Premature og utvikling.

Timmy

Betatt av forumet
Har ei jente som er født i uke 34 og begynner nå å bekymre meg over tiden fremover. hun henger litt etter. har ingen erfaring med premature.
8 november blir hun 5 mnd. men korrigert er hun da  ca 3 mnd og 3 uker.
til nå kan hun: er veldig sosial, smiler og ler til alle hele tiden, god blikk kontakt , følger oss med blikket og begynner å sprelle når hun blir glad. hun kan føre hendene sammen på midten foran seg pg putte dem i munnen. har begynt å gripe etter leker nå av og til og fører de til munnen. men ikke alltid hun gidder gripe etter dem. ligger greit på magen, ikke så lenge hun holder ut men kan ligge en stund og se seg om. støtter seg på armene. forsatt litt svak i nakken da vi fortsatt må holde hoden hennes litt når vi bærer henne.

andre her som har barn født i uke 34? hvor lenge hang de etter.? og spesielt dette med griping etter leker bekymrer meg siden hun ikke viser så veldig innteresse for det.

Mi er født tidliger enn di da, men...Husker vi bekymret oss voldsomt over at hun ikke var akkurat der jevnaldrede var(forsterket i barselgruppa med "normaltidsunger"). Men vi har sett at hun begynner å ta igjenn nå. Hun har fulgt sin egen kurve på både vekst og utvikling, og vært innom de aller fleste milepælene. Det er visst det som er viktig i følge helsestasjonen. Og så fikk vi beskjed om at iallefall leger etc ser på hennes korrigerte alder når de vurderer utvikling, og dette gjøres til ungene er nådd 2 år. Ved 2 år skal de fleste premature ha tatt igjenn jevnaldrede.

Husk at det er et stort sprik på unger født til termin også, og at normalen bare er en pekepinn. Noen ligger før og noen etter normalen

Jenta mi ble født i uke 33 og tilbrakte nesten 8måneder på sykehus fra hun ble født og til hun var ca 1,5år.. Hun har vært gjennom mange operasjoner og vært tvunget til å ligge mye stille. Vi har vært i kontakt med fysio fra hun var 6-7måneder og nå er mini 2år og ligger ikke etter i det hele tatt. Hun har tatt igjen sin aldersgruppe og ligger til og med foran på enkelte ting. Dette er motorisk. Hun har hengt etter litt i språk, men nå kommer det ene ordet etter det andre. Fysio sa at det ofte er sånn med premature at språket kommer når det motosike sitter. Og sånn var det her :) For en måned siden sa hun bare enkeltord, men nå sier hun 3ord i en setning og prøver seg på nye ord hele tiden. Det er helt supert å se den fantastiske utviklingen. Men hun hang veldig etter frem til hun var over 1år, da begynte hun å klare mer og mer og i løpet av sommeren har hun tatt igjen jevnaldrende.. Så, ikke bekymre deg så veldig om barnet ditt kun er 5måneder gammelt.. Min grep ikke etter leker før hun var 6-7måneder..

Lillebror er født i uke 34+6. Han har hele tiden vært litt treig, men ikke hengt etter slik at vi eller hs har bekymret oss. Husker ikke helt når han begynte å gripe etter leker, men mener han var rundt 4-5mnd. Han rullet ikke før han var nesten 7.mnd. Da han var 16.mnd lærte han seg først å gå.

Eldste er også prematur. Han er født i uke 33+0, men alikvel var han mye tidligere ute lillebror. Husker ikke alt av utvikling, men han gikk b.la da han var litt over 11.mnd. Hvis man skal tenkte på at han er født neste 2.mnd for tidlig så ville han egentlig ha værte litt over 9.mnd.

Så selv om jeg har to premature barn, så har de vært helt forskjellig når det gjelder utvikling. Regner med hs sier ifra hvis det er noe å bekymre seg over, men jeg ville ikke ha gjort det enda

Back
Topp