Presentasjon og oppdatering så langt...

Lykkeline

Glad i forumet
Januarhula 2014
Hei alle dere her inne på Assistert Befruktning!!!

Jeg har vært/er på FS her inne på BV, men nå er det vel på tide å melde seg inn HER hos dere også!!

Litt om oss:
Jeg er 33, sambo er 40. Jeg har to barn fra tidligere (14 og 10 år), nå ønsker vi oss veeeldig et felles barn og har gjort det side oktober-08 da jeg sluttet på p-pillen.

Å ikke klare å bli gravide er en ny situasjon for meg, siden jeg er så heldig å ha to nydelige barn fra før (som jeg/vi ikke hadde noe problem med å lage..heheh)

Sambo har ikke barn fra før, og vi ønsker veldig å bli foreldre sammen.
Etter å ha prøvd i ett år tok jeg kontakt med fastlegen min, som henviste oss til Medicus (Trondheim), der har vi vært på samtale og undersøkelser.
Vi hadde fine blodprøver, både jeg og sambo. Jeg fikk utført innvendig UL, som også var "godkjent", de hadde litt problem med å se/finne den venstre eggstokken på skjermen, men ikke noe unormalt. Sædprøven til sambo var ikke bra, de klarte ikke å bruke den til å finne ut noe. Han var tilbake med ny prøve, som var så "bra" at de klarte å finne ut at der ikke var noe godkjente sædceller...[:(]...Samtidig sa de at vi skulle komme tilbake for å å utføre mikroinjeksjon, for da å se om de finner levende sædceller. Det var godt mulig de kunne finne mente de siden blodprøvene var så bra!! Så i morgen skal jeg vere med sambo på Medicus for å utføre dette inngrepet...Håper virkelig vi får positive nyheter i morgen[:)]ang sambo sine svømmere:-))

Men det er ting blir litt innviklet for meg som er ny på dette forumet, for jeg har aldri vært gjennom assistert befruktning, og vet ikke noe om prosedyrer, medisiner, ventetid, sjangs for å bli gravid (med "vårt" problem), og lignende, men håper ved å melde meg inn her at jeg kan spørre dere[:)]

Jeg begynner like gjerne med en gang...
1. Er det noen av dere andre som har "samme" problemet som vi?? At dama kan få barn, men mannen ikke har gode nok sædceller, men har GOD blodprøve (som iflg. Medicus kan bety gode sædceller, men må taes ut ved mikroinjeksjon)
2. Kan noen (som er i samme situasjon som oss) fortelle litt om hva dere har vært gjennom (hvis dere gidder/vil)??

Vi får sikkert vite en god del i morgen, men spør dere også jeg[:D]

Vi snakkes nok mye mer etterhvert jenter, dere virker som en bra gjeng[:)][:)][:)] 
Håper det ikke ble for langt innlegg!!

Hilsen meg!!

Vi har samme problem som dere og vi har nå en liten ICSI gutt på 1 år[:)]
Vi lyktes på 2 . forsøk med ferskt egg, så 1.forsøk var tøft og endte i sa[:(]
Vi skal prøve igjen på søsken forsøk om skal ringe inn neste mens for å planlegge neste egginnsett i min egen syklus, da jeg har regelmessig mens[;)]
Vi har 10 egg på frys på 2. forsøk og håper at vi skal lykkes med ett av de 10 eggene...

Så her har jeg vært igjenom alt fra a til å og med en sa....så ka vil du vite?
Hele prosessen eller har du enkle spm????

Ønsker deg lykke til og vi hører til St.Olavs og er kjempe fornøyd med de[:)]

ORIGINAL: elinfrøkena

Hei alle dere her inne på Assistert Befruktning!!!

Jeg har vært/er på FS her inne på BV, men nå er det vel på tide å melde seg inn HER hos dere også!!

Litt om oss:
Jeg er 33, sambo er 40. Jeg har to barn fra tidligere (14 og 10 år), nå ønsker vi oss veeeldig et felles barn og har gjort det side oktober-08 da jeg sluttet på p-pillen.

Å ikke klare å bli gravide er en ny situasjon for meg, siden jeg er så heldig å ha to nydelige barn fra før (som jeg/vi ikke hadde noe problem med å lage..heheh)

Sambo har ikke barn fra før, og vi ønsker veldig å bli foreldre sammen.
Etter å ha prøvd i ett år tok jeg kontakt med fastlegen min, som henviste oss til Medicus (Trondheim), der har vi vært på samtale og undersøkelser.
Vi hadde fine blodprøver, både jeg og sambo. Jeg fikk utført innvendig UL, som også var "godkjent", de hadde litt problem med å se/finne den venstre eggstokken på skjermen, men ikke noe unormalt. Sædprøven til sambo var ikke bra, de klarte ikke å bruke den til å finne ut noe. Han var tilbake med ny prøve, som var så "bra" at de klarte å finne ut at der ikke var noe godkjente sædceller...[:(]...Samtidig sa de at vi skulle komme tilbake for å å utføre mikroinjeksjon, for da å se om de finner levende sædceller. Det var godt mulig de kunne finne mente de siden blodprøvene var så bra!! Så i morgen skal jeg vere med sambo på Medicus for å utføre dette inngrepet...Håper virkelig vi får positive nyheter i morgen[:)]ang sambo sine svømmere:-))

Men det er ting blir litt innviklet for meg som er ny på dette forumet, for jeg har aldri vært gjennom assistert befruktning, og vet ikke noe om prosedyrer, medisiner, ventetid, sjangs for å bli gravid (med "vårt" problem), og lignende, men håper ved å melde meg inn her at jeg kan spørre dere[:)]

Jeg begynner like gjerne med en gang...
1. Er det noen av dere andre som har "samme" problemet som vi?? At dama kan få barn, men mannen ikke har gode nok sædceller, men har GOD blodprøve (som iflg. Medicus kan bety gode sædceller, men må taes ut ved mikroinjeksjon)
2. Kan noen (som er i samme situasjon som oss) fortelle litt om hva dere har vært gjennom (hvis dere gidder/vil)??

Vi får sikkert vite en god del i morgen, men spør dere også jeg[:D]

Vi snakkes nok mye mer etterhvert jenter, dere virker som en bra gjeng[:)][:)][:)] 
Håper det ikke ble for langt innlegg!!

Hilsen meg!!

Hei og velkommen hit.

Vi har vel ett lignende problem. Vil bare si at saeden til mannen ikke taes ut ved mikroinjeksjon. Mikroinjekson er det samme som ICSI, som antageligvis er processen dere maa igjennom etter at de har operert ut saedceller. Dette inngrepet kalles TESA/TESE (avhengig av hvilken metode de bruker tror jeg)

Vet ikke hva annet du vil vite. Det er mye aa fortelle saa litt lettere med spesifikke spoersmaal [;)]

Lykke til videre i prosessen hvertfall

Velkommen hit..''vil bare ønske deg masse lykke til ettersom jeg ikke kan hjelpe deg meg dine spm[:D]

Hei igjen til dere alle...sååå hyggelig med noen i samme båt (bare godt ment altså)...og at dere tar der tid til å svare [:)] Hæppi for det!!!

Takk for nyttig informasjon!! All info til meg er nyttig, i og med at jeg er så ny...Bare begrepene for meg er litt gresk og forvirrende nå, selv om jeg har lest en del på nettet osv

Blir nok litt lettere å skjønne etterhvert tenker jeg, og dere er jo så snille å hjelpe!! I tillegg fikk jeg mye info på Medicus i dag...tenker også at det blir lettere å lære alle de nye ordene/begrepene/forkortelesene...nå som vi er i gang...å får litt "praksis"...gjør det vel til at ting blir litt enklere å forstå!!

Men okej...over til litt oppdatering!!!
[:D][:D]Jippi!!! De fant sædceller, de sa også at de fant dem lett (uten at jeg vet noe mer om hva som er lett og vanskelig), regner med DE vet bedre...så stoler på dem. Vi fikk til og med se de[:)], det var igrunnen den største opplevelsen jeg har vært med på...på lenge!!

Så nå er vi VIRKELIG i gang!!
Neste blir at jeg begynner med medisiner på neste mens-syklus...som typisk er vertfall 3 uker til. Mulig vi får starte allerede da, i og med at de slapp å gjøre et snitt i huden på sambo...Da hadde vi måttet vente 4-6 mnd...det var nære på...jeg måtte hjelpe legen med å åpne pakken med kniven i..så såååå nære på at de måtte snitte, men da ropte dama fra kontoret at hun såg flere levende/bra sædceller...[:D]

Vi fikk litt info om ISCI (som var veeeldig nyttig) som er det vi må gjennom...så vil vi få tilsendt en sånn INFOPAKKE med brosjyrer mm, og planen videre så snart som råd!!

Så i dag er jeg glad og lykkelig.....og til og med sambo strålte mer enn vanlig[:D]

- meg -

oj såååå bra. skjønner godt at dere er letta nå, dette var supre nyheter for dere[:D]

skal bli spire av detta forsøket altså...

krysser fingrene for dere altså..

Ja, dette blir veldig spennende!!!

Skal holde dere oppdaterte....
...og BTW så er det koselig her inne på forumet[:)]

- meg -

ORIGINAL: elinfrøkena

Ja, dette blir veldig spennende!!!

Skal holde dere oppdaterte....
...og BTW så er det koselig her inne på forumet[:)]

- meg -

Det er en flott gjeng her inne, saa haaper du foler deg velkommen [:)]

ORIGINAL: småsmurf

Så det ble ikke no TESA/TESE på han alikevel? Glimrende hvis han slapp det[;)]
(Men en trenger jo ikke å vente i flere månder mellom hver TESE/TESA, her har nå mannen hatt 4 det siste året, ettersom vi har hatt fire forsøk.. Men det finnens jo PESA/PESE, men trodde ikke det ble utført i særlig stor grad i Norge.)

Håper du ikke blir her lenge nok til att du får lært deg alle slags uttrykk..[8D] Men uansett, så kommer det litt ettervært, når du går gjennom det selv[:)]
Bare til å spørre, om det du måtte lure på, alltid noen som vet noe om noe[8D][:D]

Hei; jo det ble TESA/PESA...de stakk en liten nål i testikkelen for å finne sædceller, men de slapp å gjøre et snitt...bare nål!! Finner ikke sædceller i sædvesken, så det er nok slik behandling vi må gjennom, og at de setter sædcellen inn i egget ved mikroinjeksjon...var slik de forklarte det oss i går...hurtiginfo[;)], men vi får oppstartsmappe + sprøyte/penn tilsendt NÅ!!
(har jeg rett?? er det da det heter TESA/PESA???)

Fikk telefon fra fra Medicus i dag[:)]om at vi kan starte behandling på min neste syklus, det blir i begynnelsen av oktober...spennende:-)

vi snakkes:-))

- meg -

Back
Topp