. Gikk ikke så bra og ble vakuum da barnet var stresset. Kom med armen først i tillegg så det gjorde det ikke lettere.

Ved fødsel nr 2 kom trykketrangen ved 9 cm. Måtte holde igjen, og det er jo umulig. Spydde veggimellom. Greide føde uten hjelp denne gangen da, men fikk beskjed om at det kan være lurt å ha epidural ved denne problemstillingen, da en kan "stå over" den "umulige" fasen.
 
Jeg ville ikke bli undersøkt i løpet av fødselen ble aldri åpning målt. Men siden jeg fødte rask fikk jeg helt sikkert behov for å presse før full åpning. Pressing gjorde at riene var mindre vonde så jeg bare presset i vei.
 
Jepp, å d var helt forferdelig! Værste med hele fødselen. Fikk pressrier på 4 cm kl 16 ca, nådde 10 cm ca kl 22, men siden frøkna lå så langt oppe i bekkenet fikk jeg ikke presse før midnatt ca :eek: Da pressa jeg en time før hu ble født. Fra første rie til hu var ute gikk d ca 24 timer, vannet gikk 7 timer før d igjen... Var en veldig tøff fødsel! Fikk epidural, men den tok ikke smertene ved pressriene :(
 
Det er flere som får disse trykkriene før ja. Det er skikkelig heftige greier å ikke få lov å presse altså.

Junispiren: ser fødselen din varte ganske mye lenger enn min første, men fikk pressriene fra 5cm ca klokka 18 og nådde 10cm først klokka 02 den natta. Så det ble ganske mange timer den første fødselen med heftig trykketrang. Grusomt, og babyen var helt utslitt, det var jo jeg også. Var livredd for det samme denne gang. Men det gikk heldigvis mye bedre=)
 
Jeg ville ikke bli undersøkt i løpet av fødselen ble aldri åpning målt. Men siden jeg fødte rask fikk jeg helt sikkert behov for å presse før full åpning. Pressing gjorde at riene var mindre vonde så jeg bare presset i vei.
Kan man nekte å få sjekket åpning?
Dvs har lest at man har bestemmelsesrett men hvordan forholder jm seg til det?
 
Det er flere som får disse trykkriene før ja. Det er skikkelig heftige greier å ikke få lov å presse altså.

Junispiren: ser fødselen din varte ganske mye lenger enn min første, men fikk pressriene fra 5cm ca klokka 18 og nådde 10cm først klokka 02 den natta. Så det ble ganske mange timer den første fødselen med heftig trykketrang. Grusomt, og babyen var helt utslitt, det var jo jeg også. Var livredd for det samme denne gang. Men det gikk heldigvis mye bedre=)

Værste jeg har opplevd noen gang! Godt å høre at du fikk en bedre fødsel denne gangen! :) Heldigvis hadde baby d greit under hele forløpet, verre med meg :(
 
Kan man nekte å få sjekket åpning?
Dvs har lest at man har bestemmelsesrett men hvordan forholder jm seg til det?

Du kan absolutt nekte. Sjekke åpning har sjelden noen medisinsk årsak. Sier bare hvor man cm man er når man blir undersøkt og null og niks om hvor mange cm man er om en halvtime. I tillegg kan det gjøre vondt (jeg ble strippet uten å bli informert ved første fødsel. Grusomt). Smerte kan generer adrenalin. Adrenalin hindrer produksjon av de hormonene man ønsker under fødsel som oxytocin, endorfiner etc.

Man kan si nei til akkurat hva man vil. Sykehuset er da pliktig til å opplyse om konsekvenser. Dette er det internasjonale dommer på etter kvinner har blitt overkjørt i forbindelse med fødsel.

Jeg hadde i mitt fødebrev at ikke noe skulle gjøres med meg eller barnet uten mitt informerte samtykke.

Skal sies at jeg er ikke sånn som ikke stoler på helsevesenet. De som jobber på føden er ofte flinke. Men jeg er ikke for alt som gjøres bare fordi de har dårlig tid og skal ha inn neste fødende. Og så er det innmari dumt syns jeg å si nei til livreddende tiltak.

I min fødsel nr to ville lege klippe og ta barnet med tang. Jeg bar livredd for dette og spurte hvorfor. Fikk svar at nå hadde jeg presset for lenge (tre timer). Men alt var veldig bra med meg og barnet så det var ingen grunn til det. Jeg nektet. Kort tid etter var han ute. Fikk ikke så mye som et rift.
 
Du kan absolutt nekte. Sjekke åpning har sjelden noen medisinsk årsak. Sier bare hvor man cm man er når man blir undersøkt og null og niks om hvor mange cm man er om en halvtime. I tillegg kan det gjøre vondt (jeg ble strippet uten å bli informert ved første fødsel. Grusomt). Smerte kan generer adrenalin. Adrenalin hindrer produksjon av de hormonene man ønsker under fødsel som oxytocin, endorfiner etc.

Man kan si nei til akkurat hva man vil. Sykehuset er da pliktig til å opplyse om konsekvenser. Dette er det internasjonale dommer på etter kvinner har blitt overkjørt i forbindelse med fødsel.

Jeg hadde i mitt fødebrev at ikke noe skulle gjøres med meg eller barnet uten mitt informerte samtykke.

Skal sies at jeg er ikke sånn som ikke stoler på helsevesenet. De som jobber på føden er ofte flinke. Men jeg er ikke for alt som gjøres bare fordi de har dårlig tid og skal ha inn neste fødende. Og så er det innmari dumt syns jeg å si nei til livreddende tiltak.

I min fødsel nr to ville lege klippe og ta barnet med tang. Jeg bar livredd for dette og spurte hvorfor. Fikk svar at nå hadde jeg presset for lenge (tre timer). Men alt var veldig bra med meg og barnet så det var ingen grunn til det. Jeg nektet. Kort tid etter var han ute. Fikk ikke så mye som et rift.
Skal ha det i bakhodet når jeg drar på føden. Sjekk stresset meg helt ekstremt sist og har skrevet i brevet at det skal gjøres minst mulig iallefall. Men da ene jm leste brevet så sa hun at de jo må sjekke åpning noen ganger... syns det er dårlig at de sier de MÅ. :-/
 
Back
Topp